Ekologiczny konkurs oraz konferencja podsumowująca zagraniczne szkolenia. Tak nauczyciele ze Szkoły Podstawowej im. Miry Stanisławskiej-Meysztowicz w Żdżarach zakończyli unijny projekt realizowany w ramach programu Erasmus+.
Samorządowcy, dyrektorzy szkół i nauczyciele z terenu gminy Stare Miasto wzięli udział w konferencji podsumowującej projekt pt. „Nauczyciele ciągle się uczą – rozwój kompetencji kadry Szkoły Podstawowej w Żdżarach. Wydarzenie odbyło się w środę, 12 czerwca, i było połączone z Gminnym Konkursem Ekologiczno-Plastycznym pt. "The EARTH is our HOME - Ziemia naszym domem". Celem konkursu było przede wszystkim kształtowanie postaw ekologicznych, rozwijanie zainteresowań plastycznych i uzdolnień oraz zachęcanie uczniów do współpracy. Zadanie polegało na zaprojektowaniu plakatu, który miał przedstawiać sposób dbania o naszą planetę. Uczestnicy w parach wykonali prace plastyczne promujące ekologiczny styl życia. Komisja przyznała nagrody za zdobycie trzech pierwszych miejsc oraz wyróżnień.
Podczas konferencji nauczyciele, którzy brali udział w zagranicznych szkoleniach, omówili cele wyjazdów i efekty wdrożonych działań. Warto dodać, że projekt Erasmus+ współfinansowany przez Unię Europejską jest realizowany w Szkole Podstawowej w Żdżarach od grudnia 2022 roku. Nauczyciele wyjechali na cztery zagraniczne szkolenia. W kwietniu 2023 roku w Palermo (Włochy) odbył się kurs języka angielskiego prowadzony przez Erasmus Learning Academy. To był punkt wyjścia do kolejnych zaplanowanych szkoleń i działań na rzecz uczniów. Nauczyciele rozpoczęli realizację nowoczesnego, międzyszkolnego projektu eTwinning promującego proekologiczne zachowania. Dzięki temu uczniowie ze Żdżar współpracowali z innymi dziećmi. Wynikiem tych działań było na przykład założenie przyszkolnego ogródka, budowa domków dla owadów, zbiórka funduszy na zakup pojemnika na plastikowe nakrętki, wywiad z patronką szkoły – Mirą Stanisławską-Myesztowicz - oraz stworzenie proekologicznej książki online. Podczas wakacji nauczyciele wyjechali na drugie szkolenie pt. „Wprowadzenie do nauczania opartego na projektach w klasie” zorganizowane przez Erasmus Learning Academy w Puerto de la Cruz na Teneryfie (Hiszpania). Uczyli się, jak zachęcić uczniów do zdobywania wiedzy w nowoczesny sposób. PBL (Project Based Learning – (ang.) projekt oparty na uczeniu się) zakłada bowiem, że dzieci będą ze sobą współpracować, wzajemnie się wspierać i angażować w realizację zadania koordynowanego przez nauczyciela. Dzięki temu każdy uczeń ma szansę osiągnąć sukces. – Po powrocie z Teneryfy uczestnicy kursu przekazali wiedzę o nowoczesnej metodzie innym nauczycielom podczas szkolenia zorganizowanego na posiedzeniu Rady Pedagogicznej. Dzięki temu cała kadra wie, w jaki sposób pracować metodą PBL i takie projekty zostały w naszej szkole zrealizowane. Uczniowie w nietypowy sposób przygotowywali się do konkursu o Fryderyku Chopinie. W kolejnym działaniu PBL zdobywali wiedzę o świętach majowych – wyjaśniała dyrektor Lidia Soszyńska. W październiku 2023 roku nauczyciele uczestniczyli w szkoleniu pt. „Specjalne potrzeby uczniów. Praktyki i polityki w kontekście europejskim”, które odbyło się w Soverato (Włochy). Trenerzy z Associazione Jump – Gioventu in riSalto przekazali im wiedzę o tym, jak dobrze oddziaływać na dzieci. Dowiedzieli się, jak wygląda włoski system edukacji. Podczas weekendu majowego nauczyciele ze Żdżar wzięli udział w szkoleniu pt. „Innowacyjne metody nauczania”. To był czwarty zagraniczny wyjazd zorganizowany w ramach programu Erasmus+. – Podczas kursu nauczyciele poznali nietypowe metody i narzędzia, które będą mogli wykorzystywać podczas lekcji. Podzielą się swoją wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami – wyjaśniała Lidia Soszyńszka, dyrektor Szkoły Podstawowej w Żdżarach. Nowoczesne metody wykorzystywane są podczas lekcji. 3 czerwca uczniowie ze Żdżar w nietypowy sposób świętowali Dzień Języka Angielskiego. Dzieci wzięły udział w grze terenowej z wykorzystaniem aplikacji Actionbound. Rozwiązywali quizy językowe, nagrywali piosenki i zdjęcia, a wszystko to przy użyciu nowoczesnych technologii. Zajęcia przygotowała pani Ksenia Duszyńska.
Konferencja była okazją do podsumowania wszystkich działań i oceny ich efektywności. – Z ankiet przeprowadzonych wśród dzieci i nauczycieli oraz opinii przygotowanej przez psychologa i dyrektora szkoły można wywnioskować, że jakość pracy szkoły się podniosła, a nowoczesne technologie i innowacyjne metody pracy są częściej wykorzystywane. Realizacja projektu była też doskonałą okazją do wymiany doświadczeń z nauczycielami z europejskich szkół. Dzięki podjętym działaniom nauczyciele będą mogli lepiej oddziaływać na uczniów – tłumaczyła Izabela Gorzelańczyk-Nowak, koordynatorka projektu realizowanego w ramach programu Erasmus+.
opr. ach