Podczas spotkania w Koninie
organizowanego przez Kuratorium Oświaty w Poznaniu obecnych było ponad 300 osób,
co pokazuje, że takie inicjatywy cieszą się zainteresowaniem. – Rozmawialiśmy o
wszystkim, co nurtuje dyrektorów szkół. Ja przedstawiałam plany związane z
reformą w 2026 i 2027 roku. Nie będzie zmian w oświacie, jeśli nie będziemy robić
tego wspólnie z całym środowiskiem szkolnym, bo to oni realizują potem te
zmiany. W 2024 roku weszły odchudzone podstawy programowe, a w kolejnym roku
pojawi się edukacja zdrowotna i edukacja obywatelska. Wtedy też chcemy, żeby
zamiast dwóch godzin religii, była jedna i odbywała się albo przed, albo po
lekcjach. Dyrektorzy często mi mówią, że takie otwarte rozmowy są nowością, bo
nigdy nie mieli takiej możliwości – tłumaczyła Katarzyna Lubnauer, sekretarz
stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej.
Witold Nowak, zastępca prezydenta
Konina, mówił, że nie są to łatwe spotkania. – To dla mnie niezwykle ważne, że jako
samorządowiec mam kontakt z tymi, którzy, zanim wprowadzą jakieś zmiany,
najpierw słuchają – podkreślał.
Odniosła się również do pracy
rządu
Katarzyna Lubnauer powiedziała
również, że podczas spotkań z dyrektorami padają różne pytania takie jak te,
dotyczące dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, organizacji ich czasu
pracy w szkole, a także poruszana jest kwestia orzeczeń. Przedstawiciele szkół
pytają również o reformy, zmiany, ich powody oraz jak zostaną one wprowadzone. –
Osiem lat rządów naszych poprzedników spowodowały, że w polskim społeczeństwo
bardzo silnie uderzano w prestiż zawodu nauczyciela. Ważną decyzją rządu Donalda
Tuska była podwyżka dla osób pracujących w szkołach – tłumaczyła.
Co z pracami domowymi?
Ministra Katarzyna Lubnauer poruszyła
także temat prac domowych, które nie mogą już być oceniane przez nauczycieli.
– Szybciej od nas prace domowe odrabia sztuczna inteligencja. Jeśli mamy oceniać
w szkole sztuczną inteligencję, to nie ma sensu, Nauczyciel może zadawać pracę
domową, ma do tego prawo, ale nie może to być później oceniane. Chcemy skupiać
się na wiedzy i pracy ucznia, którą wykonuje w szkole – tłumaczyła.