O możliwość kursowania pociągów pendolino na zmodernizowanej niedawno trasie Poznań-Warszawa zapytał ministra infrastruktury poznański poseł Adam Szłapka.
Andrzej Bittel, sekretarz stanu w ministerstwie infrastruktury, odpowiedział posłowi, że składy pendolino przewidziane są na trasach, gdzie pociągi mogą kursować z prędkością 200 km/h. – Dotyczy to Centralnej Magistrali Kolejowej, którą kursują pociągi do Krakowa, Katowic i Wrocławia, oraz od tego roku planowana jest przez zarządcę infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe SA trasa z Warszawy do Gdańska – odpowiada Andrzej Bittel na interpelację Adama Szłapki.
Na zmodernizowanej trasie Warszawa-Poznań maksymalna prędkość, z jaką będą kursować pociągi wynosi 160 km/h. – Z tą prędkością mogą kursować składy wagonowe pociągów ekspresowych, które już teraz obsługują tę trasę. Wprowadzenie składów pendolino nie skróciłoby więc czasu przejazdu w relacji Warszawa-Poznań – wyjaśnia sekretarz stanu. – Dodatkowo informuję, że pociągi pendolino realizują połączenia komercyjne i nie są objęte, łączącą Ministra Infrastruktury i spółkę PKP Intercity Sa, umową o świadczenie usług o charakterze użyteczności publicznej w zakresie wykonywania międzywojewódzkich kolejowych przewozów pasażerskich. Planowane jest natomiast systematyczne zwiększanie liczby pociągów między Warszawą a Poznaniem, w ramach umowy, w najbliższych latach. Jednak szczegóły tych połączeń będą znane dopiero w toku prac nad przygotowaniem poszczególnych rocznych rozkładów jazdy.