Mieszkańcy gminy Rychwał twierdzą, że rozbudowa drogi krajowej nr 25 będzie dla nich niekorzystna i piszą protesty. Obawiają się spadku cen nieruchomości, wysiedlenia, hałasu oraz gorszego dojazdu do wsi. Na jakim etapie jest rozbudowa DK25?
Droga krajowa nr 25, biegnąca między innymi przez Rychwał, zostanie rozbudowana i stanie się szybsza. Wkrótce będzie miała 4 pasy, a nie jak dotychczas 2. Warianty przebiegu DK 25 były konsultowane. Został już opracowany raport, który zawiera wyniki badania ankietowego.
Mieszkańcy protestują. Podczas konsultacji zwracali uwagę na hałas i emisję zanieczyszczeń, spadek cen nieruchomości, wysiedlenia, gorszy dojazd do wsi i pogorszenie warunków bezpieczeństwa. Zgłoszono też sprzeciw wobec całej inwestycji i postulowano, by powstał wariant korzystny dla mieszkańców. W mieście zawiązał się Społeczny Komitet Obrony Mieszkańców Zachodniej Części Rychwała, który skierował pismo do burmistrza Stefana Dziamary. W dokumencie członkowie komitetu zaznaczyli, że wiatry będą przenosiły spaliny i hałas w kierunku miasta, a ogródki działkowe pochłoną toksyczne związki. – Od strony wschodniej przeważają grunty niskiej klasy ziemi. A przede wszystkim są to grunty rolne. Niestety, po stronie zachodniej przeważają posesje prywatne, zaplecza domowe i prywatne przedsiębiorstwa, które działają od kilkudziesięciu lat. I one muszą być wyburzone! To jest tragedia 23-25 rodzin! Zniszczenie i zrównanie z ziemią dorobku całego życia kilku pokoleń! – czytamy w piśmie.
22 marca w siedzibie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Poznaniu odbyło się spotkanie dotyczące planowanego przebiegu rozbudowy drogi krajowej nr 25. Uczestniczyli w nim burmistrz Stefan Dziamara oraz radni. – Przedstawiciele gminy wyrazili sprzeciw mieszkańców wobec przyjętych wariantów rozbudowy drogi krajowej nr 25. Samorządowcy z gminy Rychwał wnioskowali o przesunięcie i oddalenie planowanej inwestycji poza teren miasta Rychwała oraz unikniecie podziału innych miejscowości m.in. Siąszyc i Białej Panieńskiej. Składane wnioski spotkały się ze zrozumieniem przedstawicieli – poinformował Stefan Dziamara.
Alina Cieślak, rzecznik poznańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, zapewnia, że jeszcze żadne decyzje nie zapadły. – Pełna analiza pozwoli poznać preferowany wariant dalszych etapów prac, który zostanie wskazany we wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach – informuje Alina Cieślak.