Andrzej Nowak tuż przed debatą mówił o zawartych w raporcie o stanie gminy danych, dotyczących ilości spraw wpływających do urzędu gminy w ostatnim roku. – Do sekretariatu zostało zgłoszonych 18.268 spraw przychodzących do urzędu gminy – to listy, paczki i maile, referat infrastruktury, gospodarki przestrzennej i rozwoju przyjął 5.597 spraw, referat oświaty, świadczeń rodzinnych, kultury i sportu – 1.300 dokumentów finansowo-księgowych oraz 994 wnioski na świadczenia rodzinne, referat finansów, podatków i opłat lokalnych – 5.006 faktur i rachunków oraz 9.995 spraw związanych z podatkami, wnioskami, zmianami geodezyjnymi, zaświadczeniami, korektami, upomnieniami, ewidencja ludności i USC przyjęły 2.431 spraw, biuro obsługi interesantów nadało w odpowiedzi 17.399 listów zwykłych i poleconych, przyjęło 216 wniosków – mówił wójt.
W roku 2023 liczba mieszkańców w gminie Kramsk wzrosła z 11.291 do 11.520, czyli zwiększyła się o 229 osób. – Zjawiskiem ujemnym jest to, że odnotowaliśmy ujemny przyrost naturalny. Liczba urodzeń była 95, natomiast zgonów 101. Jeśli chodzi o bezrobocie to liczba ta maleje. W 2016 na terenie gminy było 675 osób bezrobotnych, obecnie jest 339. W roku 2023 było zarejestrowanych łącznie 1.207 podmiotów gospodarczych. Dominują przedsiębiorstwa małe – mikroprzedsiębiorstwa zatrudniające do 9 osób – tych mamy 1.182. Firm zatrudniających od 10 do 49 osób było 23. Powyżej 50 osób mamy dwa takie przedsiębiorstwa. Na koniec roku dysponowaliśmy mieniem o wartości 120.195.574 zł. Ubogaciliśmy je kwotą 20.771.000 zł. Budżet za 2023 rok został wykonany w kwocie 75.354.991 po stronie dochodów, wydatki to 76.953.210 zł. Zaciągnięty w 2010 roku kredyt został zupełnie spłacony w ubiegłym roku. Zaciągnęliśmy również pożyczkę w wysokości 2.500.000 zł na oczyszczalnię ścieków. Poziom wydatków inwestycyjnych przekroczył w roku 2023 – 24 mln zł – mówił radnym Andrzej Nowak.
Radni byli jednomyślni w sprawie udzielenia wójtowi Andrzejowi Nowakowi wotum zaufania i absolutorium z wykonania budżetu i wszyscy zagłosowali za. Po głosowaniu Marek Lidźbiński, przewodniczący rady, pogratulował wójtowi, skarbnikowi i pracownikom absolutorium w tak trudnej kadencji, którą naznaczyła pandemia, wojna w Ukrainie, zawirowania gospodarcze i społeczne. Pogratulował też umiejętności kierowania gminą.