Błąd przy wykonywaniu przelewu może zdarzyć się każdemu. Czasami za naszą pomyłkę odpowiada pośpiech, czasami niedopatrzenie lub niepoprawne dane do przelewu. Co więcej, błąd możemy popełnić, wpisując złą kwotę, niepoprawny numer konta lub nazwę adresata. Dlatego zawsze, zanim klikniemy dyspozycję, warto nawet dwukrotnie sprawdzić, czy wszystkie dane do przelewu są zgodne. Co możemy zrobić, aby odzyskać niepoprawnie przelane pieniądze? Jakie konsekwencje możemy ponieść, gdy wykonamy zły przelew?
Aby dokładnie zrozumieć, kiedy jesteśmy w stanie odzyskać swoje pieniądze, wykonując błędny przelew, musimy prześledzić jego drogę od nadawcy do odbiorcy. Niezależnie od tego, czy przelew wykonujemy w aplikacji telefonicznej, logując się do swojej bankowości eklektycznej, zlecając przelew w placówce banku lub na poczcie, pieniądze zawsze muszą pokonać z góry określoną drogę. Proces ten rozpoczyna się w momencie jego zlecenia. Jednak, aby zlecenie mogło być zrealizowane, musimy wypełnić wskazane pola. Do poprawnego wysłania przelewu powinniśmy wypełnić cztery podstawowe rubryki. Naturalnie najważniejszy jest numer rachunku bankowego odbiorcy, a także kwota, jaką chcemy przekazać. Dla samego banku mniej istotne są informacje o tytule przelewu, czy jego adresacie. Te dane niezbędne są przede wszystkim do identyfikacji, czy weryfikacji przelewu.
Po wypełnieniu formularza przelewu w aplikacji telefonicznej, a także na swoim koncie użytkownika w bankowości elektronicznej wystarczy kliknąć „wyślij przelew”. W przypadku zlecenia w placówce banku lub na poczcie podajemy kasjerowi wypełniony druk wraz z kwotą pieniędzy. W przypadku wysyłania pieniędzy z placówki banku istnieje mniejsze prawdopodobieństwo błędu lub pomyłki. Na ogół bankier szybko zorientuje się, że np. rachunek bankowy odbiorcy jest nieprawidłowy lub nieaktualny, a wpisana kwota nie zgadza się z przekazaną mu sumą pieniędzy.
Kolejnym etapem na drodze naszego przelewu jest oczekiwanie przelewu na sesję wychodzącą. Każdy bank w Polsce wysyła i przyjmuje środki w trzech odrębnych sesjach wychodzących i przychodzących, które wykonywane są o różnych porach dnia. Na ogół możemy rozróżnić sesję poranną, popołudniową i wieczorną. Przelew po wyjściu z banku trafia na sesję rozliczeniową Elixir Krajowej Izby Rozliczeniowej. Po jego zaksięgowaniu KIR przesyła środki do banku odbiorcy. Przelew oczekuje teraz na sesję przychodzącą w banku adresata. Po jego zaksięgowaniu pieniądze trafiają na rachunek bankowy odbiorcy.
Taki ciąg operacji musi przejść każdy standardowy przelew Elixir. Zupełnie inaczej wygląda proces przekazania środków przy przelewie natychmiastowym. W przypadku przelewów natychmiastowych pomijane są sesje Elixir, a środki zostają przekazane na konto odbiorcy w czasie rzeczywistym, czyli niemal natychmiast po ich wysłaniu. Dlatego anulowanie operacji w przypadku sesji natychmiastowej jest niemożliwe. Więcej informacji o przelewach i produktach finansowych znajdziemy na stronie internetowej everlike.pl.
To jak szybko odzyskamy pieniądze po wykonaniu błędnego przelewu, zależy od tego, jaki błąd popełniliśmy i jak szybko zorientujemy się, że błąd wystąpił. Czasami wystarczy anulować przelew, a w niektórych – skrajnych przypadkach musimy skierować sprawę o zwrot środków na drogę sądową. Sądowne rozpatrzenie sprawy wymaga często dość dużej cierpliwości. Co możemy zrobić, aby pieniądze otrzymać szybciej?
