Najważniejszym prawem pracowników tymczasowych jest równość traktowania, czyli najprościej rzecz ujmując – nie mogą być traktowani gorzej, niż pozostałe osoby zatrudnione w tym samym miejscu. Dotyczy to:
Oprócz prawa do równego traktowania pracownicy tymczasowi mają również prawo do informacji. Co to oznacza? Powinni jeszcze przed rozpoczęciem wykonywania obowiązków lub w dniu ich podjęcia otrzymać na piśmie informacje takie jak: obowiązująca umowa, okres jest trwania, wynagrodzenie, godziny pracy, miejsce pracy, obowiązki i prawa pracownicze. Agencja musi też udostępnić pracownikowi dane firmy, w której będzie pracował, czyli jej nazwę i adres, a także przedstawić rodzaj przyszłych obowiązków oraz ewentualne ryzyko związane z ich wykonywaniem. W zależności od charakteru pracy ważne może okazać się także poinformowanie pracownika o dostępności środków higieny osobistej oraz szkoleniach, które odbędzie.
Jeśli którekolwiek z praw pracowniczych zostanie naruszone lub jeśli praca tymczasowa zostanie zakończona w sposób niewłaściwy, czyli niezgodny z prawem, pracownicy tymczasowi mają prawo do otrzymania odszkodowania. To, czy przysługuje im ono od agencji pracy tymczasowej, czy też od firmy, w której pracowali, zależy od tego, kto dopuścił się złamania prawa. Odszkodowanie może pokryć niewypłacone wynagrodzenie, ale też koszty sądowe, ponieważ, jeśli jest taka konieczność, pracownik ma prawo do przedstawienia swojej sprawy przed sądem pracy.
Na koniec warto jeszcze przypomnieć, że ustalony jest maksymalny okres czasu pracy tymczasowej, który nie może być dłuższy niż 18 miesięcy w okresie 36 kolejnych miesięcy, chyba że jest to praca na zastępstwo, wtedy okres ten wydłuża się do 36 miesięcy. Pracownikowi zatrudnionemu przez agencję pracy tymczasowej przysługuje wiele praw, powinien być zatem traktowany na równi z innymi osobami pracującymi wraz z nim. W razie jakichkolwiek problemów może też starać się dochodzić swoich praw.