Gigantyczna kwota, bo prawie 200 milionów złotych, jest potrzebna na modernizację Trasy Warszawskiej, w tym na naprawę 7 mostów i wiaduktów będących jej częścią. Miasto złożyło wniosek do Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych.
Modernizacja Trasy Warszawskiej, będącej częścią drogi krajowej nr 92, to kolejne duże wyzwanie, które stoi przed Koninem. Naprawa mostów i wiaduktów to 140 milionów złotych, natomiast 57 milionów miałby kosztować remont odcinka od mostów (na tym po stronie wschodniej wprowadzono ograniczenia w ruchu, bo jest w najgorszym stanie) na Warcie w kierunku skrzyżowania z Kolską i Europejską.
I właśnie na kwotę 197 milionów złotych miasto złożyło wniosek do Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych.– Liczymy na to dofinansowanie rządu, bo droga ma charakter krajowy. Jest strategiczna z punktu widzenia obronności, co też pisaliśmy do ministra obrony – mówi Paweł Adamów. Dodając, że miasto wielokrotnie kierowało już pisma do różnych resortów, aby wsparły samorząd w przebudowie tej trasy. – Otrzymywaliśmy odpowiedź, żebyśmy startowali do Funduszu Dróg Samorządowych, tylko że on jest dla dróg gminnych i powiatowych – dodaje wiceprezydent Konina. – Jeżeli by się okazało, że nie dostaniemy żadnego wsparcia rządowego, to będziemy musieli maksymalnie w czasie rozciągnąć te wszystkie inwestycje.
Pewnie we wrześniu miasto dowie się, czy dostanie wsparcie z rządowego programu na remont Trasy Warszawskiej. Paweł Adamów nie ukrywa, że obawia się tego konkursu, bo nie ma on żadnych kryteriów. – Trzeba było napisać 500 znaków ze spacjami i podać kwotę. Analizując wniosek przez 30 sekund, bo tyle trwa mniej więcej przeczytanie tego opisu, ocena może być nieobiektywna. Uważamy, że jest to sprawa apolityczna. Wpędzimy Konin w ogromne problemy, jeśli nie uzyskamy krajowego wsparcia. Ogromnie liczymy, że w tej sprawie wesprą nas posłowie Zjednoczonej Prawicy. Już przy budowie wiaduktu pokazaliśmy, że można zrobić coś razem dla mieszkańców. Każdy może być dumny z tej inwestycji, a tutaj rzecz jest jeszcze większa. Musimy mieć też środki na inne zadania, a nie wszystkie włożyć w drogę krajową – dodaje Paweł Adamów.
Trzeba też zaznaczyć, że Konin złożył jeszcze dwa inne wnioski w ramach Polskiego Ładu. Jeden, gdzie limit wynosi 30 milionów złotych, dotyczy infrastruktury wodno-kanalizacyjnej w Łężynie, Międzylesiu i Grójcu, oraz drugi (do 5 milionów) na termomodernizację hali „Rondo”. We wszystkich przypadkach chodzi o dofinansowanie do 95 procent.