W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Szczegółowe informacje znajdują się w POLITYCE PRYWATNOŚCI I WYKORZYSTYWANIA PLIKÓW COOKIES. X
YOCHI

Aktualności

Zachowajmy czujność przy umowach zawieranych na pokazach

2023-07-23 10:00:00

Zachowajmy czujność przy umowach zawieranych na pokazach

Trwa okres wakacyjny, a wraz z nim zwiększona częstotliwość wyjazdów, wycieczek i być może wiele nadarzających się okazji do uczestniczenia w różnego rodzaju pokazach czy też prezentacjach. Ale nie tylko.

Zgłaszają się do rzecznika

Do biura rzecznika zgłaszają się na co dzień konsumenci, którzy mieli okazję uczestniczyć w tego rodzaju spotkaniach, dokonując na nich niejako „przy okazji” zakupów, jak się potem okazało, nie do końca przemyślanych. – Dlatego pamiętajmy, że zanim weźmiemy udział w pokazie bądź zaprosimy akwizytora do domu, warto wcześniej zapoznać się z opiniami dotyczącymi zarówno firmy, jak i towarów, które są nam oferowane do sprzedaży – apeluje Tatiana Przychodzka, Miejski Rzecznik Konsumentów. – Po zakupie takiego towaru bowiem często zdarza się, że późniejszy kontakt ze sprzedawcą jest niemożliwy bądź nadmiernie utrudniony, a prawo konsumenta do odstąpienia od umowy bądź reklamacji zakupionego towaru nie jest respektowane. Zatem dokładnie przemyślmy, czy towar, którym jesteśmy zainteresowani jest wart swojej ceny oraz, czy jest on nam rzeczywiście potrzebny. Jeżeli natomiast chcemy zakupić towar medyczny, który ma służyć „rzekomej” poprawie naszego stanu zdrowia bądź kondycji, skonsultujmy to najpierw z lekarzem. Na koniec przyjrzyjmy się dokładnie tym towarom, które są nam przedstawiane jako „promocyjne” bądź „po wyjątkowo okazyjnej cenie”.

Kilka zmian w zakresie ochrony praw konsumentów

Miejski Rzecznik Konsumentów przypomina o kilku istotnych zmianach w zakresie ochrony praw konsumentów, które weszły w życie od 1 stycznia 2023 roku w szczególności dotyczących zakupów na pokazach i wycieczkach.

  • W przypadku pokazów, jak i umówionych wizyt przedsiębiorcy w domu konsumenta obowiązuje 14-dniowy termin na odstąpienie od umowy.
  • Od tego roku natomiast konsument ma 30 dni na odstąpienie od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa podczas nieumówionej wizyty przedsiębiorcy w miejscu zamieszkania lub zwykłego pobytu konsumenta albo wycieczki.
  • Co istotne, ustawodawca wprowadził zakaz zawierania umów finansowych podczas pokazu lub wycieczki. Zakaz ten obejmuje także zawarcie umowy dotyczącej usług finansowych związanej bezpośrednio z ofertą złożoną podczas pokazu lub wycieczki w celu realizacji umowy sprzedaży (np. umowa kredytu). Umowa zawarta w takiej sytuacji będzie nieważna i nie będzie wywoływać skutków dla konsumenta. Pamiętać jednak należy, że umowy dotyczące usług finansowych mogą być zawierane podczas pokazów organizowanych w miejscu zamieszkania lub zwykłego pobytu konsumenta na jego wyraźne zaproszenie.
  • W odniesieniu do umów zawieranych podczas wycieczki, nieumówionej wizyty
    przedsiębiorcy u konsumenta lub pokazu obowiązuje zakaz przyjmowania płatności przed upływem terminu na odstąpienie od umowy, chyba że pokaz został zorganizowany w miejscu zamieszkania lub zwykłego pobytu konsumenta na jego wyraźne zaproszenie.

Biuro Miejskiego Rzecznika Konsumentów mieści się w Koninie przy ul. Wojska Polskiego 2. Poradę konsumencką możemy również uzyskać telefonicznie od poniedziałku do piątku w godz. 7.30-15.30 pod nr tel. 63 240 11 87, 63 240 13 52.

opr. mar

Otwarcie 1,5 %