Jeżeli przelew wykonaliśmy na zły numer rachunku bankowego i właściciel zamknął swój rachunek, pieniądze powinny do nas wrócić w ciągu kilku dni roboczych. Nie ma podstaw do obaw, że zamknięty rachunek bankowy będzie ponownie wykorzystany, a pieniądze trafią w niepowołane ręce.
Jeżeli natomiast wpisaliśmy błędny numer rachunku, myląc cyfry, może dojść do sytuacji, w której pieniądze trafią do innej osoby lub innej instytucji. W tym przypadku wiele zależy od tego, w którym momencie zdaliśmy sobie sprawę z popełnionej pomyłki. Jeśli od razu zorientowaliśmy się, że przelew może trafić do innego adresata, możemy go anulować. Wystarczy zalogować się do swojej bankowości elektronicznej lub aplikacji banku w smartfonie i odszukać przelewów wychodzących. Teraz należy anulować transakcję. Jeśli operacja się powiedzie, pieniądze nie wyjdą z naszego rachunku.
Istnieje także prawdopodobieństwo, że nie zdążyliśmy i przelew został już zaksięgowany w sesji wychodzącej. W tym przypadku możemy próbować zatrzymać transakcję, dzwoniąc na infolinię, kontaktując się z pracownikiem banku za pomocą aplikacji telefonicznej banku, lub udając się bezpośrednio do najbliższego oddziału naszego banku. Czy to działanie się powiedzie? Trudno oszacować. Wiele zależy od czasu, który upłynął od momentu zlecenia przelewu, a także od sprawności i chęci konsultanta. Należy pamiętać o tym, że bank nie jest odpowiedzialny za nasze błędy. Jeśli to my się pomyliliśmy, bank może, ale nie musi nam pomóc.
Jeżeli o popełnionym błędzie dowiemy się dopiero wówczas, gdy jego adresat nie otrzymał należnej kwoty, to możemy zwrócić się do banku o pomoc. Jeśli bank zdecyduje się nam pomóc, pobierze za to stosowną opłatę. Do błędnego adresata przelewu zostanie wysłane wezwanie do zapłaty z numerem naszego rachunku bankowego i kwotą do zwrotu. Niemniej jednak bank nie może zrobić nic więcej. Nie może np. pobrać samodzielnie kwoty błędnego przelewu. Jeżeli odbiorca przelewu nie będzie chciał oddać nam pomyłkowo otrzymanych środków, zwrotu należności musimy dochodzić w sądzie. W tym przypadku czas odzyskania pieniędzy będzie jednak długi. To dość trudna sytuacja, szczególnie jeśli przelane środki były przeznaczone na spłatę zobowiązania finansowego np. pożyczki całodobowej, o której piszemy w tym artykule https://everlike.pl/pozyczki-calodobowe/. W tym przypadku warto jak najszybciej spłacić wymaganą kwotę, by nie ponieść dodatkowych konsekwencji w postaci karnych odsetek za opóźnienie w spłacie.
Kolejnym błędem, jaki możemy popełnić, jest wpisanie złej kwoty przelewu. Dużym problemem może okazać się przypadkowe dopisanie zera na końcu kwoty. W tej sytuacji, zamiast np. 250 złotych, wyślemy 2500 złotych, co może stanowić dla nas duży kłopot. Jeżeli kwota będzie wyższa niż suma, jaką posiadamy na rachunku, transakcja nie dojdzie do skutku. W przypadku, gdy kwota będzie możliwa do wysłania, bank zrealizują ją tak jak zwykle. Wówczas możemy postąpić tak samo, jak w przypadku błędnego numeru rachunku. Jeżeli zbyt wysoka kwota trafi do urzędu lub innej instytucji przeważnie zostanie nam odesłana zaraz po zgłoszeniu problemu.
Jeśli wysłaliśmy niższą kwotę niż zamierzona, warto jak najszybciej przelać brakującą kwotę na rzecz adresata.
Jeśli pomylimy się, wpisując złego adresata przelewu, nie powinniśmy się tym martwić. Przelew dojdzie do niego, ponieważ banki wysyłają przelewy, zwracając uwagę na numer rachunku bankowego, a nie na jego odbiorcę. Podobnie wygląda sytuacja dotycząca błędnego tytułu przelewu. W razie niepewności warto zadzwonić do odbiorcy przelewu, czy transakcja została poprawnie zaksięgowana.