W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Szczegółowe informacje znajdują się w POLITYCE PRYWATNOŚCI I WYKORZYSTYWANIA PLIKÓW COOKIES. X
Browar od 4 stycznia 24

Wydarzenia dnia

Kolej sprawdzała, czy zagraża nietoperzom. W badaniach pomógł monitoring pod Koninem

2017-06-05 15:49:28

Kolej sprawdzała, czy zagraża nietoperzom. W badaniach pomógł monitoring pod Koninem

PKP Polskie Linie Kolejowe SA wspólnie z Uniwersytetem Wrocławskim przeprowadziły badania w ponad 20 lokalizacjach w Polsce. Ekspertyza wykazała, że kolej nie wpływa negatywnie na życie nietoperzy. Do badań wykorzystano między innymi monitoring z linii nr 3 na odcinku Kramsk-Konin.

Przy użyciu detektorów ultradźwiękowych PLK i Wydział Nauk Biologicznych Uniwersytetu Wrocławskiego od kwietnia do września badały zachowania nietoperzy. Analizowano sytuacje zwierząt na odcinkach 9 linii kolejowych w różnych regionach Polski. Do badań wykorzystywano także kamerę termowizyjną oraz psa.

Jak czytamy w komunikacie, nietoperze rzadko lecą nad torami poniżej sieci trakcyjnej (ponad 5 m). – Jeśli pokonują linię kolejową w poprzek, to podwyższają lot. W dzień wykorzystują mosty i przepusty jako schronienia. Linie kolejowe są dla nietoperzy szlakiem migracji. „Wędrują” wzdłuż sieci trakcyjnej oraz pasów zieleni w pobliżu linii. Sieć trakcyjna oraz energetyczna nie odstraszają ich i nie wpływają na zmiany tras przelotów – informuje Joanna Kubiak z zespołu prasowego PKP PLK SA.

W Polsce można spotkać 26 chronionych gatunków nietoperzy. Część z nich egzystuje na obszarach Natura 2000, przez które przebiegają linie kolejowe. Specjaliści z Uniwersytetu Wrocławskiego potwierdzili, że ruch pociągów nie wpływa negatywnie na występowanie tych ssaków.

Badania Wydziału Nauk Biologicznych Uniwersytetu Wrocławskiego to jedno z pierwszych tego typu opracowań w Polsce. Naukowcy wykorzystali monitoring m.in. z linii nr 3 na odc. Kramsk-Konin, linii nr 4 Psary-Góra Włodowska czy linii nr 9 na odc. Zajączkowo Lubawskie-Iława Główna.