Dużym sukcesem zakończył się udział zespołu debat oksfordzkich z III Liceum Ogólnokształcącego w Turnieju Debat Historycznych Instytutu Pamięci Narodowej. Uczniowie przeszli do finału, mając za sobą 5 zwycięskich potyczek. W ostatnim pojedynku, nie bez walki, ustąpili pola drużynie z II LO w Poznaniu i to ona pojedzie na ogólnopolski turniej będący finałem etapów wojewódzkich.
Finał w Poznaniu odbył się 13 lutego. Pojawiło się tam 12 grup z całej Wielkopolski. Zespół z „trzeciego” debatował w składzie: Wiktoria Walczak, Aleksandra Musiał, Julia Smogór, Aleksander Sobczak i Mariusz Wieczorek. W grupie B spotkali się z debatantami z I LO w Lesznie zwycięstwo 3:0 (242:202), z I LO w Swarzędzu 3:0 (211:135) oraz LO w Kole 3:0 (238:219). Z kompletem zwycięstw uczniowie z Konina zajęli pierwsze miejsce w grupie.
W ćwierćfinale zmierzyli się z LO w Lesznie wygrywając 3:0 (206:171), w półfinale pokonali II LO w Koninie (II) 3:0 (244:170)
W finale, broniąc tezy „Polki odegrały najważniejszą rolę w kształtowaniu postaw patriotycznych w narodzie w XIX i XX w.” niestety polegli z II LO w Poznaniu 2:5 (545:587)
Jak przypomina Michał Wanjas, opiekun debatantów z „trzeciego” rok temu, w poprzedniej edycji turnieju IPN, koniński skład debiutował w debatach oksfordzkich. – W tym roku był już w finale. Cieszymy się więc z gratulacji, które nasi debatanci otrzymywali od jurorów: pracowników naukowych Instytutu Pamięci Narodowej Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Poskiemu w Poznaniu oraz Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu – mówi nauczyciel.
Pozostałe tezy IV Turnieju Debat Historycznych IPN:
Teza I: Armia Wielkopolska była najnowocześniejszą formacją zbrojną odradzającej się Polski.
Teza II: Ignacy Jan Paderewski miał decydujący wpływ na wybuch Powstania Wielkopolskiego.
Teza III: Działania dyplomatyczne odegrały większą rolę w przyłączeniu ziem zaboru pruskiego do odradzającej się Polski, niż działania militarne.
Teza IV: Józef Piłsudski miał największe zasługi dla odbudowy niepodległego państwa polskiego w 1918 r.
Teza V: Walka zbrojna była skuteczniejszą drogą wiodącą Polaków do niepodległości niż postawy pozytywistyczne.
Turniej Debat Historycznych IPN był współorganizowany przez UAM i Fundację Edukacyjną G5.
zdjęcia/facebook/III Liceum Ogólnokształcące im. Cypriana Kamila Norwida w Koninie