„KONIN – kompleksowa modernizacja energetyczna budynków
użyteczności publicznej” oraz „Niskoemisyjny transport publiczny w subregionie
konińskim” to projekty realizowane w naszym mieście. – Lata pracy zaczynają
owocować. Za chwileczkę te owoce zaczniemy zbierać – mówił Piotr Korytkowski. Wszystko
zaczęło się od uchwalenia Strategii Rozwoju Miasta Konina, gdzie wspólnie z mieszkańcami
określone zostały ważne dla Konina
sprawy. – Miasto przechodzi transformację gospodarczą, energetyczną, ale i
społeczną. Mieszkańcy, urzędnicy, przedstawiciele różnych instytucji określili
nam, że Konin to miasto zielonej energii. I to słowo energia jest można
powiedzieć kluczem – mówił prezydent. – To energia ludzi, mieszkańców Konina,
którzy chcą obronić miasto, ale i region przed rzeczami, które mogą niestety
zdarzyć się w przypadku, kiedy będziemy dreptać w miejscu, kiedy nie będziemy
uchwalali strategicznych dokumentów, kiedy nie będziemy pracowali nad miastem.
To energia drzemiąca w nas.
Szczegóły projektu „KONIN – kompleksowa modernizacja energetyczna budynków
użyteczności publicznej” przedstawiła Katarzyna Rejniak, zastępca
kierownika Wydziału Rozwoju i Inwestycji Urzędu Miejskiego w Koninie. Jak podkreślała, łączna wartość projektu to 19
milionów zł. – Dodatkowo miasto Konin do tego projektu dołożyło ponad 1 milion
334 tysiące, by móc go realizować – mówiła Katarzyna Rejniak. Projekt rozpoczął
się 11 września 2023 i potrwa do 31 grudnia 2025 roku. Głównym celem jest zwiększenie
efektywności energetycznej poprzez kompleksową modernizację energetyczną pięciu
budynków użyteczności publicznej – Żłobka Miejskiego w Koninie, Miejski Ośrodek
Pomocy Rodzinie, Miejska Biblioteka Publiczna, III Liceum Ogólnokształcące oraz
Zespół Szkół Górniczo-Energetycznych. Pozwoli to obniżyć koszty energii
elektrycznej, zwiększyć udział energii pozyskiwanej z OZE, poprawę jakości
powietrza, wzrost świadomości mieszkańców w kwestii ochrony środowiska oraz
adaptacja do zmian klimatu.
Koordynatorem projektu „Niskoemisyjny transport publiczny w subregionie konińskim” jest
Rafał Oblizajek, kierownik Wydziału Gospodarki Komunalnej UM w Koninie.
– To największy projekt, jaki będzie realizowany w najbliższych latach w
Koninie. Łącznie opiewa na ponad 226 milionów, z czego koszty kwalifikowane
tego projektu mamy dofinansowane na poziomie 85%, 70% z Funduszu Sprawiedliwej
Transformacji, 15% z budżetu państwa. Projekt zakłada poprawę transportu
zbiorowego w Koninie, modernizację infrastruktury, a także budowę parkingu u naszego
partnera w mieście Kole – mówił.
W Koninie ma zostać zbudowane nowe centrum przesiadkowe przy Wieży Ciśnień. – To
miejsce w ciągu najbliższych 2 lat zmieni się diametralnie. Powstanie jedno
miejsce, które będzie łączyło wiele form transportu – samochodowy, kolejowy,
autobusowy oraz rowerowy – mówił Rafał Oblizajek. Oznacza to, że z łatwością będzie
można przesiąść się z samochodu do pociągu, do autobusu, przejechać. W planach
jest też wdrożenie wspólnego biletu dla
Kolei Wielkopolskich, MZK i PKS-u. Oprócz tego postawione będą elektroniczne
tablice informujące o kursach autobusów. Zmieni się infrastruktura transportowa
– miasto kupi dla MZK 10 autobusów zasilanych wodorowymi ogniwami. – Będą
niskopodłogowe, z pełnym wyposażeniem. 8 autobusów klasy maxi, czyli 12-metrowych,
2 klasy mega 18-metrowe. Na ulicy Brunatnej powstanie nowa zajezdnia MZK –
wyjaśniał Rafał Oblizajek.
Rygorystyczna ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych nakłada na gminy procentowe progi udziału ilości autobusów jeżdżących w transporcie miejskim. – I ta ustawa mówi, że od stycznia 2028 co najmniej 30% autobusów jeżdżących w transporcie zbiorowym miast, które mają powyżej 50.000 mieszkańców powinno być zeroemisyjnych. My będziemy mieli ponad 50% – mówił koordynator projektu. Zarząd Dróg Miejskich będzie budował drogi rowerowe łącznie o długości blisko 2 km na ulicy Popiełuszki i na Alejach 1 Maja. Wprowadzi także inteligentny system transportowy, czyli system zarządzania ruchem, który na bieżąco będzie go monitorował w Koninie i pozwoli go upłynniać. W mieście Kole powstanie przy dworcu PKP parking na 38 miejsc postojowych, w tym 3 miejsca dla osób z niepełnosprawnościami. Będzie tam też wiata na rowery i samoobsługowa stacja obsługi rowerów. – Mieszkańcy przyjeżdżając samochodem czy rowerem mogą bezpiecznie zostawiać je na parkingu i kontynuować podróż koleją, nie martwiąc się o zostawiony pojazd – mówił koordynator.