W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Szczegółowe informacje znajdują się w POLITYCE PRYWATNOŚCI I WYKORZYSTYWANIA PLIKÓW COOKIES. X
Żabka

Aktualności

Wystartowała kampania „20 stopni”. Obniżenie temperatury mieszkania wpływa nie tylko na komfort, ale i zdrowie

2024-10-04 15:12:52
Krystian Cichocki
Napisz do autora
Wystartowała kampania „20 stopni”. Obniżenie temperatury mieszkania wpływa nie tylko na komfort, ale i zdrowie

Ogólnopolska kampania pod nazwą „20 stopni” będzie prowadzona w całej Polsce od 1 października do 15 listopada, a jej organizatorem jest Izba Gospodarcza Ciepłownictwo Polskie. Miejskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej realizuje ją lokalnie na terenie Konina.

Cała kampania podzielona jest na trzy segmenty: zmiany technologiczne, edukacja ekologiczna, oraz zmiana nawyków. – Pierwsze dotyczą dostawców energii i ciepła i te zmiany zachodzą w ciepłownictwie od co najmniej 15-20 lat. W tym czasie zmniejszono emisję CO2, tlenków azotu, tlenków siarki, pyłów, ale te zmiany idą dalej, ponieważ do 2050 roku chcemy osiągnąć neutralność klimatyczną, zeroemisyjność. Jesteśmy jako miasto traktowani jako jeden z liderów tych zmian – tłumaczył Jacek Slanina, dyrektor projektów i marketingu w MPEC-u.

Głównym założeniem kampanii, jak wskazuje sama nazwa, jest utrzymywanie w mieszkaniach temperatury 20 stopni, która jest optymalna i korzystna pod wieloma względami. – Jeden stopień mniej, to pół miliona ton węgla spalonego mniej i milion ton emisji CO2 mniej, a dla odbiorcy końcowego to 5-8% mniej na rachunku. Jeśli osiągnęlibyśmy średnią temperaturę 20 stopni, to kilkanaście procent zostanie nam w kieszeni – mówił Jacek Slanina.

Edukacja jest kluczowa

Ważnym punktem jest również edukacja odbiorców, w ramach której w konińskich szkołach realizowane są już różne projekty. Spółka angażuje się również w prowadzenie lekcji czy organizację konkursów i quizów. W poniedziałek MPEC prześle do wszystkich instytucji publicznych poradniki, w których znajdą się informacje, jak optymalnie korzystać z ciepła. – Te nawyki powinniśmy w sobie rozwijać już od najmłodszych lat. Stąd też nasza działalność, gdzie zaczynamy już tak naprawdę od przedszkolaków. To nie my dorośli zmienimy ten świat, tylko ci najmniejsi – mówiła Joanna Rachuba, specjalista ds. obsługi klienta.

Obniżenie temperatury dla zdrowia

– Idea była taka, żeby obniżyć ciepło w domu, dzięki czemu możemy wpłynąć na klimat, obniżając temperaturę, w której przebywamy. Izba Gospodarcza Ciepłownictwo Polskie nawiązała kontakt z pulmonologami, którzy twierdzą, że dla dziecka przebywanie w pomieszczeniach, które są przegrzane, bardzo negatywnie wpływa na ich zdrowie. Jest wiele materiałów, które wyjaśniają, jak ważna jest temperatura otoczenia nie tylko dla samopoczucia, ale również dla zdrowia. Zależy nam, aby mieszkańcy mieli komfort – wyjaśniał Sławomir Lorek, prezes zarządu MPEC-u.

Kampania zostanie zakończona i podsumowana 15 listopada, kiedy to przypada Dzień Świeżego Powietrza.