W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Szczegółowe informacje znajdują się w POLITYCE PRYWATNOŚCI I WYKORZYSTYWANIA PLIKÓW COOKIES. X
Żabka

Aktualności

Stacja wodorowa przy drodze krajowej. Pierwsza taka w mieście

2024-10-29 07:20:00

Stacja wodorowa przy drodze krajowej. Pierwsza taka w mieście

Do końca 2025 roku zostanie uruchomiona przy ulicy Przemysłowej (obok Elektrowni Konin) stacja tankowania wodoru ZE PAK. Jako pierwsi mieliśmy okazję zobaczyć, jak wygląda stacjonarny elektrolizer, który go będzie produkował.


Typowanych lokalizacji na stację tankowania wodoru w Koninie było kilka. Wcześniej planowano ją obok PWiK-u przy Poznańskiej. Ostatecznie wybrano działkę przy Elektrowni Konin, czyli tam gdzie został wybudowany elektrolizer produkujący ten pierwiastek. To ruchliwa trasa przelotowa, bo to część drogi krajowej nr 25. W ubiegłym tygodniu mieliśmy okazję zobaczyć ten teren, jak i miejsce, gdzie zamontowano elektrolizer. Instalacja znajduje się za blokiem biomasowym Elektrowni Konin. W tej chwili specjaliści z Belgii i Włoch dopracowują technologię i zabezpieczenia oraz robią pomiary.

„Choroby wieku dziecięcego” mamy już za sobą

O tej instalacji mowa jest już od dawna, ale pojawiły się problemy z technologią. – Technologia jest skomplikowana i jej dostawca zmuszony był wydłużyć proces jej dostawy i uruchomienia. Nie mogliśmy tego niestety przewidzieć, ale zakładamy, że to już jest naprawdę ostatni etap prac. Finiszujemy z tym projektem i rozpoczniemy własną produkcję, a przysłowiowe „choroby wieku dziecięcego” mamy już za sobą – mówi Katarzyna Sobierajska, wiceprezes ZE PAK. – W tej chwili trwają już prace integrujące systemy. Są to więc ostatnie szlify. Na razie mamy elektrolizer o mocy 2,5 MW. W perspektywie jest oczywiście rozbudowa.


Najpóźniej do końca 2025 roku

Konsekwencją tej inwestycji jest budowa stacji tankowania wodoru. Taka stanie przy ulicy Przemysłowej. – Znaleźliśmy działkę, która jest w naszej dyspozycji, należy do spółek z grupy. To na pewno nam ułatwia zadanie i liczymy, że proces inwestycyjny będzie po prostu szybszy. Mamy już w zasadzie przygotowane zjazdy z Przemysłowej. Zebraliśmy już pewne doświadczenia z innych lokalizacji, gdzie te stacje budujemy. Wiemy, że czasami proces uzyskiwania wszystkich pozwoleń wydłuża się z uwagi na pewne trudności natury inwestycyjnej uzależnione od terenu, na którym budowana jest stacja. Tu wydaje się, że ten teren jest dosyć prosty – mówi wiceprezes ZE PAK. Zgodnie z założeniami instalacja, gdzie będzie można tankować autobusy i samochody osobowe, ma powstać najpóźniej do końca 2025 roku. – Będziemy się starać uruchomić ją jak najszybciej, został już ogłoszony przetarg na wybór wykonawcy w modelu „projektuj i buduj”, w tej chwili trwa analiza ofert, które wpłynęły w ramach tego postępowania. Wiemy też, że zwiększa się flota autobusów wodorowych w mieście, stąd też zapotrzebowanie na wodór za chwilę będzie coraz większe. Oczywiście jesteśmy przygotowani do dostarczenia większych ilości chociażby na razie ze stacji mobilnych, które też mamy w posiadaniu, ale jak najszybciej chcemy zakończyć etap realizacji ogólnodostępnej stacji stacjonarnej – dodaje Katarzyna Sobierajska.

PK-praca_grafik

Planowane są kolejne etapy

Do stacji przy Przemysłowej wodór będą przywozić specjalne wodorowozy, które posiada producent wodoru, czyli spółka PAK-PCE Biopaliwa i Wodór. Jeden będzie napełniany około 20 godzin. – Planujemy dodatkowo wykonać analizę pod kątem technicznym i finansowym możliwości podłączenia stacji bezpośrednio pod elektrolizernię – mówi Katarzyna Sobierajska. Obecnie elektrolizer będzie produkował dziennie tonę wodoru. – To praktycznie jeden wodorowóz, który ma właśnie taką pojemność. Dlatego planujemy kolejne etapy rozbudowy elektrolizerni, żeby zwiększyć moce produkcyjne – mówi wiceprezes ZE PAK. – Na pewno chcielibyśmy zwiększyć moce tej elektrolizerni do 5 MW, a potem o kolejne 5 MW, bo też udało nam się pozyskać dofinansowanie na rozbudowę. Na tym etapie zakładamy posiadanie elektrolizerni o mocy 10 MW.

Marcin Szafrański, Milena Fabisiak

Stacja wodorowa przy drodze krajowej. Pierwsza taka w mieście
Stacja wodorowa przy drodze krajowej. Pierwsza taka w mieście
Stacja wodorowa przy drodze krajowej. Pierwsza taka w mieście
Stacja wodorowa przy drodze krajowej. Pierwsza taka w mieście
Stacja wodorowa przy drodze krajowej. Pierwsza taka w mieście
Stacja wodorowa przy drodze krajowej. Pierwsza taka w mieście
Stacja wodorowa przy drodze krajowej. Pierwsza taka w mieście
Stacja wodorowa przy drodze krajowej. Pierwsza taka w mieście