W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Szczegółowe informacje znajdują się w POLITYCE PRYWATNOŚCI I WYKORZYSTYWANIA PLIKÓW COOKIES. X

Aktualności

Prawo jazdy na motor. Co musisz zrobić, aby je zdać?


(Materiał promocyjny)
2021-05-04 20:10:00

Prawo jazdy na motor. Co musisz zrobić, aby je zdać?

Wiele mitów krąży na temat sławnej kategorii A. Prawo jazdy na motor wiąże się podobno z najcięższym egzaminem dotyczącym prowadzenia pojazdu. O tym na ile to prawda spróbujemy odpowiedzieć sobie w praktyce.

Prawo jazdy na motor od podstaw

Procedurę uzyskania prawo jazdy na motor najprościej będzie rozpocząć od załatwienia spraw w urzędzie. Potrzebne będzie nam stworzenie Profilu Kandydata na Kierowcę (PKK). Kierowcy samochodów osobowych dobrze wiedzą o co chodzi. Kategoria A nie różni się specjalnie w sprawach papierkowych od B. Również tutaj będzie nam potrzebne odpowiednie zdjęcie o wymiarach 35 mm x 45 mm. Najbardziej problematyczne wydają się badania lekarskie. Ich koszt to niestety aż 200 zł, a zajmuje to też mnóstwo naszego czasu. Badanie takie możemy przeprowadzić wyłącznie lekarz orzecznik.

Po załatwieniu tych formalności zostaje nam udanie się do wydziału komunikacji, do którego się przynależy. Nie można tego robić w sposób losowy. Ważne będzie ukazanie dowodu tożsamości, więc nie można zapomnieć o istotnych dokumentach. Wystarczy dowód osobisty, ewentualnie paszport.

Kurs na prawo jazdy na motor

Najważniejszą decyzją jest wybranie odpowiedniej szkoły. Od tego zależą nasze wszystkie sukcesy i porażki w przyszłości. Odpowiednie przygotowanie do egzaminu to absolutna podstawa. Równie ważne jest praktyczne przygotowanie do jazdy w codziennym życiu. Niektóre szkoły uczą albo przesadnie pod egzamin, inne z kolei zapominają o najważniejszych zadaniach na placu. Najlepiej wyważyć to w odpowiedni sposób.

Warto popytać znajomych, którzy mają kurs i egzamin za sobą. Wiele z nich nauczyło się na swoich błędach, wykupili jazdy dodatkowe u bardziej sprawdzonych firm. Opinia bardzo ułatwi nam rozróżnienie kompetentnej i niekompetentnej szkoły. Możemy posłużyć się ocenami Google i wybrać tą o najwyższej średniej. Warto poczytać wypowiedzi osób na Facebooku. Mniej warto sugerować się opiniami stron internetowych samych właścicieli OSK. Zazwyczaj wybierają oni te, które pasują im najbardziej.

Kurs to 50 godzin nauki. 30 zajmuje teorie, a 20 sama praktyka. Jeżeli ktoś uzna, że taka liczba jest niewystarczająca to warto dokupić jazdy dodatkowej, niestety zazwyczaj droższe niż te w pakiecie podstawowym. Koszty są zróżnicowane i zależne od konkretnego regionu. Zazwyczaj wynoszą od 1100 do nawet 2000 złotych (np. w Warszawie). Czasami warto jednak dołożyć do lepszej szkoły niż dokładać potem do każdego egzaminu.

Egzamin a prawo jazdy na motor

Niestety wiele plotek dotyczących trudności egzaminu jest słusznych. Egzamin odbywa się w Wojewódzkim lub Powiatowym Ośrodku Ruchu Drogowego. Wszystko zaczyna się od 32 pytań teoretycznych. 20 z nich to pytania na zasadzie TAK/NIE, z kolei pozostałe 12 mają odpowiedzi A/B/C. Całość trwa 25 minut, ale bardzo rzadko komuś tego czasu brakuje. Wiele pytań wydaje się nieistotnych z punktu praktycznego, ale niestety trzeba nauczyć się teorii od deski do deski. Aby zaliczyć egzamin trzeba nam 68 punktów. Margines błędu jest niewielki, bo maksymalna ich liczba to 74 punkty.

Pytania to jednak tylko rozgrzewka. Najtrudniejszy jest egzamin praktyczny. Na szczęście w przypadku niezaliczenia praktyki nie musimy potem powtarzać samej teorii, jest ona bezterminowa. Egzamin z pojazdem zaczyna się od sprawdzenia jego stanu technicznego. Mamy 5 minut na sprawdzenie stanu łańcucha lub innego zadania wylosowanego przez komputer. Potem musimy wykonać jazdę po łukach w kształcie cyfry 8 - musimy zrobić ten manewr pięć razy.

Slalom na placu manewrowym dzielimy na szybki i wolny. Musimy przejechać dwukrotnie pomiędzy odpowiednimi bramkami i pachołkami. Musimy odpowiednio sprawnie omijać przeszkody, a jeśli nam się to uda to przenosimy się na wzniesienie, gdzie musimy ruszyć do przodu bez zgaśnięcia silnika. Potem zostaje nam wyłącznie poprawne prowadzenie motoru w warunkach drogowych. Przy odpowiednim kursie, znajomości przepisów i umiejętności prowadzenia pojazdu - nie będzie to żadnym problemem. Potem wystarczy jedynie odebrać prawo jazdy.