Jak informuje GUS, dzwoniący ankieter na życzenie respondenta jest zobowiązany do podania imienia, nazwiska oraz numeru legitymacji służbowej. W przypadku otrzymania telefonu od osoby przedstawiającej się jako ankieter realizujący badania statystyczne, respondent ma możliwość: sprawdzenia na stronie internetowej GUS czy aktualnie przeprowadzane jest badanie, zweryfikowania tożsamości ankietera za pomocą dedykowanej aplikacji lub dzwoniąc do urzędu statystycznego lub na Infolinię Statystyczną, umówić się na inny termin przeprowadzenia badania drogą telefoniczną, zażądać przeprowadzenia badania we własnym domu w ramach bezpośredniego kontaktu z ankieterem.
Lista aktualnie trwających badań statystycznych znajduje się na witrynie GUS w zakładce „Badania Statystyczne”. Informacje o poszczególnych badaniach ankietowych znajdują się na stronie: badania-ankietowe.stat.gov.pl. Na witrynie GUS udostępniona została także aplikacja służąca do weryfikacji ankieterów dostępna w zakładce „Sprawdź tożsamość ankietera” https://badania-ankietowe.stat.gov.pl/sprawdz-tozsamosc-ankietera. W celu weryfikacji ankietera należy podać jego imię, nazwisko oraz numer legitymacji. Tożsamość ankietera można również zweryfikować za pośrednictwem infolinii 22 279 99 99 czynnej od poniedziałku do piątku w godz. 8.00-15.00.
W przypadku otrzymania podejrzanych SMS i rozmów telefonicznych można je zgłosić do CSIRT NASK w ramach strony internetowej „Zgłoś incydent”.