W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Szczegółowe informacje znajdują się w POLITYCE PRYWATNOŚCI I WYKORZYSTYWANIA PLIKÓW COOKIES. X
YOCHI

Aktualności

Cztery nowe pociągi dla Wielkopolski za ponad 142 mln zł

2023-01-17 14:02:17

Cztery nowe pociągi dla Wielkopolski za ponad 142 mln zł

Co najmniej 240 miejsc siedzących, defibrylator, klimatyzacja, biletomaty, system informacji pasażerskiej, Wi-Fi czy monitoring. To charakterystyka każdego z czterech fabrycznie nowych, pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych, które trafią na tory naszego regionu. Umowę w sprawie dostawy nowych pociągów dla wielkopolskich pasażerów podpisali 17 stycznia w Urzędzie Marszałkowskim w Poznaniu Marek Woźniak, marszałek województwa wielkopolskiego oraz wicemarszałek Wojciech Jankowiak. Wykonawcą pociągów, z dobrze znanej w Wielkopolsce rodziny pojazdów Elf II, jest firma Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz Spółka Akcyjna.

Kolejne Elfy, mogące rozwinąć prędkość do 160 km/h, przeznaczymy do obsługi tras zelektryfikowanych w ramach wojewódzkich kolejowych przewozów pasażerskich, a w szczególności Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. – Konsekwentnie, od lat, staramy się poprawić warunki funkcjonowania kolejowego transportu pasażerskiego w naszym regionie, zwłaszcza przez zakupy taborowe. To ogromne nakłady – informuje Marek Woźniak. – Do tej pory wydaliśmy ponad 1 miliard 173 miliony złotych na inwestycje w tabor. Z czego wkład funduszy Samorządu Województwa Wielkopolskiego to 703 miliony złotych, 441 milionów złotych stanowią środki Unii Europejskiej, natomiast z budżetu państwa dotychczas trafiło – jako wkład w projekcie unijnym – 28 milionów złotych.

Zakup nowych pociągów dla Wielkopolski jest wart ponad 142 mln zł. Projekt Samorządu Województwa Wielkopolskiego pn.: „Rozwój publicznego transportu zbiorowego w województwie wielkopolskim poprzez zakup zeroemisyjnego taboru kolejowego” jest współfinansowany z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych. Zgodnie z udzieloną przez Bank Gospodarstwa Krajowego promesą, dofinansowanie inwestycji wynosi 115.200.000 zł, co stanowi 81,02 % wartości przedsięwzięcia.

Jak podkreśla marszałek Woźniak, „najnowsza inwestycja zdecydowanie poprawi warunki oferty przewozowej, której realizacja jest niestety coraz droższa. W minionym roku wartość dopłaty Samorządu Województwa Wielkopolskiego do biletów wyniosła 280 milionów złotych, w tym roku będzie to około 320 milionów złotych”.

Nowy tabor zostanie wyposażony w system ERTMS/ETCS, czyli Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym. Dostęp do pojazdu zapewnią po dwie pary drzwi na stronę każdego członu. Pojazdy będą przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Znajdzie się w nich toaleta z możliwością wjazdu na wózku inwalidzkim, pętla indukcyjna dla osób słabosłyszących oraz rampy.

Wicemarszałek Wojciech Jankowiak przypomniał, że pierwsze pociągi, o napędzie spalinowym, Samorząd Województwa Wielkopolskiego kupił ponad dwadzieścia lat temu w ZNTK Poznań. – Obecnie Województwo Wielkopolskie jest właścicielem 74 pojazdów, z czego 25 to spalinowe szynobusy, a 49 to elektryczne zespoły trakcyjne. Nasze pojazdy z Pesy Bydgoszcz charakteryzują się niską awaryjnością i są cenione przez pasażerów” – zaznaczył wicemarszałek Jankowiak.

Maciej Maciejewski, wiceprezes zarządu ds. Sprzedaży firmy Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA przypomniał, że współpraca z województwem rozpoczęła się w 2006 roku i od tego momentu dostarczyli kilkanaście pojazdów spalinowych, a po nich przyszedł czas na EZT-y. – Były one kupowane przez Województwo Wielkopolskie i przekazywane przewoźnikowi – Kolejom Wielkopolskim. Cieszę się, że marszałkowie mają dobre zdanie o naszych pojazdach, ale to także zasługa Kolei Wielkopolskich, które je obsługują. Tę solidność wiele osób w tym rejonie Polski ma we krwi, z czego się bardzo cieszymy. Wiemy, że kolejne cztery pojazdy trafią w dobre ręce – mówił.

Według umowy, wykonawca ma dostarczyć pojazdy w dwóch etapach – pierwsze dwa pociągi mają trafić do Wielkopolski w terminie do 30 miesięcy od dnia podpisania umowy. Kolejne dwa w ciągu 34 miesięcy. Nowe pojazdy objęte zostaną 72 miesięczną gwarancją. – Zrobimy wszystko, aby te Elfy przyjechały do Wielkopolski przed czasem – deklaruje Jacek Rudewicz, Wiceprezes Zarządu ds. Produkcji firmy Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA.

opr. mar

Otwarcie 1,5 %
Cztery nowe pociągi dla Wielkopolski za ponad 142 mln zł
Cztery nowe pociągi dla Wielkopolski za ponad 142 mln zł