W Koninie została podpisana pierwsza z trzech umów na modernizację linii kolejowej między Swarzędzem a Barłogami. Jej wartość to ponad 800 milionów złotych. Pierwsze roboty na torach rozpoczną się już 12 czerwca tego roku. Po remoncie z Konina do Poznania pojedziemy pociągiem regionalnym około 15 minut krócej.
Dwa 400-metrowe perony
Przedstawiciele PKP PLK mówili w Koninie, jak zmieni się stacja w naszym mieście po modernizacji. Pojawią się dwa nowe 400-metrowe perony, przebudowane zostanie też przejście pod torami. Dodatkowo obsługę ma poprawić nowe przejście pod torami w ciągu ulicy Torowej, które zastąpi istniejącą tam kładkę. Wspólnie z miastem będzie wybudowany wiadukt łączący ulice Paderewskiego i Wyzwolenia. – Należy się go spodziewać około 2019 roku. Powinien być już w miarę możliwości gotowy do wykorzystania. Po naszej stronie jako PLK jest ta część związana z wykonaniem przeprawy nad torami, po stronie miasta cześć związana z drogami dojazdowymi – wyjaśnia Sebastian Mech, dyrektor projektu PLK.
Także w Kole zostanie wyremontowana stacja. Pojawią się dwa nowe 400-metrowe perony. Wejście na pierwszy z nich ułatwi pochylnia. Drugi natomiast zostanie wyposażony w windę. Przejście pod torami zastąpi kładkę.
Z Konina do Poznania 15 minut szybciej
Jak wyjaśniają przedstawiciele PKP PLK, po modernizacji zwiększą się możliwości linii kolejowej. – W szczególności dlatego, ze kompleksowo modernizujemy sterowanie ruchem, sieć trakcyjną i system zasilania – dodaje Sebastian Mech. Dzięki temu ma być więcej pociągów. Te z Konina do Poznania mają jeździć kilkanaście minut krócej niż dotychczas. Ze stolicy Wielkopolski do Warszawy natomiast ekspresem dotrzemy… maksymalnie 10 minut szybciej.
Modernizację między Swarzędzem a Barłogami wykonywać będzie firma Torpol. Dzisiaj w Koninie podpisano umowę na to zadanie. Pierwsze roboty na torach rozpoczną się 12 czerwca tego roku i potrwają do końca czerwca 2019 roku. Na czas prac zaplanowano zamknięcia dwutorowe. Od czerwca 2017 do lipca 2018 zamknięty będzie 60-kilometrowy odcinek Podstolice-Konin, a od lipca 2018 do czerwca 2019 – 40-kilometrowa trasa między Koninem a Barłogami. W czasie prowadzonych robót zostanie uruchomiona zastępcza komunikacja autobusowa. Pociągi dalekobieżne na trasie Warszawa-Poznań pojadą przez Gniezno-Inowrocław Rąbinek-Kutno, tym samym omijając Konin.
Remont linii kolejowej między Swarzędzem a Sochaczewem potrwa 2 lata.