W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Szczegółowe informacje znajdują się w POLITYCE PRYWATNOŚCI I WYKORZYSTYWANIA PLIKÓW COOKIES. X
Browar 06.05.2025 - 31.07.25

Aktualności

Miasto przymierza się do dzierżawy parkomatów

2022-10-09 14:06:00
Marcin Szafrański
Napisz do autora
Miasto przymierza się do dzierżawy parkomatów

Nie ma co dziwić się zdenerwowaniu kierowców, którzy coraz częściej napotykają na zepsute parkomaty i muszą biegać po ulicach, by znaleźć ten działający. Częste zgłoszenia o awariach docierają również do Zarządu Dróg Miejskich w Koninie. Na 29 urządzeń w mieście aż 23 to te stare sprzed 7 czy 10 lat, czyli gdy Strefa Płatnego Parkowania była uruchamiana i potem rozszerzana. – W technice to jest prehistoria – mówi Grzegorz Pająk, dyrektor ZDM w Koninie. Miasto przymierza się do dzierżawy parkomatów, bo na zakup raczej będzie trudno znaleźć pieniądze. Jeden to koszt na poziomie kilkudziesięciu tysięcy złotych.

W ubiegłym tygodniu radni przegłosowali zmiany w Strefie Płatnego Parkowania. Zapłacimy za postój auta przy Dworcowej (w okolicy Miejskiej Biblioteki Publicznej im. Zofii Urbanowskiej) oraz na Wojska Polskiego (w okolicach dawnego sądu). Staną tam parkomaty, jak zapewnił Grzegorz Pająk, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich. Był też wniosek mieszkańców z ulicy Energetyka, którzy wykupili abonament na parkowanie w SPP, ale w związku z budową dworca i likwidacją parkingu, przybyło aut i nie mają gdzie zostawiać aut. Poprosili więc, by mogli korzystać z SPP przy Dworcowej. Zmiany dotyczą też stawek. Opłata za godzinę postoju w Strefie Płatnego Parkowania z 2 złotych wzrośnie do 3 złotych.

A czy jest szansa, że w końcu z ulic miasta znikną stare i wysłużone parkomaty, które często się psują. Coraz częściej kierowcy nim dostaną bilecik, muszą się nabiegać, żeby znaleźć działające urządzenie. Przedstawiciele Zarządu Dróg Miejskich i władz miasta wiedzą o tych problemach, ale – jak wiadomo – wszystko rozbija się o pieniądze, a dokładniej ich brak. – Potwierdzam, że mamy często zgłoszenia – mówi Grzegorz Pająk. Zdarzają się również awarie nowych urządzeń. – Wyciągamy z nich na przykład śrubki, nakrętki, przeróżne inne przedmioty, które je dewastują. Są też uderzane, po prostu są niszczone przez wandali – dodaje dyrektor ZDM. – Aczkolwiek statystycznie 90 procent uszkodzeń mechanicznych dotyczy tych starych. Mamy 23 sztuki z początku SPP, czyli sprzed 10 lat temu, potem poszerzaliśmy strefę w 2015 roku i również takie parkomaty zostały zakupione. Dzisiaj są one przestarzałe, brakuje części zamiennych, to taka trochę domowa robota. Coraz częściej zdarzają się te awarie. Musimy zacząć sukcesywnie te parkomaty wymieniać – mówi dyrektor ZDM w Koninie.


Wiceprezydent Paweł Adamów przyznaje, że stare parkomaty dla miasta to udręka. Zapowiada wymianę, a pieniądze na ten cel mają pochodzić z tej podniesionej stawki za godzinę z 2 na 3 złote. – Mamy oferty na dzierżawę większej liczby parkomatów, żeby ich nie kupować. Prowadzimy negocjacje i myślę, że będziemy iść w kierunku nowych urządzeń z możliwością płatności kartą. Sam często jestem ofiarą, że parkomat nie działa – mówi Paweł Adamów.

Nowe urządzenia miałyby się pojawić w przyszłym roku. Do końca tego planowane jest zakończenie negocjacji w sprawie dzierżawy. – Taka firma daje nam usługę, odpowiada za serwis parkomatów, za to, żeby działały. Przywozi gotowe urządzenie. Podpisujemy umowę na jakiś czas i płacimy określoną stawkę. Nie musimy wykładać bardzo dużej kwoty na zakup, to akurat byłoby lepsze – mówi Paweł Adamów.

Jak to zwykle bywa przy okazji zmian w przepisach dotyczących Strefy Płatnego Parkowania w mieście, wywiązała się dyskusja o planach jej rozszerzenia. Za każdym razem budzi to duże emocje, bo zdania są podzielone. Radny Bartosz Małaczek sugerował, że mogłaby to być ulica Energetyka (w okolicach sądu okręgowego). – Temat jest otwarty – odpowiedział Grzegorz Pająk. Zresztą wcześniej już takie zamierzenia były prezentowane, ale spotkało się to ze sprzeciwem mieszkańców. Dyrektor Zarządu Dróg Miejskich sugerował, że pewnie w kolejnym etapie parkomaty mogą pojawić się na Alejach 1 Maja, gdzie niedawno wprowadzona została nowa organizacja ruchu, tutaj też ma być poprowadzona droga dla rowerów, jako zwycięski projekt w KBO na przyszły rok. Wtedy można by rozważyć wprowadzenie opłat za parkowanie.