W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Szczegółowe informacje znajdują się w POLITYCE PRYWATNOŚCI I WYKORZYSTYWANIA PLIKÓW COOKIES. X

Aktualności

Nowe kompetencje dla Zarządu Dróg Miejskich

2025-09-22 18:22:15
Marcin Szafrański
Napisz do autora
Nowe kompetencje dla Zarządu Dróg Miejskich

Zarząd Dróg Miejskich w Koninie ma otrzymać nowe kompetencje. To realizacja zadań organizatora publicznego transportu zbiorowego. Teraz zajmuje się tym urząd miejski. – Z punktu widzenia finansowego ta zmiana jest neutralna – wyjaśniał wiceprezydent Paweł Adamów.

– Teraz budżet roczny na MZK wynosi około 37 milionów złotych. To jest taka kwota, która po prostu zostanie przesunięta do Zarządu Dróg Miejskich – wyjaśniał wiceprezydent Konina. – Patrząc na kompetencje Zarządu Dróg Miejskich, pracują tam eksperci i specjaliści w zakresie zarządzania ruchem, którzy świetnie znają układ drogowy, jak się kształtuje ruch na konkretnych ulicach. Potrafią przygotowywać strategię w tym zakresie. I bardzo mocno to koreluje z funkcjonowaniem transportu publicznego w postaci MZK i PKS-u, gdzie można wykorzystać te kompetencje, żeby ta sieć i ta organizacja działały dobrze.

Obecnie za organizację publicznego transportu zbiorowego odpowiada Wydział Gospodarki Komunalnej Urzędu Miejskiego. – Ma potężną liczbę zadań, bardzo szerokich. Tam jest chyba 9 umów powierzenia – mówił Paweł Adamów. Wskazując, że skumulowanie wszystkich kwestii dotyczących publicznego transportu zbiorowego stanie się bardziej efektywne. – Wydział Gospodarki Komunalnej dostaje dużo nowych zadań. Zobaczcie, ile powstało przestrzeni zielonych w mieście, zielone korytarze, ile to wygenerowało wysiłku w zakresie utrzymania tego wszystkiego. To wszystko trafiło w znacznej mierze do Wydziału Gospodarki Komunalnej.

Jak wskazywał wiceprezydent Adamów, z punktu widzenia rady miasta, ta zmiana jest neutralna.
– Chcemy sobie tylko to organizacyjnie wewnętrznie poukładać – dodał wiceprezydent Adamów. Radna Emilia Wasielewska pytała, czy może należy rozważyć połączenie ZDM-u i MZK. – Też kiedyś była kwestia połączenia PKS-u z MZK. Uważam, że nie jest to w ogóle możliwe. Ani połączenie PKS-u z MZK, ani połączenie ZDM-u z MZK, bo to są trzy różne twory funkcjonujące o całkowicie inne przepisy prawne, czerpiące środki z różnych źródeł – mówił Paweł Adamów. – Po co to łączyć? To generuje tylko koszty.

Emilia Wasielewska powiedziała, że może trzeba też rozważyć zmianę nazwy na Zarząd Dróg Miejskich i Transportu. – Pytam po co? Tylko po to, żeby sobie zrobić dodatkowe koszty, wymieniać pieczątki i tabliczki, wymieniać wszystko, co się da? Tylko, żebyśmy się czuli, że tam jest transport? Szczerze mówiąc, akurat mnie to nie przekonuje, ale jeżeli państwu radnym zależy, żeby to się nazywało Zarząd Dróg Miejskich i Transportu, to możemy na ten temat dyskutować, natomiast moim zdaniem jest to kompletnie niepotrzebne, a myślę, że takie pragmatyczne podejście jest lepsze – dodał wiceprezydent Konina.

Jeśli na takie zmiany zgodzą się radni, ZDM będzie teraz odpowiadał między innymi za kompleksowe naprawy przystanków, ale także kontrola przewoźnika. – Jest kilkanaście godzin w miesiącu przewidzianych na to, aby pojawić się na przystanku sprawdzić, czy dany autobus odjechał. Na podstawie tego między innymi kontroluje się punktualność przewoźnika, sprawdza się oznakowanie na przystankach, czy wszystko jest jak powinno – mówił Rafał Oblizajek, kierownik Wydziału Gospodarki Komunalnej Urzędu Miejskiego. Zajmuje się on też wypłacaniem środków za wozokilometry dla MZK. – Raz w miesiącu spółka przesyła fakturę i jest ona płacona – dodał kierownik wydziału.


Nowe kompetencje dla Zarządu Dróg Miejskich
Nowe kompetencje dla Zarządu Dróg Miejskich