W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Szczegółowe informacje znajdują się w POLITYCE PRYWATNOŚCI I WYKORZYSTYWANIA PLIKÓW COOKIES. X
Browar 06.05.2025 - 31.07.25

Aktualności

Blokowali drogę krajową, bo nie chcą pociągów pod oknami. Z transparentami chodzili po pasach

2023-03-21 18:43:05
Milena Fabisiak
Napisz do autora

„Stop kolei”, „Nie dla kolei przez Gozdów”, „Stop dewastacji Konina! W9 to zły wybór”, „Grójec nie chce więcej hałasu”, „Laskówiec przeciwny wariantowi W9!”, „Wilków. Stop kolei towarowej obok naszych domów!” to hasła na transparentach, jakie nosili W Brzeźnie protestujący przeciwko budowie kolei Turek-Konin. Do Brzeźna przyjechali mieszkańcy terenów, przez które ma przechodzić linia kolejowa. Dwie godziny blokowali drogę krajową wyrażając w ten sposób swoje niezadowolenie z wybranego wariantu jej przebiegu.

Wybudowanie linii kolejowej w wariancie W9 według mieszkańców spowoduje, że tuż za płotami ich posesji będą przejeżdżać pociągi. Przewidywana jest w związku z tym wycinka ponad 27 tysięcy drzew. – W wariancie W1 byłoby to około 12 tysięcy drzew. Wariant W9 nie dość, że jest dłuższy, to jeszcze o prawie 40 procent droższy od wariantu W1. Dużo na ten temat można byłoby mówić – stwierdził Leszek Staszak, mieszkaniec Brzeźna, organizator protestu.

Zebrani protestowali 2 godziny. 15 minut chodzili po pasach blokując drogę. Schodzili z przejścia na minutę i wtedy mogły przejechać stojące w korku auta. – Panowie policjanci prosili, abyśmy przedłużyli to do 1,5 minuty. W tym momencie byłem nieugięty. Ten protest ma być dotkliwy. W tej chwili mogę przeprosić kierowców, którzy będą najbardziej dotknięci tą uciążliwością – mówił Leszek Staszak. – W tym momencie nie mamy innego sposobu, by wyrazić swoje niezadowolenie. Pan minister Bartosik nie chce z nami rozmawiać. Był wielokrotnie zapraszany na różne spotkania. Na żadne z nich nie przybył. Znajduje czas na otwieranie remiz, sal gimnastycznych, przekazywanie samochodów strażackich. Tam potrafi się pokazać w każdym momencie. Na naszym proteście, czy na nasze spotkania z mieszkańcami, żeby mógł odpowiedzieć na zadane pytania nie znajduje czasu.

W proteście miał uczestniczyć Piotr Korytkowski, prezydent Konina. Nie przyjechał. – Niestety, zatrzymała go kwarantanna spowodowana COVID-em. Jak państwo niejednokrotnie słyszeli od prezydenta, jest on przeciwnikiem budowy tego wariantu budowy linii kolejowej, która przecina praktyczne całą wschodnią część Konina w najlepszych, w najbardziej atrakcyjnych mieszkalnie terenach w Dolinie Warty przy osiedlu Laskówiec, gdzie pewnie część z państwa pobudowało domy i nie chciałoby mieć za płotem linii kolejowej. Możecie państwo być pewni, jeśli chodzi o prezydenta miasta Konina, że będziemy do końca sprzeciwiać się budowie tej linii, którą uważamy za linię absurdalną, nieekonomiczną, szkodliwą zarówno społecznie, infrastrukturalnie, jak i przyrodniczo. Przebieg tej drogi w tym wariancie jest najdroższą z możliwych opcji, która jest kompletnie nie do uzasadnienia i kompletnie niezrozumiała. Możecie państwo liczyć na prezydenta miasta Konina i na miasto Konin. Zapewniam państwa, że w procesie wydawania pozwolenia na budowę, wydawania decyzji środowiskowej miasto Konin na pewno będzie ten projekt opiniowało negatywnie – mówił Rafał Duchniewski, kierownik biura prezydenta Konina.

Na protest przyjechał przedstawiciel Tomasza Nowaka. Poseł nie mógł przybyć, ponieważ jest w Brukseli na wyjazdowym posiedzeniu. Poinformował, że poseł złożył interpelację poselską do ministra infrastruktury oraz pismo do prezesa PLK z wnioskiem i żądaniem konsultacji społecznych na każdym etapie planowanej inwestycji. Tomasz Nowak jest mieszkańcem Brzeźna.

Na protest przyjechał Ryszard Nawrocki, przewodniczący Rady Powiatu Konińskiego. Pytano go dlaczego powiat dokłada się do tej inwestycji? Jak wyjaśniał, on wstrzymał się od głosu, ponieważ nie było konsultacji społecznych, a są według niego konieczne. Mieszkańcy chcieli wiedzieć, dlaczego jako przewodniczący dopuścił do głosowania uchwały o dofinansowaniu inwestycji, której są przeciwni? Tłumaczył, że punkt był wprowadzany na sesji i to radni zdecydowali o tym, czy projekt będzie głosowany.

