W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Szczegółowe informacje znajdują się w POLITYCE PRYWATNOŚCI I WYKORZYSTYWANIA PLIKÓW COOKIES. X
YOCHI

Artykuły

Bezsenność – skąd się bierze i jak sobie z nią radzić?

2024-04-04 09:25:47
Bezsenność – skąd się bierze  i jak sobie z nią radzić?

Dane statystyczne pokazują, że od 20 do 30 procent ogółu populacji cierpi na bezsenność. Zaburzenia snu są jednym z najczęściej występujących objawów depresji. I tu rola psychiatry i psychologa. Ale kiedy zaburzenia snu powinny nas skłonić do wizyty u neurologa? O problemach ze snem rozmawiamy z Markiem Sobczyńskim, znanym konińskim neurologiem.


– Panie doktorze, jakie są neurologiczne przyczyny bezsenności?

– Sen to proces złożony i może być wiele przyczyn jego zaburzeń. Obecnie coraz częściej jest to nieprawidłowy styl życia, ale oczywiście nadal musimy pamiętać o poważnych chorobach „ciała i ducha”. U podłoża bezsenności mogą leżeć dolegliwości bólowe towarzyszące chorobom ogólnoustrojowym, problemy psychiatryczne, jak depresja czy zaburzenia lękowe oraz choroby neurologiczne, którymi ja się zajmuję. Jedną z takich chorób jest zespół niespokojnych nóg charakteryzujący się występowaniem w spoczynku – głównie wieczorem i w nocy w pozycji leżącej, uczucia nieprzyjemnego mrowienia, drętwienia nóg. Czynniki te powodują potrzebę poruszania nogami, konieczność wstania i chodzenia. Ponad 75 procent pacjentów z chorobą Parkinsona doświadcza przynajmniej jednego rodzaju zaburzeń snu. Kłopoty ze snem mogą polegać zarówno na bezsenności, jak i nadmiernej senności oraz zaburzeniach zachowania w czasie snu. Problemy ze snem są również nierozerwalnie związane z chorobą Alzheimera – tutaj mamy najczęściej do czynienia z zaburzeniami rytmu dobowego. U chorych z otępieniem wieczorem i w nocy często pojawia się wzrost aktywności przebiegający z pobudzeniem i nasileniem objawów psychotycznych.


– Z badań wynika, że kobiety częściej zmagają się z bezsennością – aż 60 procent. Czy zauważył Pan taką prawidłowość?

– Rzeczywiście kobiety śpią znacznie gorzej. Panie przeciążone nadmiarem codziennych obowiązków częściej niż mężczyźni zmagają się z przemęczeniem czy bezsennością. Częściej takie zaburzenia występują także wśród pracowników zmianowych, u ludzi, którzy w przeszłości cierpieli na depresję i tych, którzy nie mają zbyt dużej aktywności fizycznej i są otyli.

– Jakie są najczęstsze skutki bezsenności?

– Wszyscy wiemy, że niewyspani jesteśmy zmęczeni, rozdrażnieni, mamy problem z pamięcią i koncentracją. Nie zdajemy sobie sprawy, że stały niedobór snu uszkadza nasz układ odpornościowy oraz zwiększa ryzyko wystąpienia chorób przewlekłych. Często prowadzi do przyrostu masy ciała, co następnie skutkuje między innymi nadciśnieniem tętniczym czy cukrzycą.

– Co zrobić, żeby sobie poradzić z bezsennością i jak leczy się bezsenność?

– Prościej leczy się bezsenność krótkotrwałą. Tutaj najczęściej wystarczy kilkudniowe przyjmowanie leków nasennych, przy czym trzeba oczywiście pamiętać o możliwości uzależnienia się od tego rodzaju leków. Problem zaczyna się wtedy, gdy zaburzenia snu stają się przewlekłe i utrwalone. Konieczna jest zmiana stylu życia. Trzeba unikać drzemek w ciągu dnia, kłaść się spać i budzić o tej samej porze, co pomaga stworzyć stały wzorzec zapobiegający bezsenności. Musimy pamiętać, że używanie kofeiny, alkoholu, nikotyny na 3-4 godziny przed zaśnięciem, będzie miało wpływ pobudzający. Powinniśmy również zrezygnować z obfitych posiłków przed snem. Dodatkowo nasza sypialnia powinna być dobrze przewietrzona, cicha, odpowiednio zaciemniona. Ogólnie rzecz biorąc, żeby być wyspanym i wypoczętym, trzeba dbać o okołodobowy rytm snu i wzmocnić mechanizmy regulujące sen.

– Dziękuję za rozmowę.


Śledź nas na