Powstanie sześciu tężni solankowych w gminach skupionych w Stowarzyszeniu „Solna Dolina” zakłada projekt współpracy, na którego realizację organizacja otrzymała prawie 400.000 złotych. Przedsięwzięcie przyczyni się do stworzenia nowej oferty turystycznej na bazie naturalnych zasobów, co zwiększy zainteresowanie regionem zarówno mieszkańców, jak i turystów.
Prezes Stowarzyszenia „Solna Dolina” Magdalena Bawej i wiceprezes Tomasz Ludwicki podpisali w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu umowę na realizację projektu współpracy w ramach działania „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich. Na jego realizację organizacja otrzymała środki w wysokości 399.276 zł.
Projekt „Dobre Bo Nasze” realizowany będzie w partnerstwie z Turkowską Unią Rozwoju, a głównym jego celem jest zwiększenie atrakcyjności regionów partnerskich w oparciu o produkty lokalne. Projekt zakłada wykorzystanie potencjału przyrodniczego obszarów do stworzenia marki identyfikującej LGD i dającej inspiracje mieszkańcom do tworzenia własnej oferty turystycznej oraz produktów lokalnych.
Stowarzyszenie „Solna Dolina”, w ramach projektu współpracy, stworzy znak wizualny dla marki lokalnej. Na jego opracowanie zostanie ogłoszony konkurs z nagrodami. Projekt zakłada również wybudowanie przez LGD „Solna Dolina” 6 tężni solankowych wykorzystujących naturalne zasoby obszaru w postaci soli kamiennej.
Powstaną one na terenie gmin Kłodawa, Dąbie, Olszówka, Przedecz i Grzegorzew. Do „Solnej Soliny” należy też gmina Chodów, ale ona zrezygnowała w budowy tężni, więc na terenie Kłodawy będą dwie i zostaną usytuowane przy Alei Tysiąclecia. W Dąbiu tężnia stanie w parku przy placu zabaw, a w Olszówce i Grzegorzewie w pobliżu urzędów gmin. Lokalizacja w Przedczu jeszcze jest w fazie ustaleń.
Wymiary jednaj tężni to około 4 metry długości, około metr szerokości i 3 metry wysokości. Samorządy, jako wkład własny, muszą przygotować miejsce pod te inwestycje. Obiekty mają stanąć do końca przyszłego roku.
W ramach realizacji projektu opracowany zostanie regulamin certyfikacji produktów lokalnych oraz przeprowadzony warsztat z certyfikacji. Przedstawiciele partnerskich LGD wezmą udział w szkoleniu wyjazdowym do grupy działania MAS Opavsko w Czechach w celu zdobycia i poszerzenia wiedzy dotyczącej certyfikacji i promocji lokalnych produktów i wymiany doświadczeń w zakresie budowania marki. Zorganizowany zostanie również wyjazd na Ogólnopolski Festiwal Smaku w Poznaniu. W poszczególnych dniach festiwalu będą obecni przedstawiciele partnerskich LGD promujący lokalne produkty, w tym przede wszystkim wytwórcy i rękodzielnicy, którym przyznano certyfikaty.
abk
zdj. Stowarzyszenie "Solna Dolina"