W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Szczegółowe informacje znajdują się w POLITYCE PRYWATNOŚCI I WYKORZYSTYWANIA PLIKÓW COOKIES. X
Browar 06.05.2025 - 31.07.25

Konin

Elektroniczne tablice naprowadzające na wolne miejsca w Strefie Płatnego Parkowania i zielona fala w centrum Konina

2025-05-08 15:05:49
Elektroniczne tablice naprowadzające na wolne miejsca w Strefie Płatnego Parkowania i zielona fala w centrum Konina

Zarząd Dróg Miejskich w Koninie ogłosił przetarg na zaprojektowanie, budowę oraz uruchomienie Inteligentnego Systemu Transportowego na terenie miasta. To część dużego zadania „Niskoemisyjny transport publiczny w subregionie konińskim”. Oferty można składać do 12 czerwca. Przedsięwzięcie zakłada kilka kluczowych elementów, które mają usprawnić komunikację w Koninie. – Pierwszy to stworzenie „zielonej fali” dla wszelkiego transportu, w tym samochodów, która ma działać na odcinku od ulicy Dworcowej przez Aleje 1 Maja do Kleczewskiej i dalej wzdłuż Spółdzielców aż do Hurtowej – wyjaśnia Paweł Adamów, wiceprezydent Konina.

Zamówienie realizowane jest poprzez formułę „zaprojektuj i wybuduj”. Składa się więc z dwóch etapów: projektowania i realizacyjnego. W ramach tego przedsięwzięcia między inny powstanie System Sterowania Ruchem z funkcją optymalizacji parametrów sterowania drogową sygnalizacją świetlną zarówno dla poszczególnych skrzyżowań czy ciągów komunikacyjnych z opcją przydzielania i realizacji priorytetu dla wybranych uczestników ruchu, np. pojazdów komunikacji zbiorowej.

W mieście powstanie też System informacji dla kierowców (podsystem informacji o dostępności miejsc parkingowych) oparty o wykorzystanie elektronicznych tablic naprowadzających na parkingi w Strefie Płatnego Parkowania lub Miejskich Płatnych Parkingach lub parkingach w sąsiedztwie instytucji publicznych informujących o wolnych tam miejscach postojowych. Projekt zakłada też przynajmniej jeden element technologii ITS, jedną punktowo zlokalizowaną w ramach pasa ruchu drogowego stację pomiarową lub stanowiący izolowany moduł systemowy zrealizowany w ramach oddzielnego zamówienia publicznego w zakresie monitorowania bieżącej sytuacji środowiskowej, np. gromadzenie informacji o bieżących drogowych warunkach pogodowych, ostrzeganie o aktualnie występujących stanach krytycznych w pogodzie (np. gołoledź, mgła, intensywne opady deszczu lub śniegu i inne mogące wpłynąć na pogorszenie poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego), dostarczenie krótkoterminowej prognozy stanu nawierzchni dzięki zastosowaniu modeli matematycznych, dostarczenie kluczowych informacji o warunkach atmosferycznych – prognozowanych i bieżących) dla służb zimowego utrzymania lub innych.

Jest to projekt dofinansowany w 85 procentach z funduszy unijnych. Koszt szacowany jest na kilkanaście milionów złotych. To przedsięwzięcie zakłada kilka kluczowych elementów, które mają usprawnić komunikację w Koninie. – Pierwszy to stworzenie „zielonej fali” dla wszelkiego transportu, w tym samochodów, która ma działać na odcinku od ulicy Dworcowej przez Aleje 1 Maja do Kleczewskiej i dalej wzdłuż Spółdzielców aż do Hurtowej – wyjaśnia Paweł Adamów, wiceprezydent Konina.

A czym jest ta „zielona fala”? – Jak będziemy jechać autem, to system będzie projektował dla nas takie rozwiązanie, żebyśmy mieli po drodze cały czas zielone światła. Wtedy nie trzeba będzie się zatrzymywać – dodaje zastępca prezydenta Konina. Chodzi o skrzyżowania Dworcowa i Aleje 1 Maja, Aleje 1 Maja z Kleczewską i później wszystkie sygnalizacje świetlne po drodze aż do ulicy Hurtowej. – W obrębie tego odcinka, ale także ulicy Dworcowej wszystkie skrzyżowania zostaną również wyposażone w system, który preferował będzie transport publiczny. W autobusach MZK będą zamontowane czujniki i jak system zarejestruje, że zbliża się on do skrzyżowania, to włączy mu zielone światło. Dzięki temu autobusy nie będą musiały tam czekać – mówi Paweł Adamów. Na tym obszarze ma też być zamontowany dodatkowy system monitoringu i w Zarządzie Dróg Miejskich utworzony zostanie system zarządzania ruchem i wsparcia tego monitoringu.

W Koninie w ramach tego projektu pojawi się 30 tablic informacyjnych pokazujących, ile jest wolnych miejsc w SPP. – Ludzie jeżdżąc i widząc te tablice będą mieli na bieżąco monitorowane, gdzie można pojechać i zaparkować auto. To się świetnie wpisze w te plany dotyczące rozszerzenia Strefy Płatnego Parkowania w nowej części Konina – dodaje Paweł Adamów.

Okres realizacji tego zadania to 2 lata.

Marcin Szafrański

Śledź nas na