PKP Polskie Linie Kolejowe zakończyły ocenę formalną wniosków zgłoszonych do programu Kolej Plus do 2028 roku. 79 zgłoszonych propozycji spełnia kryteria. Wśród nich jest budowa linii kolejowej między Koninem a Turkiem. Teraz samorządy, w tym przypadku województwa wielkopolskiego, będą miały 12 miesięcy na opracowanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego.
Samorząd województwa wielkopolskiego – przypomnijmy – zgłosił do rządowego programu 5 projektów, w tym budowę nowej linii kolejowej między Koninem a Turkiem. Wstępne przymiarki mówią, ta inwestycja miałaby kosztować 550-600 milionów złotych, choć to bardzo optymistyczna wersja. Okazuje się, że z pięciu propozycji z Wielkopolski, pięć przeszło do drugiego etapu, czyli także budowa linii kolejowej Konin-Turek.
– Efekty naboru wniosków i ich ocena w pierwszym etapie programu Kolei Plus pokazują, jak ważna jest dzisiaj kolej dla polskich samorządów. Przez wiele lat likwidowano w Polsce połączenia kolejowe. Ten czas się definitywnie skończył przed pięcioma laty. Dzięki działaniom rządu Prawa i Sprawiedliwości do takich stacji jak np. Radzyń Podlaski, Lubartów, Lubin, Darłowo i Medyka po latach zawitały pociągi. Przywracamy kolejne połączenia, zwiększa się liczba stacji, na których zatrzymują się pociągi. Wszystko to pokazuje, że działając wspólnie możemy zwalczyć wykluczenie komunikacyjne w polskich regionach. – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu.
PKP Polskie Linie Kolejowe oceniły pod względem formalnym 96 wniosków złożonych przez samorządy do programu Kolej Plus. 79 z propozycji (ponad 80 procent) spełniło wymagania formalne naboru i zostało zakwalifikowanych do drugiego etapu. Wnioskodawcy dostarczyli wymagane informacje o projektach, m.in.: dane o uwarunkowaniach społecznych, zakładanych efektach projektów wraz ze wskazaniem oczekiwanych czasów przejazdu, szacunkowych kosztach oraz ujęciu projektów w dokumentach strategicznych. Samorządy zadeklarowały także wolę współfinansowania inwestycji.
– Kolejnym etapem będzie opracowanie wstępnych studiów planistyczno-prognostycznych, by konsekwentnie zmierzać do realizacji zadań, które ograniczą wykluczenie komunikacyjne i poprawią dostęp mieszkańców do kolei – mówi Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. W drugim etapie samorządy będą miały 12 miesięcy na opracowanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego. Istotne jest także przedłożenie dokumentu potwierdzającego zabezpieczenie finansowania minimum 15 proc. wartości inwestycji oraz deklaracji właściwego organizatora przewozów odnośnie uruchomienia i finansowania przewozów min. 4 pary pociągów przez 5 lat. Po tym etapie projekty będą podlegały ocenie wielokryterialnej, której wynikiem będzie utworzenie listy rankingowej projektów i kwalifikacja ich do realizacji w programie Kolej Plus.
Program Kolej Plus zaplanowano do realizacji do 2028 roku. Wart jest 6,6 mld zł, w tym 5,6 mld zł stanowią środki budżetu państwa i ok. 1 mld środki jednostek samorządu terytorialnego.