W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Szczegółowe informacje znajdują się w POLITYCE PRYWATNOŚCI I WYKORZYSTYWANIA PLIKÓW COOKIES. X
Browar 05.03- 30.06.25

Aktualności

Nieodwołane wizyty u specjalistów – kosztowny problem dla pacjentów i placówek

2024-10-28 13:43:29

Nieodwołane wizyty u specjalistów – kosztowny problem dla pacjentów i placówek

Problem niestawiania się pacjentów na umówionych wizytach lekarskich, bez wcześniejszego odwołania, zwiększa obciążenie placówek medycznych i ogranicza innym pacjentom dostęp do leczenia – alarmuje wielkopolskie NFZ. – Tymczasem dzięki odwołaniu wizyty termin nie przepadnie, bo szansę na skorzystanie z niego zyska inny pacjent.



W odpowiedzi na rosnący problem niepowiadamiania placówek o rezygnacji z wizyt – NFZ oprócz wysyłania SMS-ów z przypomnieniem o wizycie, dołączył do kampanii społecznej „Odwołuję. Nie blokuję”.

Skalę problemu pokazują poniższe liczby:

w okresie od stycznia do sierpnia 2024 roku w Polsce odnotowano łącznie 22 miliony wizyt lekarskich, a nie doszło do skutku prawie milion z nich (dokładnie 982 tysiące), co stanowi 4,5% wszystkich wizyt.

w 2023 roku na umówione wizyty nie stawiło się aż 1,3 miliona pacjentów, a wg najnowszych prognoz liczba nieodwołanych wizyt w 2024 roku może sięgnąć nawet 1,5 miliona.

w Wielkopolsce rocznie przepada nawet do 90 tysięcy terminów.

Warto dodać, że powyższe dane dotyczą jedynie świadczeń z zakresu: ortopedii i traumatologii, kardiologii, endokrynologii i onkologii.

Przyczyny

Pacjenci nie informują o rezygnacji z wizyty u specjalisty z różnych powodów. Nie zawsze mają świadomość, jak ważne jest poinformowanie o nieobecności. Bywa, że rejestrują się jednocześnie w kilku placówkach, rezerwują terminy na zapas lub zapominają o nadchodzącej konsultacji. Nie zawsze winni są jednak wyłącznie pacjenci – problem może leżeć też po stronie placówek, np. kiedy infolinia jest zajęta lub brak jest specjalnego kanału komunikacyjnego (numer telefonu, adres e-mail), na które można wysłać wiadomość o odwołaniu wizyty.

Skutki

Lekarze przygotowując się do wizyt angażują swoje zasoby czasowe i organizacyjne, a gdy pacjent nie przychodzi zasoby te zostają zmarnowane. Każda wizyta, która nie została anulowana to realne straty dla placówek medycznych. Już teraz zmagają się one z brakiem personelu i napiętymi grafikami, a nieodwołane wizyty dodatkowo je obciążają. Na skutek tego pacjenci muszą dłużej czekać na dostęp do specjalistów. Zmarnowany czas i niewykorzystane zasoby finansowe wpływają na ogólną efektywność systemu ochrony zdrowia.

Przypomnienia SMS

Aby ułatwić pacjentom zarządzanie wizytami, NFZ wysyła SMS-y z przypomnieniem o konsultacji u specjalisty, badaniu czy hospitalizacji (w 2023 r. wysłano blisko 12 milionów takich wiadomości). Przypomnienie dotyczy wizyt pierwszorazowych z zakresu 40 świadczeń m.in.: kardiologii, ortopedii, operacji jaskry, endoprotezoplastyki, gastroskopii, kolonoskopii, tomografii komputerowej, rezonansu magnetycznego. Pacjent otrzymuje wiadomość SMS kilka dni przed terminem, co w razie konieczności pozwala na szybkie odwołanie.

PK-praca_grafik

„Odwołuję. Nie blokuję”

W przypominaniu o potrzebie odwoływania wizyt i badań kluczowa jest edukacja, dlatego NFZ, oprócz wysyłania SMS-ów, dołączył do kampanii społecznej „Odwołuję. Nie blokuję”. Jej celem jest uświadamianie pacjentów o tym, jak duże znaczenie ma zgłaszanie rezygnacji z terminu, na który nie mogą przyjść.

Organizatorzy akcji w swoich materiałach edukacyjnych prezentują kartę dobrych praktyk dla pacjentów:

najprostszym sposobem jest zapisanie terminu w kalendarzu lub telefonie i ustawienie przypomnienia na tydzień oraz dzień przed planowaną wizytą,

jeśli okaże się, że pacjent nie ma potrzeby lub nie może dotrzeć na konsultację, badanie czy zabieg - powinien odwołać je jak najszybciej,

już podczas umawiania wizyty należy dowiedzieć się, jakie formy odwołania są dostępne w danej placówce (np. telefonicznie, za pomocą e-maila, SMS, aplikację pacjenta),

zwykle najszybciej można dodzwonić się do przychodni po porannym ruchu, dlatego zaleca się robić to np. po godz. 11.00, jeśli nie ma innej możliwości, wizytę należy odwołać osobiście w rejestracji danej placówki.

ach