W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Szczegółowe informacje znajdują się w POLITYCE PRYWATNOŚCI I WYKORZYSTYWANIA PLIKÓW COOKIES. X
YOCHI

Aktualności

Cztery nowe pociągi dla Wielkopolski za ponad 142 mln zł

2023-01-17 14:02:17

Cztery nowe pociągi dla Wielkopolski za ponad 142 mln zł

Co najmniej 240 miejsc siedzących, defibrylator, klimatyzacja, biletomaty, system informacji pasażerskiej, Wi-Fi czy monitoring. To charakterystyka każdego z czterech fabrycznie nowych, pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych, które trafią na tory naszego regionu. Umowę w sprawie dostawy nowych pociągów dla wielkopolskich pasażerów podpisali 17 stycznia w Urzędzie Marszałkowskim w Poznaniu Marek Woźniak, marszałek województwa wielkopolskiego oraz wicemarszałek Wojciech Jankowiak. Wykonawcą pociągów, z dobrze znanej w Wielkopolsce rodziny pojazdów Elf II, jest firma Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz Spółka Akcyjna.

Kolejne Elfy, mogące rozwinąć prędkość do 160 km/h, przeznaczymy do obsługi tras zelektryfikowanych w ramach wojewódzkich kolejowych przewozów pasażerskich, a w szczególności Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. – Konsekwentnie, od lat, staramy się poprawić warunki funkcjonowania kolejowego transportu pasażerskiego w naszym regionie, zwłaszcza przez zakupy taborowe. To ogromne nakłady – informuje Marek Woźniak. – Do tej pory wydaliśmy ponad 1 miliard 173 miliony złotych na inwestycje w tabor. Z czego wkład funduszy Samorządu Województwa Wielkopolskiego to 703 miliony złotych, 441 milionów złotych stanowią środki Unii Europejskiej, natomiast z budżetu państwa dotychczas trafiło – jako wkład w projekcie unijnym – 28 milionów złotych.

Zakup nowych pociągów dla Wielkopolski jest wart ponad 142 mln zł. Projekt Samorządu Województwa Wielkopolskiego pn.: „Rozwój publicznego transportu zbiorowego w województwie wielkopolskim poprzez zakup zeroemisyjnego taboru kolejowego” jest współfinansowany z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych. Zgodnie z udzieloną przez Bank Gospodarstwa Krajowego promesą, dofinansowanie inwestycji wynosi 115.200.000 zł, co stanowi 81,02 % wartości przedsięwzięcia.

Jak podkreśla marszałek Woźniak, „najnowsza inwestycja zdecydowanie poprawi warunki oferty przewozowej, której realizacja jest niestety coraz droższa. W minionym roku wartość dopłaty Samorządu Województwa Wielkopolskiego do biletów wyniosła 280 milionów złotych, w tym roku będzie to około 320 milionów złotych”.

Nowy tabor zostanie wyposażony w system ERTMS/ETCS, czyli Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym. Dostęp do pojazdu zapewnią po dwie pary drzwi na stronę każdego członu. Pojazdy będą przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Znajdzie się w nich toaleta z możliwością wjazdu na wózku inwalidzkim, pętla indukcyjna dla osób słabosłyszących oraz rampy.

Wicemarszałek Wojciech Jankowiak przypomniał, że pierwsze pociągi, o napędzie spalinowym, Samorząd Województwa Wielkopolskiego kupił ponad dwadzieścia lat temu w ZNTK Poznań. – Obecnie Województwo Wielkopolskie jest właścicielem 74 pojazdów, z czego 25 to spalinowe szynobusy, a 49 to elektryczne zespoły trakcyjne. Nasze pojazdy z Pesy Bydgoszcz charakteryzują się niską awaryjnością i są cenione przez pasażerów” – zaznaczył wicemarszałek Jankowiak.

Maciej Maciejewski, wiceprezes zarządu ds. Sprzedaży firmy Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA przypomniał, że współpraca z województwem rozpoczęła się w 2006 roku i od tego momentu dostarczyli kilkanaście pojazdów spalinowych, a po nich przyszedł czas na EZT-y. – Były one kupowane przez Województwo Wielkopolskie i przekazywane przewoźnikowi – Kolejom Wielkopolskim. Cieszę się, że marszałkowie mają dobre zdanie o naszych pojazdach, ale to także zasługa Kolei Wielkopolskich, które je obsługują. Tę solidność wiele osób w tym rejonie Polski ma we krwi, z czego się bardzo cieszymy. Wiemy, że kolejne cztery pojazdy trafią w dobre ręce – mówił.

Według umowy, wykonawca ma dostarczyć pojazdy w dwóch etapach – pierwsze dwa pociągi mają trafić do Wielkopolski w terminie do 30 miesięcy od dnia podpisania umowy. Kolejne dwa w ciągu 34 miesięcy. Nowe pojazdy objęte zostaną 72 miesięczną gwarancją. – Zrobimy wszystko, aby te Elfy przyjechały do Wielkopolski przed czasem – deklaruje Jacek Rudewicz, Wiceprezes Zarządu ds. Produkcji firmy Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA.

opr. mar

Cztery nowe pociągi dla Wielkopolski za ponad 142 mln zł
Cztery nowe pociągi dla Wielkopolski za ponad 142 mln zł