Jak mówił poseł, dzisiaj spotka się z Zygmuntem Solorzem. Będzie rozmawiał czy budowa elektrowni atomowej w Koninie jest inwestycją, która może stać się faktem. – Chcemy wiedzieć, czy to przedsięwzięcie biznesowe jest zdeterminowane na sukces – stwierdził. – Jesteśmy zainteresowani tym, żeby Polska była bezpieczna energetycznie. Rząd PiS-u zostawił nam zapaść na rok 2030. Brakowało będzie około 10-12 tysięcy megawatów. Będą wyłączenia bardzo wielu jednostek węglowych. Nie tylko z tego powodu Zielonego Ładu. Bardzo często one są zdewastowane i opłacalność produkcji energii na węglu nie jest opłacalne. Będą wyłączenia w bardzo dużej skali. Będziemy mieć taki dylemat, że między rokiem 2030 a 2035 czy się zbilansujemy energetycznie. Nam jako krajowi potrzebna jest energia i gwarancja bezpieczeństwa energetycznego. Czy po 2050 roku będziemy w stanie zakontraktować energię z atomu i w jakiej cenie? Bo nie chodzi o to, by cena była taka, że zabije nam odbiorców energii, ale akceptowalna społecznie. Idziemy w takim kierunku, że w miksie energetycznym mieć 70 procent energii z OZE, a pozostałe musi być w zabezpieczeniach, czyli elektrowniach atomowych. Chodzi o to, by w Koninie padła deklaracja – tak jesteśmy gotowi na elektrownię atomową. W innych miejscach takiego przyzwolenia nie ma.
Tomasz Nowak mówił także o konsultacjach w sprawie budowy kolei Turek-Konin. – Budzą wiele emocji. Zaproponowaliśmy wspólnie z prezydentem Piotrem Korytkowskim rozwiązanie hybrydowe, jeśli chodzi o kolej do Turku. Skierowałem do ministerstwa infrastruktury pismo, by Program Kolej+ został zmodernizowany, żeby można było hybrydę wprowadzić. Byłoby to połączenie autobusu z koleją – mówił. – Kupujemy w Turku w centrum miasta na dworcu kolejowo-autobusowym bilet kolejowy i jedziemy autobusem na stację w Koninie i tam się przesiadamy. I odwrotnie w Koninie przesiadamy się z pociągu w autobus do Turku. Takie rozwiązanie wydaje się najbardziej racjonalne. Ono jest testowane na Dolnym Śląsku i w łódzkim. Zwrócił się też do mieszkańców Konina, powiatu konińskiego i tureckiego. – Apeluję do wszystkich, żeby każdy wypełnił ankietę, która jest na stronie firmy Multiconsult. Żeby była jasna i czytelna informacja, jaki mamy stosunek do kolei. Brak ankiet może być niekorzystny dla naszego myślenia o tym rozwiązaniu. Rozwiązanie hybrydowe zabezpieczy Turek przed wykluczeniem komunikacyjnym, a nam da gwarancje tego, że nie będą burzone domy – stwierdził.
Poseł odniósł się też do remontu zwężonego mostu na Trasie Warszawskiej. – Most budzi wiele emocji. Prezydent Piotr Korytkowski wykazuje się bardzo dużą aktywnością w tej sprawie. W kwestii mostu przedstawia kilka wariantów. W najbliższym czasie będziemy z prezydentem w Warszawie, żeby też o tych wariantach rozmawiać. Temat jest analizowany i będzie rozwiązany – mówił Tomasz Nowak.