Po ponad godzinie protestu do mieszkańców dołączyła także Danuta Mazur, wójt Krzymowa.

GOLD BRUK
Blokowali drogę krajową, bo nie chcą pociągów pod oknami. Z transparentami chodzili po pasach
Blokowali drogę krajową, bo nie chcą pociągów pod oknami. Z transparentami chodzili po pasach
Blokowali drogę krajową, bo nie chcą pociągów pod oknami. Z transparentami chodzili po pasach
Blokowali drogę krajową, bo nie chcą pociągów pod oknami. Z transparentami chodzili po pasach
Blokowali drogę krajową, bo nie chcą pociągów pod oknami. Z transparentami chodzili po pasach
Blokowali drogę krajową, bo nie chcą pociągów pod oknami. Z transparentami chodzili po pasach
Blokowali drogę krajową, bo nie chcą pociągów pod oknami. Z transparentami chodzili po pasach
Blokowali drogę krajową, bo nie chcą pociągów pod oknami. Z transparentami chodzili po pasach
Blokowali drogę krajową, bo nie chcą pociągów pod oknami. Z transparentami chodzili po pasach
Blokowali drogę krajową, bo nie chcą pociągów pod oknami. Z transparentami chodzili po pasach
Blokowali drogę krajową, bo nie chcą pociągów pod oknami. Z transparentami chodzili po pasach
Blokowali drogę krajową, bo nie chcą pociągów pod oknami. Z transparentami chodzili po pasach
Blokowali drogę krajową, bo nie chcą pociągów pod oknami. Z transparentami chodzili po pasach
Blokowali drogę krajową, bo nie chcą pociągów pod oknami. Z transparentami chodzili po pasach
Blokowali drogę krajową, bo nie chcą pociągów pod oknami. Z transparentami chodzili po pasach
Blokowali drogę krajową, bo nie chcą pociągów pod oknami. Z transparentami chodzili po pasach



Komentarze

Autor:
Treść komentarza:

Wybierz obrazek na którym narysowany jest dom:





Sic
Szanowny Panie czy Pani Oxi! Nie zazdroszczę tych willi mam udane finansowo życie i kocham moje miasto i jego życie. Proszę sobie wyobrazić, że są ludzie, którzy uwielbiają żyć w miastach i cieszyć się jego tempem, odgłosem, wirem ale to oczywiście indywidualna rzecz gustu i potrzeb. Szanuję Pani/Pana wybór ale naprawdę kolej nie powoduje żadnego utrapienia chyba, że ktoś jest nadwrażliwy zdrowotnie to w porządku. Jasne walące się mosty to wielki problem i Pani/Panu to akurat przeszkadza bo jeździ autem i przy okazji zanieczyszcza spalinami Konin, ale już nie swój dom - to wtedy jest okej. A jak więcej ludzi i towarów będzie korzystać z kolei to te mosty rzadziej będą wymagać napraw, a powietrze będzie czystsze i to właśnie jest przykład interesu społecznego, a nie egoizm, który Pan/Pani prezentuje. A jak Stare Miasto tak się nie podoba to proponuję nie jeździć do Ferio na zakupy i to jeszcze samochodem.
Precz z anglicyzacją
Jak mówił prezydent Clinton :" po pierwsze gospodarka głupku". Nikt nie będzie blokował rozwoju gospodarczego, tylko dlatego, że chce "spokojnie mieszkać i nie mieć pociągu za oknem". Oby władze centralne nie brały pod uwagę takiego postulatu i przeprowadziły wariant W9.
Oxi do Sic
Szkoda mi czasu na skomentowanie takich bzdur. Jak Stare Miasto chce mieć kolej i inwestorów, to nikt im nie broni, niech sobie prowadzą przez swoje tereny. A mówienie o kilku willach, to jest zwykła zazdrość, że inni mają lepiej. I proszę nie wypisywać głupot, że huk pociągu jest super, jest fajny, itd. Mieszkałam przy torach i szybko stamtąd uciekłam. O ciemnocie też proszę nie pisać, bo obraża Pan ludzi, którzy swoją ciężką pracą dorobili się tych domów i chcą spokojnie mieszkać. Z interesem społecznym też proszę nie wyjeżdżać, bo to nie jest żaden interes społeczny. Interesem społecznym to są walące się mosty po których dziennie przejeżdża kilkadziesiąt tysięcy samochodów.
aus dem Weg!
kolej ok, ale w wariancie trasy W1 (ok 40% tańsza wykonaniu, nie dewastuje przyrody tak jak wariant W9, prawdopodobnie nie powoduje konfliktów społecznych a co za tym idzie nie będzie też protestów przeciw kolei). No i Turek będzie miał swoją kolej, bo chyba o to chodzi? Chyba, że chodzi o tory towarowe do planowanego centrum logistycznego w Starym Mieście... To ma być kolej pasażerska do Turku czy towarowa do centrum logistycznego w Starym Mieście? Program Kolej+ z którego projekt ma być finansowany ma rozwijać przewozy pasażerskie a nie towarowe.
Tu
Niech sobie jedzie do starego miasta przez posokę!