W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Szczegółowe informacje znajdują się w POLITYCE PRYWATNOŚCI I WYKORZYSTYWANIA PLIKÓW COOKIES. X
Browar do 30.08.2025

Aktualności

Polska 2050 o wybranej trasie kolejowej Konin-Turek: „nie rozwiązuje kompleksowo problemów komunikacyjnych Wielkopolski Wschodniej”

2021-12-14 22:22:13
Marcin Szafrański
Napisz do autora
Polska 2050 o wybranej trasie kolejowej Konin-Turek: „nie rozwiązuje kompleksowo problemów komunikacyjnych Wielkopolski Wschodniej”

– Tym samym realizacja projektu w tym wariancie, spowoduje siłowe odebranie właścicielom działek mieszkaniowych i zniszczy otoczenie – mówi Emilia Wasielewska, radna Konina o przebiegu linii kolejowej Konin-Turek. Właśnie zostało opublikowane stanowisko Polski 2050 w tej sprawie.

– Uważamy, że opracowywane Studium Planistyczno-Prognostyczne dla linii kolejowej Turek-Konin jest pozbawione szerszego kontekstu i kompleksowych rozwiązań. Koncepcja przedstawia wycinkową trasę kolejową Konin-Turek, która nie rozwiązuje kompleksowo problemów komunikacyjnych Wielkopolski Wschodniej. Nie rozwiązuje kompleksowo problemów komunikacyjnych Turku i Kalisza, a co za tym idzie wpięcia tych miast do korytarza transportowego Bałtyk-Adriatyk (północ-południe) oraz korytarza Morze Północne-Bałtyk (zachód-wschód). Do problemu komunikacyjnego powinno się podejść kompleksowo projektując linie łączące Konin nie tylko z Turkiem albo Kaliszem, Łodzią, Inowrocławiem lub Włocławkiem – czytamy w komunikacie Polski 2050.

Dowiadujemy się z niego, że preferowany wariant mocno ingeruje w obszary cenne przyrodniczo, rezerwaty przyrody tereny NATURA 2000. Planowana jest wycinka kilkudziesięciu tysięcy drzew. – Projektowany przebieg kolei dla wariantu 9 przecina istniejące osiedla mieszkaniowe Laskówiec i Grójec. Są to zamieszkałe osiedla, kompleksowo zaprojektowane w poszanowaniu walorów środowiskowych doliny Warty. Bardzo cenne tereny dla Konina i jego mieszkańców. W większości są to tereny prywatne. Tym samym realizacja projektu w tym wariancie, spowoduje siłowe odebranie właścicielom działek mieszkaniowych i zniszczy otoczenie – wyjaśnia Emilia Wasielewska, radna Konina.

– Projektowany przebieg kolei Turek-Konin dla wariantu 9 przebiegający przez Miasto Konin i jest sprzeczny z uchwalonymi dokumentami planistycznymi przez Radę Miasta Konina tj. Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Konina oraz planami zagospodarowania przestrzennego. W planach tych zapisane są tam funkcje mieszkaniowe – dodaje Mikołaj Marcinkowski, działacz Polski 2050 w Koninie.

– Uważamy, że ze wszystkich przyjętych wariantów najbardziej optymalny jest ten zakładający start na Dworcu w Koninie następnie wzdłuż linii E 20 – do Kramska, i dopiero tam powinien być rozbudowany zjazd w kierunku Władysławowa w kierunku Turku. Ten wariant byłby najtańszy, najmniej ingerujący w gospodarkę oraz środowisko. Ponadto wykorzystałby w sposób maksymalny istniejące linie kolejowe. Wariant ten, pozwoliłby zaprojektować docelowe połączenie linii Turek – Konin z Inowrocławiem, Włocławkiem od północy oraz Kaliszem od Południa. Tym samym w sposób kompleksowy rozwiązałby kwestię transportu kolejowego. Ponadto przyjęcie tego wariantu, powoduje, że na terenie Konina nie będzie przeprowadzana żadna inwestycja i przebudowa, więc projekt będzie tańszy i nie spowoduje degradacji społecznej, gospodarczej i środowiskowej – informuje Jacek Masłowski, działacz Polski 2050 w Koninie.

– Uważamy, że jeśli zapadnie decyzja o budowie linii Konin-Turek to powinna również obejmować transport towarowy (CARGO) po to, aby była bardziej racjonalna ekonomicznie i w większym stopniu przyczyniała się do pobudzenia rozwoju gospodarczego w subregionie konińskim – uważa Wioletta Slanina, działaczka Polski 2050 w Koninie.

