W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Szczegółowe informacje znajdują się w POLITYCE PRYWATNOŚCI I WYKORZYSTYWANIA PLIKÓW COOKIES. X
Browar 06.05.2025 - 31.07.25

Aktualności

Większość radnych Tuliszkowa za budową kolei Turek-Konin

2023-03-30 18:38:58
Andrzej Tyczyno
Napisz do autora
Większość radnych Tuliszkowa za budową kolei Turek-Konin

Choć tylko burmistrz przedstawił pozytywy przebiegu linii kolejowej przez gminę Tuliszków, Rada Miejska ośmioma głosami przyjęła decyzję o udzieleniu samorządowi województwa wielkopolskiego dotacji celowej na pokrycie części wkładu własnego w związku z budową nowej linii kolejowej Turek-Konin.

Uchwała dotycząca udzielenia samorządowi województwa dotacji na budowę linii kolejowej Turek-Konin zdominowała sesję Rady Miejskiej Tuliszkowa. Burmistrz Krzysztof Roman poinformował, że gmina do 2028 roku będzie musiała wydać na ten cel 4,6 mln zł. Dodał przy tym, że wzrost kosztów rozłożony zostanie równomiernie pomiędzy partnerów. Przebieg linii kolejowej przez gminę Tuliszków tłumaczył potrzebą uniknięcia wykluczenia komunikacyjnego. Zdaniem burmistrza, dzięki temu z Tuliszkowa będzie można dojechać do każdej stacji kolejowej w Europie.

Radny Karol Zieliński tak podsumował jego wypowiedź: „Piękne, okrągłe słowa”. Zdaniem radnego gminy nie jest stać na taki wydatek zwłaszcza że konieczna jest realizacja szeregu pilnych inwestycji, w tym budowy przedszkola. Mówił też o dodatkowych wydatkach, jakie przyjdzie ponieść gminie. Chodzi o przebudowę infrastruktury drogowej w związku z przecięciem gminy przez tor kolejowy. Trzeba też będzie oddać za darmo teren, który miał zostać przeznaczony pod inwestycje. Mydleniem oczu nazwał zapewnienia, że linia kolejowa budowana jest tylko pod pociągi osobowe. Twierdzi, że nasyp planowany jest pod ciężkie przewozy. Zieliński nie czuje się wykluczony komunikacyjnie, ponieważ transportem zbiorowym jest w stanie dojechać do Turku i Konina. Uważa, że wykluczeni są mieszkańcy takich wsi Jak na przykład Ruda czy Smaszew, którzy nawet kiedy będzie kolej i tak pozostaną wykluczeni, ponieważ nie będą mieli możliwości dojechania do stacji kolejowej. Głos zabierały też mieszkanki Gozdowa Daria i Dagmara Klimek. Wskazywały, że nikt nie chce mieszkać w miejscu, gdzie ma pociąg za płotem. Szczególnie w trudnej sytuacji będą mieszkańcy Gozdowa, którzy z jednej strony będą mieli obwodnicę Grzymiszewa, a z drugiej tory. Mówiły też o planach wycięcia dużej liczby drzew przy tej lokalizacji trasy kolejowej oraz hałasie i obawie przed pękaniem budynków, pod wpływem drgań. Twierdziły też, że przebieg torowiska nie był właściwie konsultowany z mieszkańcami. Darek Jasak uważa, że decyzję w tej sprawie podjęły władze gmin i Turecka Izba Gospodarcza.

Żaden z radnych nie przedstawił argumentów za budową tej linii kolejowej. Pomimo wezwań do odrzucenia proponowanej uchwały lub wstrzymania się od głosu, radni przyjęli uchwałę. Ośmioro głosowało za, czworo było przeciw, a jeden wstrzymał się od głosu.


GOLD BRUK



Większość radnych Tuliszkowa za budową kolei Turek-Konin
Większość radnych Tuliszkowa za budową kolei Turek-Konin



Komentarze

Autor:
Treść komentarza:

Wybierz obrazek na którym narysowany jest dom:





Pit
Kolejna szemrana inwestycja za nasze pieniądze jak obwodnica Grzymiszewa gdzie pewien pan z obecnego rządu kupił działki a następnie sprzedał pod obwodnicę. Często tamtędy jeżdżę są 4 domki sklep Żabka, Straż Pożarna. Istotne pytanie czy linia kolejowa ma dla Turku i innych miejscowości istotne znaczenie w dobie gdy są samochody i autobusy? Zwłaszcza że w Koninie raczej pracy nie ma w nadmiarze. Czyżby ktoś chciał na tym zarobić tworząc nowy przebieg linii kolejowej skoro są stare tory.
Do Precz z anglicyzacją
To właśnie Konstytucja daje tym ludziom prawo głosu i sprzeciwu wobec tak durnego projektu oraz chronienia swoich domów przed wyburzaniem i niepotrzebnym niszczeniem środowiska. Nie może być tak, że garstka narzuca im kolej której nie chcą. Nie ma żadnych argumentów za W9, chyba tylko taki ze ten akurat przechodzi przez Stare Miasto, czyli można się domyślić ze chodzi o kolej towarową a nie pasażerską.
Precz z anglicyzacją
A pan Walkowiak wygrał tę dyskusję. Argumenty za wariantem W9 są nie do podważenia. Tym bardziej, że nie użyto tych najbardziej mocnych,jak Konstytucja i równość wobec prawa. Skoro pod domami wielu ludzi biegną droga. tory, autostrada, to nie ma przeszkody, żeby pociąg w wariancie W9 jechał niedaleko domów kilku osób.
Precz z anglicyzacją
Kolejny głos samoluba. W czasach grodzenia osiedli, odgradzania się od sąsiadów, protestujący w swej nienawiści nie chcą by ludzie jeździli pociągiem niedaleko ich domów. Nie zdziwiłbym się gdy w konsekwencji będą zabraniać sąsiadowi jazdy samochodem pod ich domem. Teraz mówią: nie chcą pociągu za oknem, niedługo powiedzą nie chcę sąsiada za oknem. Do czego to samolubstwo doprowadzi? Jak najbardziej pożyteczny społecznie i gospodarczo wariant W9, po prostu musi przejść i przejdzie na przekór tym samolubom.
Radni i posłowie
Wyborcy. Pamiętajcie, przy najbliższych wyborach kto jak głosował w tej kwestii. Od radnych w sejmiku do radnych gminach. Ta linia kolejowa wydaje się politycznym majstersztykiem. Skłócić Konin z Turkiem jak Po z PiS. Niestety argumentów za tym wariantem nie ma. Nawet społecznicy z Konina nie potrafią go obronić (artykuł na lm). Obudzicie się wszyscy bo w taki sposób do Turku (sorry 2 km od centrum)i pociąg nie dojdzie. Czy nie warto wybierać wariant, który jest realny i ekonomicznie uzasadniony, a nie ten co forsują politycy. Żenada za 1,5 mld zł.