5 milionów złotych ma kosztować budowa przejścia podziemnego w ciągu ulicy Okólnej. Żeby jednak ono powstało, miasto musi pozyskać środki i rozpocząć rozmowy z właścicielami gruntów przyległych do zlikwidowanego przejazdu. – W większości są to grunty Skarbu Państwa w użytkowaniu wieczystym PKP SA – informuje prezydent w odpowiedzi na interpelację radnego Jarosława Sidora.
W piśmie
radny informuje, że w imieniu mieszkańców od marca 2015 roku wnioskował o budowę
połączenia pieszo-rowerowego wzdłuż ulicy Okólnej. Była też petycja podpisana
przez 1.200 osób, jednak – jak wskazuje Jarosław Sidor – nie przekonało to
ówczesnych włodarzy i radnych poprzedniej kadencji. – Lekceważące stanowisko
władz miasta i radnych w tej kwestii, ma swoje konsekwencje do dnia
dzisiejszego – czytamy w interpelacji.
Radny
wskazuje, że przejście od ulicy Okólnej do nowego wiaduktu, które prezydent „wymusił”
na PKP PLK nie jest bezpieczne, wygodne i nie spełnia żadnych standardów. Jest
to więc połączenie tymczasowe, nie jest również dostosowane dla osób z niepełnosprawnościami
i starszych, a także osób z wózkami i małymi dziećmi. Radny zapytał więc, kiedy
miasto wprowadzi do budżetu zadanie polegające na wykonaniu dokumentacji
takiego przejścia, skąd weźmie na to pieniądze, czy prowadzono rozmowy z
osobami posiadającymi tam grunty, a także dlaczego władze miasta od lat nie
myślą perspektywicznie i długofalowo w sprawie inwestycji w Koninie? – Żadna
inwestycja w mieście nie może zostać zrealizowana bez wiedzy i akceptacji Rady Miasta. Tak również było w przypadku inwestycji –
budowy wiaduktu, łączącego ulicę Wyzwolenia z ulicą Paderewskiego. 30 sierpnia 2016 roku zostało zawarte
porozumienie pomiędzy Miastem Konin a PKP PLK SA,
będące kompromisem wobec zamierzeń inwestycyjnych PKP, a możliwościami finansowymi samorządu Konina. Zgodę na zawarcie porozumienia jednomyślnie (w tym również pan
radny) wyraziła Rada Miasta Konina
podczas sesji w dniu 25 marca 2015 roku – odpowiada Piotr Korytkowski.
W ramach
podpisanego z PKP porozumienia uzgodniono m.in. likwidację przejazdów
kolejowych na ulicy Okólnej i Torowej oraz budowę przejścia podziemnego w ciągu ulicy Torowej. Nie przewidywało natomiast budowy bezkolizyjnego przejścia przez tory wzdłuż ulicy Okólnej. – Po kilkumiesięcznym okresie użytkowania nowej trasy
bardzo mocno wybrzmiała sprawa zlikwidowanego
przejazdu na ulicy Okólnej i brak możliwości przekroczenia przez pieszych w tym miejscu przebudowanej linii kolejowej.
Dlatego też 22 marca 2021 roku wystosowałem
pismo do Ministra Infrastruktury oraz prezesa PKP PLK SA z prośbą o wsparcie miasta w zamiarze budowy bezkolizyjnego
przejścia w tym miejscu. Kolejne pismo w tej sprawie do PKP złożyłem 5 listopada 2021 – wskazuje prezydent
Konina i dodaje, że ich treść radny zna.
Budowa przejścia podziemnego na Okólnej miałaby zostać sfinansowana w ramach II edycji Rządowego Funduszu Polski Ład. Miasto aplikuje o środki. Wartość inwestycji to 5 milionów złotych,
95 procent dofinansowania to 4.750.000 zł. – Rozpoczęcie rozmów z właścicielami gruntów przyległych do zlikwidowanego przejazdu nastąpi po przygotowaniu koncepcji i powzięciu informacji o możliwej lokalizacji tunelu. W większości są to grunty Skarbu Państwa w użytkowaniu wieczystym PKP SA – dodaje prezydent Korytkowski.