Po raz kolejny Stowarzyszenie „Solna Dolina” było organizatorem Jarmarku Lokalnego Produktu, Partnerstwa i Dobrych Praktyk – Silna Solna. Tym razem miejscem spotkania był Grzegorzew.
Rok temu odbył się w Chodowie i towarzyszył chodowskim dożynkom, a w tym roku odbył się w Grzegorzewie wraz z festynem „Witaj Lato”. Mowa o Jarmarku Lokalnego Produktu, Partnerstwa i Dobrych Praktyk – Silna Solna, którego organizatorem jest Stowarzyszenia „Solna Dolina”.
Wydarzenie służy upowszechnianiu i promocji dziedzictwa kulturowego, integracji społecznej, a także przyczynia się do wsparcia lokalnych inicjatyw, utrwalenia dialogu i współpracy oraz promocji lokalnych twórców i organizacji pozarządowych. Podczas tegorocznej edycji jarmarku tradycyjnie zorganizowany został „Przegląd dziedzictwa kulinarnego regionu”, którego celem jest ochrona i kultywowanie tradycji ludowej, prezentacja kuchni regionalnej, promocja potraw autentycznych i tradycyjnych oraz upowszechnianie tradycyjnych przepisów.
W przeglądzie udziały wzięły Koła Gospodyń Wiejskich w Borysławicach Kościelnych, Borysławicach Zamkowych, Bylicach, Grodnej, Grzegorzewie, Ponętowie Dolnym i Tarnówce. Na stoiskach lokalnych twórców podziwiać można było oryginalne hafty, prace szydełkowe, własnoręcznie wykonaną biżuterię, kwiaty z bibuły, rzeźby drewniane, jak również artykuły wykonane z metalu. Wśród wystawców rękodzieła byli Agnieszka Chyżewska z gminy Grzegorzew, Klub Senior+ z Grzegorzewa, Ewelina i Rafał Nitowie z Grzegorzewa oraz Aleksandra i Krzysztof Zawaccy. – Dzięki lokalnemu podejściu we wdrażaniu Programu Leader na obszarze gmin wchodzących w skład Lokalnej Grupy Działania „Solna Dolina”, nastąpiło widoczne wzmocnienie kapitału społecznego, aktywizacja lokalnych środowisk, zapewnienie zachowania dziedzictwa kulturowego, ale przede wszystkim społeczna integracja. Potencjał Leaderowskiej „Solnej Doliny” jest – i nadal może być wykorzystywany – dzięki ludziom zaangażowanym w jego funkcjonowanie, dzięki przedsięwzięciom, które przyczyniają się do rozwoju kapitału ludzkiego, powstawaniu nowych firm, wspieraniu integracji środowisk i rozwoju usług dla przedsiębiorczości. Połączenie w działaniu lokalnych liderów pokazuje każdego dnia, że kluczem do sukcesu jest odnalezienie tego, co łączy mieszkańców obszaru i stanowi o jego sile. Dzięki tej współpracy, takie inicjatywy jak Jarmark Lokalnego Produktu, Partnerstwa i Dobrych Praktyk cieszą się dużym zainteresowaniem wśród mieszkańców, są bowiem połączeniem wysiłku, odwagi i wzajemnej współpracy. Wspólnie podejmowane działania wzmacniają i promują nasz region nie tylko na skalę powiatu, czy gminy, ale również na skalę kraju i Europy – powiedziała Magdalena Fabiniak, wiceprezes "Solnej Doliny".
Jarmark Lokalnego Produktu, Partnerstwa i Dobrych Praktyk – Silna Solna jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej – „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER” Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.
opr. abk
zdj. Stowarzyszenie „Solna Dolina”