Na ponad 226 milionów złotych szacowany jest projekt pod nazwą „Niskoemisyjny transport publiczny w subregionie konińskim”, który realizowany jest przez Miasto Konin dzięki wsparciu z Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji. Środki pozwolą między innymi na wybudowanie Centrum Przesiadkowego przy dworcu PKP, nowoczesnej zajezdni autobusowej oraz stacji tankowania wodoru dla MZK, w mieście pojawi się też 10 autobusów wodorowych.
Projekt, o którym mowa, realizowany jest w ramach Programu Regionalnego Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027. Miasto Konin pozyskało dofinansowanie na poziomie 135 milionów zł, natomiast całe przedsięwzięcie szacowane jest na ponad 226 milionów złotych. Jego wykonanie zaplanowane jest od 16 sierpnia 2023 roku do końca 2027 roku.
Liderem projektu jest Miasto Konin, natomiast partnerzy to Gmina Miejska Koło, Miejski Zakład Komunikacji w Koninie Sp. z o. o., Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Koninie S.A., a także Zarząd Dróg Miejskich w Koninie jako realizator projektu. Głównym celem tego dużego przedsięwzięcia jest rozwój transportu publicznego poprzez zakup taboru zeroemisyjnego i stworzenie odpowiedniej infrastruktury w subregionie konińskim.
W Koninie zostanie wybudowana nowoczesna zajezdnia autobusowa i stacja tankowania wodorem oraz dla MZK przy ulicy Brunatnej, w okolicach Jeziorka Turkusowego. To z pewnością największa inwestycja, która będzie zrealizowana w ramach projektu „Niskoemisyjny transport publiczny w subregionie konińskim”. Dzięki pozyskanym środkom wybudowany zostanie również węzeł przesiadkowy przy Wieży Ciśnień w Koninie. To miejsce zmieni się nie do poznania. Zaplanowany jest tam budynek pełniący funkcję poczekalni dla pasażerów, będzie miejsce odpoczynku dla kierowców, toaleta dla podróżnych i kierowców, parking, udogodnienia dla rowerzystów. Pasażerowie czekający na przystankach będą chronieni przed deszczem czy śniegiem obszernym zadaszeniem. Całości dopełni zieleń.
Projekt zakłada również zakup 10 autobusów wodorowych dla Miejskiego Zakładu Komunikacji w Koninie. To jednak nie koniec zadań. Na liście jest także rozbudowa systemu informacji pasażerskiej oraz wdrożenie wspólnego biletu (PKS w Koninie SA, MZK w Koninie, Koleje Wielkopolskie), budowa parkingu przy dworcu PKP w Kole, Inteligentny System Transportowy w Koninie, Budowa/przebudowa dróg pieszo-rowerowych w Koninie (Al. 1 Maja, ul. ks. J. Popiełuszki), projekt zakłada także szereg działań edukacyjno-promocyjnych.
Efekty projektu:
zwiększenie atrakcyjności publicznego transportu zbiorowego przez udzielenie priorytetu przejazdu tym środkom poprzez skrócenie czasu przejazdu
i podwyższenie punktualności odjazdów,
zwiększenie przepustowości kluczowych odcinków dróg miejskich,
poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego,
obniżenie kosztów transportu samochodowego przez zmniejszenie strat czasu przy przejeździe przez skrzyżowania i węzły sieci drogowej,
ochrona środowiska – zmniejszenie emisji spalin, zmniejszenie hałasu,
zmniejszenie natężenia ruchu w obrębie Strefy Płatnego Parkowania i Miejskich Płatnych Parkingów oraz centralnych obszarów Miasta Konin,
zastąpienie przestarzałego taboru nowymi, niskoemisyjnymi autobusami,
poprawa dostępności transportu publicznego,
poprawa komfortu osób podróżujących,
zwiększenie niezawodności infrastruktury transportowej,
poprawa estetyki przestrzeni publicznej.
Wartość całkowita projektu to 226 076 113,74 zł, w tym:
wydatki kwalifikowane: 193 382 249,83 zł
dofinansowanie (Fundusz na rzecz Sprawiedliwej Transformacji) 70% – 135 367 574,87 zł
budżet państwa 15% - 29 007 337,47 zł
wkład własny 15% - 29 007 337,49 zł
Wydatki niekwalifikowane: 32 693 863,91 zł