W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Szczegółowe informacje znajdują się w POLITYCE PRYWATNOŚCI I WYKORZYSTYWANIA PLIKÓW COOKIES. X
Osiedle Szafirowe

Zdrowie Uroda Styl

Kiszonki. Sposób na zdrowie i długowieczność?

2020-03-10 15:01:27
Kiszonki. Sposób na zdrowie i długowieczność?

Ekologiczne kiszonki to niezbędny element każdej, zdrowej diety, a warzywa poddane procesowi kiszenia (np. kapusta, ogórki, buraki) zyskują jeszcze więcej witamin i minerałów. Dzięki temu możemy zwiększyć przyswajalność żelaza w organizmie i poprawić pracę układu nerwowego. Ponadto kiszonki to źródło naturalnych probiotyków, które korzystnie wpływają na jelita. Pomagają zwalczać pasożyty, bakterie, grzyby i są niezbędne przed, w trakcie i po kuracjach antybiotykowych. Redakcja była jednak ciekawa czy można kisić wszystko i jak poszczególne produkty wpływają na nasze zdrowie. O odpowiedzi i przybliżenie tematu kiszonek poprosiliśmy Karola Kościelskiego ze sklepu Prima Zdrowie w Koninie.

Warzywa konserwowane w naturalny sposób nie tylko zachowują przez długi czas witaminy i składniki mineralne, ale dzięki fermentacji (kiszeniu) zyskują ich jeszcze więcej. Nie mniej ważna jest obecność w przetworach kiszonych bakterii probiotycznych, bo to one w dużej mierze odpowiadają za zdrowie układu pokarmowego i odpowiednie wchłanianie substancji odżywczych w jelitach. Można powiedzieć, że dzięki probiotykom podnosimy odporność i funkcjonowanie całego organizmu. Oczywiście bardzo ważny jest w tym przypadku sposób kiszenia. Musi przebiegać naturalnie, bo tylko wówczas możemy cieszyć się prozdrowotną właściwością kiszonek informuje Karol Kościelski. Dodaje, że wybierając ekologiczne przetwory zyskujemy pewność co do ich jakości.A takie mamy właśnie u nas w sklepie – podkreśla. Mówi też, że w racjonalnej diecie jest ważna zarówno sama dieta jak i pochodzenie produktów spożywczych. W tym celu przytacza stwierdzenie, iż zdrowie każdego człowieka zaczyna się w zdrowej glebie, dlatego spośród rolników wybierani są ci najlepsi, którzy prowadzą gospodarstwa EKO.

Różnice między kiszeniem a kwaszeniem

Kiszenie i kwaszenie to kwestia nazewnictwa i obie nazwy mogłyby odnosić się do tego samego procesu fermentacji mlekowej, jeśli byłby on przeprowadzany w sposób tradycyjny. Obecnie jednak sformułowaniem kwaszenie posługują się producenci, którzy produkty zalewają np. kwasem octowym, bowiem uprawy mocno nawożone są przeazotowane, co wyklucza naturalny proces kiszenia i w konsekwencji zbiory byłoby do wyrzucenia – wyjaśnia Karol Kościelski.

Kiszonki to bomby witaminowe

Zgadza się. Najbardziej popularne to kiszona kapusta, kiszone ogórki, zakwas buraczany i kwas chlebowy. Co ważne: produkty poddane kiszeniu zyskują jeszcze większe walory biologiczne, czyli to bomby witaminowe, które mają zbawienny wpływ na nasze ciało i w naturalny sposób je uzdrawiają. Wspomnę jeszcze o obecnych w kiszonkach i w zakwasach bakteriach probiotycznych, które doskonale radzą sobie m.in. z tzw. jelitówką – zaznacza rozmówca. Nadmienia, iż w ofercie sklepu jest ponad 20 kiszonek, w tym nawet kiszona cytryna czy oliwka. – Pochwalę się także, że w 2019 r., za zakwas z buraka, uzyskiwanego u nas (jak wszystkie zakwasy czy kiszonki dzięki probiotechnologii) otrzymaliśmy pierwsze miejsce podczas Konińskich Targów Przedsiębiorczości – podkreśla Karol Kościelski. Jako ciekawostkę przytacza też fakt, iż Ilia Miecznikow, słynny mikrobiolog, noblista, który badał m.in. przyczynę długowieczności stulatków z Bałkanów ustalił, że sprawcą takiego stanu rzeczy jest dieta, obfita w sfermentowane napoje mleczne, takie jak jogurty, kefiry czy zsiadłe mleko obfitujące w pałeczki kwasu mlekowego, co zresztą później inni naukowcy potwierdzili. – To powinno nas przekonać, że fermentacja jest panaceum na długie życie – zaznacza.

Małgorzata Kaczmarek

Podziel się


Jesteśmy na: