W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Szczegółowe informacje znajdują się w POLITYCE PRYWATNOŚCI I WYKORZYSTYWANIA PLIKÓW COOKIES. X
YOCHI

Aktualności

Jakie obawy towarzyszą nam przed budową domu?


(Materiał promocyjny)
2022-10-10 08:30:19

Jakie obawy towarzyszą nam przed budową domu?

Decyzja o budowie domu jest jedną z najważniejszych w życiu. Dlatego przyszli inwestorzy przeżywają wiele rozterek i wątpliwości, które zaczynają się, kiedy już działka jest zakupiona, projekt domu wykonany, zostały załatwione wszystkie formalności i pozwolenia i materiały spoczywają na placu budowy. Jakie obawy towarzyszą najczęściej przed rozpoczęciem budowy i w jej trakcie?

Kierownik budowy – najważniejsza osoba

Kierownik budowy to najbardziej odpowiedzialna funkcja podczas całego procesu budowlanego. Dobry kierownik jest sprzymierzeńcem inwestora; współtworzy wraz z projektantem harmonogram robót, nadzoruje każdy ich etap, wychwytuje niedociągnięcia i zarządza ich poprawę, rozwiązuje spory, koordynuje wszystkie prace wykonawców. Ponadto ma obowiązek zadbania o bezpieczeństwo pracowników zatrudnionych na budowie, w tym odpowiednie składowanie materiałów i odpadów, zabezpieczenie instalacji i urządzeń elektrycznych, odzież i obuwie ochronne, itp. Niestety, wielu inwestorów poszukuje tanich kierowników, nie zawsze radzących sobie ze wszystkimi sprawami związanymi z daną budową. Tymczasem warto zapłacić dobremu kierownikowi, aby nie trzeba było po zakończeniu budowy dopłacać do napraw, które kosztują znacznie więcej.

Ekipa budowlana

Nie jest łatwo znaleźć dobrą ekipę, która będzie pracować rzetelnie, dokładnie i w miarę możliwości szybko, a także… na trzeźwo. Inwestor przed podjęciem decyzji powinien spotkać się z kilkoma wykonawcami i spośród nich wyłonić najlepszego. Trzeba też poprosić o referencje, zapoznać się z opiniami dotychczasowych klientów np. na forach internetowych. Oczywiście ważne też są koszty robocizny. Jeżeli to możliwe, warto obejrzeć kilka gotowych obiektów, wybudowanych przez daną ekipę.

Nigdy nie należy wręczać jakichkolwiek zaliczek przed podpisaniem umowy, a już z całą pewnością nie daje się zaliczki bez pokwitowania. Krążą po sieci opowieści o ekipach, które zainkasowały zaliczki na zakup materiałów i akcesoriów, oczywiście bez dokumentów, a następnie rozpływały się w powietrzu. Nagle numery telefonów przestały być aktualne, a zamiast strony internetowej wyświetlał się komunikat „404 – strona nie istnieje”. Umowa jest podstawą wpuszczenia ekipy na teren budowy.

Nawet po podpisaniu umowy inwestor powinien żądać od ekipy okazywania faktur za zakupione materiały. Niezależnie od tego musi też śledzić ceny tych materiałów na rynku. Nie jest bowiem tajemnicą, że firmy budowlane objęte są w hurtowniach i składach budowlanych rozwiniętym systemem rabatów, programów lojalnościowych, itp., dzięki którym mogą nabyć poszczególne materiały po znacznie niższych cenach, natomiast fakturę otrzymać na cenę wyższą. W rezultacie inwestor przepłaca, a wykonawca otrzymuje „pod stołem” nawet do 15 proc. zwrotu.

Wywóz i utylizacja odpadów budowlanych

Każda budowa generuje odpady, a przebudowa – w przypadku adaptacji gotowego budynku – gruz. Inwestor powinien pamiętać, że ład i porządek na placu budowy to obowiązek kierownika budowy. Mówi o tym ustawa z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Wykonawca robót budowlanych odpowiada za przestrzeganie przepisów tej ustawy tak, jakby sam był właścicielem nieruchomości. Dobry kierownik doskonale o tym wie, dlatego tak ważne jest dokonanie wyboru właściwej osoby na tę funkcję. Niemniej, koszty wywozu i utylizacji odpadów ponosi inwestor. I to właśnie on powinien podjąć decyzję o wyborze firmy, której zostanie zlecony wywóz gruzu i odpadów, np. gruzo.pl.

Uwaga: od 1 stycznia 2023 roku wchodzi w życie nowelizacja ustawy o odpadach, obejmująca segregację odpadów budowlanych. Zgodnie z nowym prawem, firmy zajmujące się wywozem gruzu i odpadów budowlanych nie będą mogły odbierać odpadów zmieszanych, które będą podlegać segregacji na placu budowy na minimum sześć frakcji – drewno, metale, szkło, tworzywa sztuczne, gips, odpady mineralne (gruz). W kwestii logistycznej trzeba będzie porozumieć się z daną firmą, np. gruzar.pl. Zadaniem kierownika budowy będzie zatem oszacowanie wielkości poszczególnych frakcji i zamówienie odpowiednich pojemników (np. kontener na odpady mineralne, których w przypadku przebudowy jest zawsze więcej, a worek big bag na odpady drewniane – stolarkę drzwiową i okienną, podłogi drewniane, boazerię, itp., szkło (okna, luksfery) i pozostałe frakcje.

Nigdy dość nadzoru

Jeżeli inwestor chce spać spokojnie, najlepiej, gdyby codziennie wizytował plac budowy i rozmawiał z kierownikiem, który powinien zdawać sprawozdanie z robót wykonanych w danym dniu. Nie zawsze jednak z różnych względów jest to możliwe. W takiej sytuacji inwestor może zobowiązać kierownika budowy do wykonywania zdjęć każdego wykonanego elementu na każdym etapie budowy, od wykopu pod fundamenty do prac wykończeniowych, i przesyłanie ich drogą elektroniczną.

Oczywiście obaw i rozterek może być więcej. Należy więc pamiętać, aby nie żałować funduszy na zatrudnienie odpowiedzialnego kierownika budowy, upewniwszy się uprzednio, czy należy on do Izby Inżynierów Budownictwa, do której przynależność jest obligatoryjna.