W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Szczegółowe informacje znajdują się w POLITYCE PRYWATNOŚCI I WYKORZYSTYWANIA PLIKÓW COOKIES. X
Jobs First

Aktualności

Radni powiatowi znów dyskutowali o linii kolejowej Konin-Turek. Jest opinia negatywna w sprawie przebiegu trasy

2022-06-29 17:25:50
Marcin Szafrański
Napisz do autora
Radni powiatowi znów dyskutowali o linii kolejowej Konin-Turek. Jest opinia negatywna w sprawie przebiegu trasy

Większością głosów Rada Powiatu Konińskiego wyraziła negatywną opinię co do zapowiadanego przebiegu nowej linii kolejowej Konin-Turek.

– Chciałbym wyraźnie podkreślić, że rada powiatu nie przystąpiła do budowy linii kolejowej tylko opracowania studium planistyczno-prognostycznego, czyli za dokumentem, który miał dostarczyć w przyszłości informację radnym na temat ewentualnych tras, czy inwestycja jest zasadna, czy nie – mówił radny Sebastian Ławniczak, który był inicjatorem poddania pod głosowanie projektu uchwały wyrażającej negatywną opinię, co do zaproponowanego przebiegu linii kolejowej Konin-Turek. – W ostatnim czasie przez inicjatorów całej budowy linii kolejowej został zaprezentowany wariant trasy nr 9, który przebiega przez osiedle Laskówiec w Koninie oraz takie miejscowości jak Zalesie, Brzeźno w gminie Krzymów, Żychlin w gminie Stare Miasto – mówił radny Sebastian Ławniczak. Dodając, że zaproponowana trasa przebiega przez teren zurbanizowany, gdzie dodatkowo występują obszary chronionego krajobrazu takich jak Natura 2000 czy Dolina Środkowej Warty. – Została przedstawiona najdroższa z możliwych wariantów trasa, na którą miliard złotych to będzie za mało – dodał radny. Przypomniał, że pod koniec maja w Brzeźnie odbyło się spotkanie z mieszkańcami, który jednogłośnie wyrazili sprzeciw w sprawie zaproponowanego przebiegu linii kolejowej.

W sesji uczestniczyła Ewa Jeżak, mieszkanka gminy Krzymów, która podkreślała, że ta trasa „idzie” przez najpiękniejsze tereny naszego powiatu. – To wszystko będzie zryte – mówiła. Jak podkreślała, nie są oni przeciwko rozwojowi kolei, jednak ten najbardziej ekonomiczny i optymistyczny wariant, przez który najmniej ucierpi środowisko i ludzie, to ten biegnący przez gminę Kramsk. Radny Janusz Stankiewicz powiedział, że projekt budowy kolei od samego początku, jeśli chodzi o sam aspekt ekonomiczny jest dnem. – Stopa zwrotu tej inwestycji to będzie 10 wieków – mówił Janusz Stankiewicz. – Ja się wstrzymam od głosu, ale tylko dlatego, że jestem całkowicie przeciwny tej inwestycji, a nie samej zmianie dla zmiany, bo to powoduje podrzucenie kukułczego jaja w inny rejon.

Radny Jerzy Rzepecki w emocjonalnym wystąpieniu bronił tej inwestycji. – Chcemy skansenu, żeby tu się nic nie działo? Młodzież tu nie chce już żyć! – mówił. Wskazując, że nie znamy jeszcze szczegółowego przebiegu trasy, to na razie projekt przez miejscowości. – Musimy podjąć decyzję, czy chcemy się rozwijać i bierzemy pieniądze rządowe? – mówił Jerzy Rzepecki.

Swoją opinię w trakcie dyskusji wyraził też radny Ryszard Nawrocki. Miał wątpliwość, czy na tym etapie rada powiatu może wyrazić opinię negatywną, skoro nie są znane efekty konsultacji społecznych, które będą na terenie gminy Stare Miasto. – Ja jestem za każdą inwestycją, która spowoduje rozwój nie tylko powiatu, ale subregionu Wielkopolski Wschodniej – mówił Ryszard Nawrocki. Stąd istotne jest, by ta linia Konin-Turek była pierwszym etapem, kolejnym ma być połączenie Turek-Łódź.

