W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Szczegółowe informacje znajdują się w POLITYCE PRYWATNOŚCI I WYKORZYSTYWANIA PLIKÓW COOKIES. X
Shootersss

Aktualności

Czy po remoncie linii kolejowej pojedziemy szybciej pociągiem z Poznania do Warszawy?

2023-04-13 08:07:59
Marcin Szafrański
Napisz do autora
Czy po remoncie linii kolejowej pojedziemy szybciej pociągiem z Poznania do Warszawy?

Z końcem tego roku ma nastąpić finał przebudowy linii kolejowej Poznań-Warszawa. Poznański poseł Adam Szłapka zapytał między innymi, o ile skróci się czas połączenia na odcinku Warszawa-Poznań w wyniku modernizacji tej linii.

Jak napisał w swojej interpelacji do ministra infrastruktury, remont linii kolejowej z Warszawy do Poznania rozpoczął się w czerwcu 2017 roku. – Miał trwać dwa lata, tymczasem według różnych doniesień szacowany koniec modernizacji przewidziany jest na grudzień 2023 r. – choć i ten termin w świetle wcześniejszych niedotrzymanych zapowiedzi nie wydaje się być pewny – napisał Adam Szłapka. W czasie trwania remontu rosły również koszty inwestycji, dochodząc według niektórych informacji do poziomu 2,6 mld zł. Równocześnie sygnalizowane korzyści związane ze skróceniem czasu połączeń zamiast optymizmu wywołują niepokój. Okazuje się, że przed remontem pociągi tej relacji poruszały się szybciej i bardziej regularnie niż może mieć to miejsce w przyszłości.

Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury odpowiedział, że zakończenie wszystkich prac w ramach projektu pn. „Prace na linii kolejowej E 20 na odcinku Warszawa-Poznań planowane jest w IV kwartale 2023 roku. W 2022 rozpoczęły się prace na odcinku Łowicz-Ożarów Mazowiecki. – W chwili obecnej w stacji Ożarów Mazowiecki ruch pociągów prowadzony jest po jednym torze, który został przebudowany na całej długości stacji. Trwają prace związane z przebudową pozostałej części stacji, w tym budową drugiego peronu oraz przejścia podziemnego – wyjaśnia Andrzej Bittel. Te prace mają zakończyć się w III kwartale 2023 roku. Poseł Szłapka pytał też, o ile skróci się czas połączenia na odcinku Warszawa-Poznań w wyniku modernizacji tej linii? Dowiedział się, że po zakończeniu prac możliwy czas przejazdu pociągu pośpiesznego na trasie Warszawa-Poznań (przy założeniu postojów na stacjach Warszawa Zachodnia, Kutno i Konin) może wynieść około 2 godz. 24 min. – Dodatkowo PKP PLK S.A. informuje, że w 2023 r. od czerwcowej korekty rozkładu jazdy najszybszy czas przejazdu pociągu w relacji Poznań-Warszawa wyniesie około 2 godz. 32 min. Jednocześnie należy podkreślić, że prace nad czerwcową korektą rozkładu jazdy nadal trwają, w związku z czym ww. czas może ulec zmianie. Ponadto informuję, że czas przejazdu pociągów uzależniony jest również od parametrów technicznych środków trakcyjnych używanych przez przewoźników kolejowych oraz liczby i czasu postojów handlowych przewidzianych przez przewoźników. Podkreślam jednocześnie, że głównym celem przebudowy linii kolejowej E 20 jest zwiększenie przepustowości linii kolejowej poprzez m.in. zabudowę nowoczesnych systemów sterowania ruchem kolejowym oraz modernizację sieci trakcyjnej i systemu zasilania, co pozwoli na poszerzenie oferty przewozowej, poprawę bezpieczeństwa i komfortu podróży, dostosowanie infrastruktury do wymogów technicznych specyfikacji interoperacyjności UE poprzez wyeliminowanie barier dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się m.in. dzięki zabudowie wind w przejściach podziemnych, ścieżek naprowadzających na peronach, informacji przestrzennych w alfabecie Braille’a oraz zmniejszenie uciążliwości dla środowiska poprzez montaż ekranów akustycznych – odpowiada sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Łączny koszt robót razem z kosztami nadzoru nad inwestycją, wyjaśnia Andrzej Bittel, na chwilę obecną szacuje się na około 2,3 mld zł, dotychczas rozliczono roboty za kwotę około 2,17 mld zł.


Otwarcie 1,5 %