„Keeping life alive" – to tytuł międzynarodowego projektu e-Twinning, w którym wzięła udział Szkoła Podstawowa w Żdżarach. Ekologiczne przedsięwzięcie było realizowane w języku angielskim i uczyło dzieci, jak dbać o planetę. Uczniowie współpracowali z dziećmi z innych krajów: z Rumunii, Bułgarii, Słowenii, Chorwacji czy Hiszpanii.
Szkoła Podstawowa w Żdżarach od lat promuje dbanie o środowisko. Patronką placówki jest Mira Stanisławska-Meysztowicz, która zainicjowała akcję „Sprzątania świata” w Polsce. Międzynarodowe przedsięwzięcie miało przede wszystkim proekologiczny charakter. – Projekt eTwinning pt. „Keeping live alive” został stworzony podczas międzynarodowego seminarium, które odbyło się podczas wakacji w Jachrance (okolice Warszawy). Brała w nim udział nauczycielka języka polskiego z naszej szkoły, Izabela Gorzelańczyk-Nowak. Celami projektu było: promowanie odpowiedzialnych postaw wobec środowiska, rozwijanie umiejętności korzystania z nowych technologii, rozwijanie umiejętności komunikacji i krytycznego myślenia oraz dbanie o dobre samopoczucie uczniów – wyjaśniała Lidia Soszyńska, dyrektor Szkoły Podstawowej im. Miry Stanisławskiej-Meysztowicz w Żdżarach.
Na początku roku szkolnego nauczycielki z Polski, Rumunii, Chorwacji, Bułgarii i Słowenii uczestniczyły w spotkaniu online, żeby ustalić szczegóły projektu. Następnie w szkołach realizowane były działania. Każdy nauczyciel opracował własny pomysł na realizację podstawy programowej w ramach projektu e-Twinning. - Do projektu zostali zakwalifikowani uczniowie klasy VII, którzy świetnie poradzili sobie z zadaniem i współpracowali z dziećmi z różnych europejskich krajów. Wspólnie tworzyli logo projektu oraz playlistę z muzyką relaksacyjną. W szkołach powstały też ogródki z różnymi roślinami. Z okazji Dnia Ziemi nasz ogród otrzymał prezent, dzieci posadziły rośliny miododajne i zadbały o rabaty. W akcję zaangażowali się wszyscy chętni. Nasi uczniowie promowali też ekologiczne rozwiązania podczas tworzenia komiksów. Odbyły się również zajęcia na świeżym powietrzu, podczas których dzieci czytały fragmenty „Zemsty” Aleksandra Fredry. Warto zaznaczyć, że nasz projekt był interdyscyplinarny. Dzięki uprzejmości pani Moniki Matyjasik uczniowie wzięli udział w niezwykłej lekcji plastyki i stworzyli instrumenty z przedmiotów, które miały trafić do kosza. Następnie grzechotki zostały wykorzystane podczas wiosennego happeningu. W zabawę włączyli się wszyscy chętni uczniowie z naszej szkoły – mówi Izabela Gorzelańczyk-Nowak, polonistka ze Szkoły Podstawowej w Żdżarach.
Podsumowanie projektu odbyło się w piątek, 13 czerwca. Uczniowie i nauczyciele poznali produkty końcowe projektu i przypomnieli sobie działania, które były podejmowane przez cały rok szkolny.
ach