W związku z tym, że – jak wyjaśniała Żanetta Matlewska, przewodnicząca Rady Powiatu Konińskiego – z projekt uchwały w sprawie negatywnej opinii dotyczącego zaproponowanego wariantu linii kolejowej został przekazany staroście do zaopiniowania przez zarząd powiatu. Stanisław Bielik wyjaśniał, że systematycznie prowadzi rozmowy ze starostą tureckim. – Jest w tej chwili jak gdyby liderem w przygotowaniu tej inwestycji – mówił starosta koniński. Wyjaśniając, że otrzymał pismo z urzędu marszałkowskiego, z którego wynika, że udział finansowy powiatu konińskiego powinien wynosić 5 procent, co daje kwotę ponad 5,7 miliona złotych na 5 lat, bo linia ma być wybudowana do 2028 roku. – Ale z rozmowy ze starostą tureckim dostałem informację, że jednak nie 5 milionów a 3 miliony 589 tysięcy złotych. Jest to dla mnie różnica – mówił Stanisław Bielik. Poinformował jednak, że dzisiaj Zarząd Powiatu Konińskiego podjął opinię negatywną, co do projektu uchwały rady powiatu w sprawie wyrażenia negatywnej opinii dotyczącej proponowanego wariantu trasy nr 9 linii kolejowej Konin-Turek.

A jak zagłosowali radni? 10 radnych powiedziało „nie” tej zaproponowanej trasie, 5 radnych ją popiera, a 4 się wstrzymało.

Otwarcie 1,5 %



Komentarze

Autor:
Treść komentarza:

Wybierz obrazek na którym narysowany jest dom:





Precz z anglicyzacją
Porażająca desperacja średniowiecznego myślenia. Niby kolej tak, ale nie blisko mojego zamieszkania (tych osób na stanowiskach). A argument....? Kolej niszczy środowisko....Brak słów na taką głupotę. Oby na wyższym szczeblu władzy nie brali ich dyrdymałów pod uwagę.
Koniniak
Kilkunastu mieszkańców Brzeźna i Grójca podbudza irracjonalny strach przed koleją siejąc zamęt i nieprawdę (jak na spotkaniu w Brzeźnie), a populistyczni radni nie potrafią wznieść się ponad głosy kilku krzykaczy blokując setki milionów złotych, które moglibyśmy dostać z Warszawy. Zaścianek - zarówno radnych powiatowych, jak i samolubnych mieszkańców.
Mieszkaniec
Jak zawsze gdy się chce coś zrobić to są obiekcje a Konin cofa się w wstecz proponuje odciąć prąd kupić świeczki i sobie patrzeć przez z chałupki o słomianym dachu na świat.
Krzymów= Wąchock
Żarcik: Krzymów = Wąchock dwa bliźnięta i na co dzień i od święta. Istny powiatowy skansen - przecież ziemia jest płaska bo inaczej byśmy pospadali - tak niedługo mogą orzec niektórzy wybitni astrolodzy z rady powiatu i niektórych średniowiecznych gmin.
St.
Żeby rozumieć jak głupi i kosztowny jest to pomysł wystarczy spojrzeć na mapę, na której zaplanowano przebieg linii kolejowej. Nowa linia kolejowa przecina Autostradę A2, drogę krajową 92w okolicy Brzeźna, dolinę Warty i samą rzekę, kanał Warta-Gopło, drogę wojewódzką nr 266 Konin-Kramsk-Sompolno-Radziejów raz kilka innych lokalnych dróg. Linia przebiegać ma przez lasy w okolicach Złotej Góry , Żdżar i, Żychlina tak więc znowu kilka hektarów lasu pójdzie pod piłę (drewno i chrust w cenie). To nie jest pomysł na poprawę życia mieszkańców regionu, tylko trampolina do przyszłorocznych wyborów dla Pana Posła z Turku. A Pan Radny Ryszard Nowicki jak zwykle jest trochę za i trochę przeciw, zależy kto zadaje pytanie. Jak to leciało......"milcz pan, wstydu oszczędź".