Po kolejowych mostach na Kanale Warta-Gopło i Kanale Grójeckim szybko i bezpiecznie od 9 czerwca pojada pociągi z Poznania do Warszawy. Potwierdziły to ważne próby obciążeniowe.
W czasie prób obciążeniowych zespół ekspertów dokładnie zbadał wszystkie parametry przebudowanych mostów między Koninem a Kołem. – Z wykorzystaniem specjalistycznych urządzeń sprawdzono „zachowanie” gotowych już obiektów w trakcie przejazdu lokomotywy. Próby, przeprowadzone w środę i czwartek, potwierdziły, że mosty spełniają wymagane standardy – wyjaśnia Radosław Śledziński z PKP PLK.
To były tzw. próby dynamiczne. Do testów wykorzystano lokomotywę Gama. Ważący ponad 80 ton i długi na prawie 20 metrów pojazd kilkukrotnie przejeżdżał każdym torem na obu obiektach: na moście na Kanale Warta-Gopło z prędkością 140 km/h, na Kanale Grójeckim o 20 km/h szybciej. – To docelowe prędkości, które będą obowiązywać na mostach.
Obiekty po modernizacji są bardziej wytrzymałe. Na 40-metrowym moście na Kanale Grójeckim wymieniono ważącą 160 ton stalową kratownicę. Obiekt na Kanale Warta-Gopło – długi na 25 metrów – zyskał nową, żelbetowo-stalową konstrukcję. Na obu mostach ułożono nowe tory i zamontowano sieć trakcyjną – informuje Radosław Śledziński.
Próby obciążeniowe były ostatnim testem nowych obiektów przed wznowieniem ruchu na linii Poznań-Konin-Warszawa. Od niedzieli 9 czerwca, pociągi ponownie będą jeździć odcinku m.in. przez Konin i Koło. Lepszy komfort podróży zapewnią zmodernizowane perony. Pasażerowie korzystają z nich już m.in. w Podstolicach i Koninie, od niedzieli dostępne będą nowe perony w Kole.
Zasadniczym efektem prowadzonych prac będzie większa przepustowość i sprawny i bezpieczny ruch pociągów pasażerskich i towarowych m.in. z Wielkopolski na Mazowsze. Możliwy będzie przejazd lokomotyw o większej mocy i obsługa składów o długości 750 m. To ważne w kontekście m.in. przewozu ładunków między wschodnią a zachodnią granicą państwa.
Prace na trasie Poznań-Warszawa planowane są do końca 2020r. Projekt „Prace na linii kolejowej E20 na odcinku Warszawa-Poznań pozostałe roboty, odcinek Sochaczew-Swarzędz” realizowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. warty jest ponad 2 mld złotych. Inwestycja jest współfinansowana przez Unię Europejską.