– Jesteśmy przekonani, że koszt budowy linii będzie zdecydowanie większy niż prognozowany 1 mld zł. Należy mieć na uwadze, że samorządy przez które będzie przejeżdżać kolej Turek – Konin będą musiały partycypować w kosztach na poziomie 15% to oznacza przynajmniej 150 mln mniej na konińskie inwestycje. A to kwota zbliżona do kwoty potrzebnej na remont drogi krajowej nr 92 w odcinku trasy warszawskiej / wiadukty i mosty w przebiegu drogi krajowej 92 na trasie warszawskiej / to jak byśmy mieli robić 2 wiadukty Wyzwolenia – Paderewskiego. Skoro rząd zamierza przeznaczyć tak wielkie środki na budowę linii, należy ją tak zaprojektować aby była ona jak najbardziej efektywna ekonomicznie – uważa Radosław Szkudlarek, działacz Polski 2050 w Koninie.

– Ruch Polska 2050 w pełni popiera rozwój transportu publicznego kolejowego i autobusowego łączącego miasta średniej wielkości jak i te małe miejscowości. Jest to rozwiązanie najbardziej ekologiczne. Uważamy, że rozwój transportu powinien iść właśnie w tym kierunku. Mamy jednak poważne obawy, że projektowana trasa na linii kolejowej Turek-Konin jest nieprzemyślana, w zakładanym wariancie ekonomicznie nieuzasadniona, degradująca środowisko, oraz atrakcyjne prywatne tereny mieszkaniowe w Koninie. Tym samym będzie miała bardzo zły wpływ na społeczność lokalną. Uważamy, że należy zmienić kształt tej linii, bo sama idea jest słuszna i dobra – czytamy w komunikacie Polski 205. Nie zamieszczono w nim wypowiedzi wiceprezydenta Konina Pawła Adamowa, który również jest przedstawicielem Polski 2050.




Komentarze

Autor:
Treść komentarza:

Wybierz obrazek na którym narysowany jest dom:





Precz z anglicyzacją
Do mieszkańca Grójca : kolejność nie ma tu znaczenia, gdyż cały nowy Konin powstał przy linii Poznań - Warszawa i w istocie gdyby nie ta linia to być może nowego Konina w tym miejscu by nie było. I naprawdę wątpię czy mieszkańcom Zatorza czy V osiedla przeszkadza kolej. Mają w istocie blisko do stacji. Za przebiegiem linii przez Grójec przemawia ważny interes społeczny a z jej budową będą się wiązać odszkodowania. A jeśli ktoś chce blokować kolej w tym miejscu argumentując, że tory pobiegną mu przez trawnik to naprawdę brak słów. Czy ktoś taki jest ważniejszy niż mieszkaniec Chorznia czy pozostałych osiedli, gdzie tory też są blisko?
Do precz z angielszczyzną od mieszkańca Grójca
A dlatego będzie przeszkadzać, że kolejność jest odwrotna. Na Chorzniu najpierw był tory, a dopiero długo potem budowano domy. Natomiast na Laskówcu, Grójcu od wielu lat stoją domy, od wielu lat są dokumenty planistyczne z których wynika, że mają być kolejne domy, a o kolei nigdy nie było mowy. I to z tego powodu. A już tak żartem, to przydałoby się może jeszcze jakieś lotnisko i mielibyśmy raj jak mieszkańcy podpoznańskich Krzesin. Tory blisko, lotnisko blisko - żyć nie umierać. Pozdrawiam.
Precz z anglicyzacją
Lepiej jakby to Konin był węzłem kolejowym niż Kramsk. Dlatego lepiej jak linia kolejowa będzie biegła przez Konin. A co do osiedli mieszkaniowych na Laskówcu i Grójcu, w czym ma przeszkadzać linia kolejowa mieszkańcom, skoro taka sama linia biegnie od Chorznia do Niesłusza przez cały nowy Konin i mieszkańcy żyją?
Katarzyna F.
Super. Takie decyzje należy rozważyc uwzględniając dobro mieszkańców.
Włodek
Brawo radni Hołowni.Taki projekt powinien uwzględniać w pierwszej kolejności interesy mieszkańców, Ich regionu i naszego środowiska.