W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Szczegółowe informacje znajdują się w POLITYCE PRYWATNOŚCI I WYKORZYSTYWANIA PLIKÓW COOKIES. X

Sport

Dyskutowali o dotacji na remont mostu. „Nie róbmy już hucpy politycznej na ten temat”

2025-04-22 18:30:17

Dyskutowali o dotacji na remont mostu. „Nie róbmy już hucpy politycznej na ten temat”

Na komisji infrastruktury rady miasta wywiązała się dyskusja na temat przebudowy mostów i wiaduktów w ciągu Trasy Warszawskiej, a także środków zewnętrznych na ten cel. Teraz miasto otrzymało z budżetu państwa około 38,5 miliona złotych na remont zwężonego obiektu nad Wartą, ale radni chcieli wiedzieć, dlaczego samorząd wcześniej starał się za poprzedniego rządu o dużo większą pulę, a od obecnego dostał dużo mniej.


– Chcemy przystąpić do przetargu niezwłocznie. Harmonogram prac mniej więcej zakłada 2,5-letni okres inwestycji. Zakładamy, że w 2027 roku moglibyśmy tę inwestycję już oddać. Także jest to na pewno efekt wielomiesięcznych starań o dotację – mówił Paweł Adamów, zastępca prezydenta Konina dodając, że 20 procent środków jest już zabezpieczonych w budżecie miasta, natomiast 80 to dotacja. – Ta inwestycja i historia związana z Trasą Warszawską to jest wręcz epopeja miejska w wielu aktach – mówił Krystian Majewski, szef klubu PiS. Poprosił wiceprezydenta, by przybliżył historię składania wniosków z wyszczególnieniem, na jakie kwoty samorząd od samego początku wnioskował do budżetu państwa. – Kwoty dofinansowania mocno spadły po pewnych zmianach politycznych w Warszawie – mówił Krystian Majewski. – Ta historia jest bardzo ciekawa i obrazuje pewne relacje.

Padały więc w toku długiej dyskusji różne kwoty. Ta najwyższa to było około 200 milionów złotych i tłumaczono, że wtedy chodziło o przebudowę całej Trasy Warszawskiej. Wtedy miasto zabiegało o środki z Polskiego Ładu, gdy rządziło w kraju Prawo i Sprawiedliwość. – Były różne wnioski składane i najczęściej były one za radą pana posła Czarneckiego i pana Dominika Szopy, z którymi się regularnie spotykaliśmy. Mówili, gdzie i na jaką kwotę składać, bo tak będzie najlepiej. Kilka takich wniosków złożyliśmy i nigdy nie dostaliśmy środków. Nie można mówić, że przez kilka lat ambicje odnośnie dotacji zmalały, tylko taka jest prawda, że za poprzedniego rządu dostaliśmy 0 zł na tę inwestycję, a za tego rządu 38 milionów złotych – mówił Paweł Adamów.

– Pytam o liczby dotyczące konkretnych wniosków. Pan prezydent ich nie podał, a uważa pan, że zarządza miastem w sposób kompetentny i skuteczny? Proszę się pochwalić tymi wnioskami, podać konkretne liczby, o jakie miasto aplikowało – drążył radny Majewski. – Myślę, że to jest ciekawa wiedza dla opinii publicznej. Naprawdę proszę się pochwalić, jak wyglądały poprzednie wnioski, a nie zrzucać odpowiedzialności na Dominika Szopę naprawdę.

Inni radni wskazywali, jak bardzo zabierali o środki na remont mostów i, jak często o tych pracach publicznie mówili. – Wiemy dobrze, że nad tym mostem była taka wspaniała zmowa milczenia, wszyscy mówili, że coś robią, a tak naprawdę nie robili. Mógłbym państwu powiedzieć o kilku rozmowach z parlamentarzystami na przestrzeni tych lat,
którzy wspaniale zabiegali, a właściwie tak naprawdę nie zrobili nic – mówił radny Tomasz Andrzej Nowak. – W tej beczce miodu jest tyle dziegciu, nie żadna łyżka, bo my rzeczywiście jesteśmy przez ten most grubo w tyle komunikacyjnie i inwestycyjnie, jeśli chodzi o bezpieczeństwo obywateli.

– Panie prezydencie, rzeczywiście pomyje spadają na was, bo to wy już nie mogliście chować wszystkiego pod dywan. Musieliście faktycznie pokazać, jaki jest stan techniczny tego mostu, ale i również innych. To przecież nie wy jesteście winni za to, w jakim stanie w 2019 roku był ten most. Wszystkiemu winne były poprzednie władze, poprzedni prezydenci, Józef Nowicki czy Kazimierz Pałasz i to myślę, że to już za Kazimierza Pałasza ten most powinien zacząć być remontowany. No cóż, na was padło – mówił Robert Popkowski. Ale też interesował się tymi rozbieżnościami do co kwot, o jakie miasto się starało. Zastanawiał się też, czy te środki wystarczą na remont mostu.
powiedzieć, że bardzo mnie dziwi taka postawa.


