W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Szczegółowe informacje znajdują się w POLITYCE PRYWATNOŚCI I WYKORZYSTYWANIA PLIKÓW COOKIES. X
Browar od 4 stycznia 24

Aktualności

Negatywna opinia konińskiego starostwa o budowie linii kolejowej Turek-Konin

2024-01-12 15:41:49
Milena Fabisiak
Napisz do autora
Negatywna opinia konińskiego starostwa o budowie linii kolejowej Turek-Konin

Przeciwnicy budowy linii kolejowej Turek-Konin w wariancie W9 dysponują dokumentem z uwagami Starostwa Powiatowego w Koninie do koncepcji programowo-przestrzennej przesłanej przez Urząd Marszałkowski w Poznaniu. – Wyrażam negatywną opinię w sprawie przekazanej dokumentacji Koncepcji Programowo-Przestrzennej w związku z realizacją projektu „Budowa nowej linii kolejowej Turek-Konin” o zaproponowanym przebiegu przez miejscowości Brzeźno oraz Żychlin – czytamy w piśmie podpisanym przez Stanisława Bielika, starostę konińskiego.

Dokumentacja nie informuje o rzeczywistym zapotrzebowaniu na kolej

Konińskie starostwo przekazało swoje uwagi do koncepcji programowo-przestrzennej budowy linii kolejowej Turek-Konin, a raczej podtrzymało stanowisko wyrażone już 11 grudnia 2023. – Projektowany przebieg linii przez tereny zamieszkałe w miejscowościach Brzeźno oraz Żychlin nie posiada wykonanej analizy kolizji z budynkami. Brak także wskazania konkretnej liczby budynków zlokalizowanych w bliskim sąsiedztwie projektowanego toru, a kwestie ekologiczne oraz obciążeń eksploatacyjnych są marginalizowane i podane wariantowo, ogólnie dla całej inwestycji. Dokumentacja nie informuje, jakie jest rzeczywiste zapotrzebowanie na kolej pasażerską relacji Konin-Turek, którą można choćby analizować pod kątem liczby pasażerów obecnie korzystających z komunikacji publicznej autobusowej. Jest mowa wręcz o kolei towarowej. W dokumentacji wskazano ponadto ogromną ilość kolizji z infrastrukturą drogową opartą na wskazanym w OPZ wariancie W9 po optymalizacji technicznej wskazanej przez zespół projektowy oraz zawarto zapisy, że „przeprowadzone prace były niewystarczające”, co potwierdza płytkość podejścia do omawianej dokumentacji projektowej oraz brak dialogu ze stronami, inaczej beneficjentami, na których inwestycja będzie oddziaływać. Brak jest wskazania, jak zostaną rozwiązane wiadukty, mosty i przejazdy przez przecięcie obecnych szlaków komunikacyjnych dróg gminnych, jak i pozostałych dróg gruntowych, które zostają rozwiązane „bez przejazdu” zarówno na terenie powiatu konińskiego, jak i miasta Konina. Brak uzgodnień w tym zakresie – czytamy.

Nie przez Brzeźno i Żychlin?

W piśmie znajduje się także informacja o wycince drzew i krzewów bez podania ilości i gatunków oraz zgód koniecznych do ich usunięcia. Mowa również o tym, że plan finansowy nie zawiera danych dotyczących kwestii odszkodowań, a także braku oddziaływania linii na ludzi i budynki. – Powyższe spostrzeżenia dowodzą, że dokumentacja została przygotowana pospiesznie, bez uwzględnienia bardzo istotnych w tym przedsięwzięciu negatywnych skutków społecznych, ekologicznych oraz ingerencji w infrastrukturę, przede wszystkim mieszkaniową i gospodarczą na terenie powiatu konińskiego. Konsultacje społeczne przeprowadzone przez BBF nie wyczerpały zagadnień, o których miały traktować ich wyniki, co dowodzi, że zwłaszcza na terenach mieszkaniowych były wykonane bez należytej staranności. Wyrażam negatywną opinię w sprawie przekazanej dokumentacji Koncepcji Programowo-Przestrzennej Wersja 2 w związku z realizacją projektu „Budowa nowej linii kolejowej Turek-Konin” o zaproponowanym przebiegu przez miejscowości Brzeźno oraz Żychlin – czytamy pismo, które podpisał Stanisław Bielik, starosta koniński.

Otwarcie 1,5 %