Dzisiaj podczas konferencji „Wodór – przyszłość Wielkopolskiej Doliny Energii” wielokrotnie powtarzano, że wodór jest paliwem przyszłości. Tak ma być także w Koninie. Działania związane z odejściem od produkcji energii z węgla brunatnego i przejście na wytwarzanie jej z zielonej energii planowane jest już w naszym mieście od prawie 3 lat. Jak mówił podczas spotkania jeden z wykładowców, już w 1875 roku Juliusz Verne pisał w swojej książce („Tajemnicza wyspa”), że „woda jest węglem przyszłości”.
„Wodór – przyszłość Wielkopolskiej Doliny Energii” – taki tytuł nosiła konferencja on-line zorganizowana przez prezydenta miasta Piotra Korytkowskiego wspólnie z rektorem PWSZ w Koninie Arturem Zimnym oraz Maciejem Sytkiem, prezesem Agencji Rozwoju Regionalnego w Koninie. – W Koninie zaczęliśmy mówić o wodorze dokładnie 2,5 roku temu, że to dobra perspektywa dla naszego miasta i całego regionu. 12 grudnia odbyła się w PWSZ w Koninie konferencja „Transformacja gospodarcza subregionu konińskiego – kierunek wodór”. To spotkanie zainicjowało wspólne mówienie o wodorze. W 2019 roku w Koninie powstała platforma wspierająca działania marszałka w tej sprawie. Od tego czasu odbyło się wiele różnych konferencji. Dzisiejsza idealnie wpisuje się w to, co zamierzamy robić w Koninie i regionie – mówił Piotr Korytkowski.
Dzisiejsza konferencja składała się z kilku paneli. W pierwszym – „Produkcja wodoru – szansą dla Konina i Wielkopolski Wschodniej” – głos zabrali naukowcy. Paweł Sobczak (PWSZ Konin) mówił o „Promocji wodoru – edukacji wodorowej”, wykład Kamila Łodygowskiego (PWSZ Konin) dotyczył „Wpływu obciążenia ogniwa paliwowego na wybrane parametry eksploatacyjne”, Łukasza Lindnera (Polska Akademia Nauk) – „Wykorzystania wodoru w warunkach domowych – ogniwa paliwowe”, Rafał Longwic (Politechnika Lubelska) – „Ocena możliwości zastosowania wodoru do współzasilania silnika o zapłonie samoczynnym” oraz Łukasz Kolanowski (Politechnika Poznańska) – „Wodór – magazynowanie i konwersja energii elektrycznej”. Warto podkreślić, że przedstawiciele uczelni mówili, by nie bać się wodoru. – Obawiamy się wybuchowości wodoru. Robiliśmy badania i nic się nie stało. Wodór nie jest strasznym gazem. Trzeba po prostu dbać o szczelność – mówił jeden z wykładowców.
Drugi panel dotyczył „Zastosowania wodoru w transporcie – plany i możliwości w Wielkopolsce Wschodniej”. W tej części pierwsza wystąpiła Magdalena Przybyła, prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji w Koninie w prezentacji „Wodór w komunikacji miejskiej”. – MZK od czerwca 2020 roku ma zaszczyt użytkować autobusy elektryczne. I tutaj bazujemy na własnych doświadczeniach. Mamy nadzieję, że w przyszłym roku będziemy mogli mówić o naszych własnych doświadczeniach w użytkowaniu autobusów wodorowych – mówiła prezes. Podkreślała, że pojazdy wyposażone w ogniwa paliwowe są przyszłością transportu miejskiego. Wskazywała także na możliwości wspierania zakupu takich autobusów z pomocą dofinansowania czy pożyczki.
Szczegółowo o autobusie wodorowym opowiedział Mateusz Figaszewski z firmy Solaris, w swoim wystąpieniu „Wykorzystanie wodoru w bezemisyjnych autobusach wodorowych” . – Zaletami autobusu wodorowego jest to, że ma bardzo duży zasięg na jednym ładowaniu, które jest krótsze niż w bateryjnym. Jest bezemisyjny, cichy, nie wibruje, ma krótki czas tankowania. Jedynym efektem ubocznym jest para wodna i ciepło, które też są przez nas wykorzystywane – mówił. Jak podkreślał, w Europie jest w tej chwili 200 stacji tankowania wodoru (najbliższa w Berlinie), a 100 w budowie.
Adam Kempiński z firmy Mercedes Benz prezentował „Czwartą generację autobusów wodorowych na przykładzie marki Mercedes Benz. Zygmunt Suszka, kierownik Oddziału Analiz Energetycznych ZE PAK, przedstawił szczegółowo „Technikę wodorową w ZE PAK”. Jakub Zwoliński z Meet Hydrogen wyjaśniał „Rolę konkurencji i kooperacji w budowaniu gospodarki wodorowej”. Chris Kwacz (Meet Hydrogen) przedstawił wykład „Wodór. Projekty, które „robią różnicę. Krótki przegląd najciekawszych wodorowych wdrożeń i innowacji, o których warto wiedzieć”. Jakub Jędrzejewski (Imperial College London) mówił o „Wodorze – paliwie przyszłości”.
Uczestnicy w dyskusji zastanawiali się ile będzie kosztował wodór. – Szacowaliśmy to. Cena wodoru będzie zbliżona do ceny wodoru w Berlinie – mówił jeden z uczestników spotkania.