Padały też opinie, że właściwie dyskusji na temat tych środków nie powinno być, tylko należy się cieszyć, że miasto je otrzymało. Dziwił się radny Majewski, że części radnym przeszkadza dyskusja na temat infrastruktury podczas komisji infrastruktury. – Jakbyśmy jako radni mogli robić coś innego w tym czasie? Myślę, że dyskusja nad inwestycją, która jest w tej dekadzie najważniejszym problemem Konina, jest po pierwsze jak najbardziej na miejscu, a po drugie konieczna. Jestem całkowicie przekonany, że należy zadać pytania dotyczące tych rozbieżności finansowych pomiędzy wnioskiem na 200 milionów poprzez oszacowanie minimum kosztów tej inwestycji 2 czy 3 lata temu na 80 milionów po wniosek na 38 milionów – mówił Krystian Majewski. Nawiązał też do sytuacji z terenu powiatu kolskiego, który otrzymał za poprzedniego rządu ponad 200 milionów złotych na budowę obwodnicy. Radny PiS stwierdził, że widocznie oceniający wnioski uznali, iż ten dotyczący przebudowy mostu, ratującego sytuację komunikacyjną w mieście, nie był na tyle atrakcyjny jak obwodnica. – To było niemożliwe, żeby 2 duże inwestycje na 200 milionów złotych znalazły się we Wschodniej Wielkopolsce. Myślę, że w historii Polski nie ma takich przypadków, żeby tak wielkie inwestycje z jednego programu znajdowały się tak blisko siebie – mówił Krystian Majewski. Dodając, że za poprzedniego rządu miasto otrzymywało dotacje na inne zadania, ale te środki były „poprzesuwane” na budowę kładki nad kanałem Ulgi. Zwrócił się też do Mikołaja Marcinkowskiego, szefa komisji finansów. – Dlaczego ty masz problem z dyskusją na tak ważny temat? – powiedział Krystian Majewski. Mikołaj Marcinkowski stwierdził, że nie ma z tym problemu i jest otwarty na dyskusję.

– Drogi Krystianie, bo jesteśmy na ty, masz niesamowity talent polityczny – powiedział wiceprezydent Paweł Adamów. Przyznał, że informacja o przyznaniu dotacji miastu jest jedną z „fajniejszych i pozytywnych” decyzji w historii Konina. – A ty sobie wymyśliłeś, że politycznie ją zjedziesz. Mam wrażenie, że umówiłeś się z kolegami ze swojego klubu: zrobimy z tego burzę, przedstawimy to w złych kolorach i jeszcze udało ci się, bo pociągnąłeś za sobą radnego Sidora i radnego Tomka Nowaka, którzy weszli w to jak w masło. Od godziny gadamy o tym, jak złą decyzją jest przyznanie 38 milionów złotych dla miasta. Zrobisz w PiS niesamowitą karierę. Gratuluję ci! – mówił Paweł Adamów. Odniósł się też do wniosku powiatu kolskiego na budowę obwodnicy. – Dlaczego nam nie dali 200 milionów? Chyba dobrze wiemy dlaczego! – powiedział wiceprezydent Konina. – Dlatego, że w starostwie w Kole rządziło wtedy PiS.

– Nie róbmy już hucpy politycznej na ten temat – stwierdził Paweł Adamów. Dodając, że jak za rządów PiS miasto otrzymywało wsparcie finansowe, to władze Konina potrafiły podziękować i uszanować to. – Wy też uszanujcie to, ty też Krystian uszanuj to. Jesteś radnym Konina i powinieneś się z tego cieszyć – mówił Paweł Adamów.

– Ja nie uczestniczyłem w żadnej zadymie politycznej, i Jarek Sidor też nie! – skomentował Tomasz Andrzej Nowak. – My podchodziliśmy zawsze samorządowo, a wy się tutaj kłócicie politycznie między sobą.

A jak ostatecznie radni podczas wspólnego posiedzenia komisji finansów i infrastruktury zagłosowali za środkami na remont mostu? Wszyscy byli za! Jutro sprawa z pewnością zostanie poruszona podczas sesji rady miasta.

PK-praca_grafik
Dyskutowali o dotacji na remont mostu. „Nie róbmy już hucpy politycznej na ten temat”
Dyskutowali o dotacji na remont mostu. „Nie róbmy już hucpy politycznej na ten temat”
Dyskutowali o dotacji na remont mostu. „Nie róbmy już hucpy politycznej na ten temat”