W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Szczegółowe informacje znajdują się w POLITYCE PRYWATNOŚCI I WYKORZYSTYWANIA PLIKÓW COOKIES. X
Browar do 10.03.2025 r.

Rzgów

Budowa mostu to same plusy komunikacyjne. Dwóch mieszkańców odwołało się do wojewody

2024-12-06 17:30:15
Budowa mostu to same plusy komunikacyjne. Dwóch mieszkańców odwołało się do wojewody

Podczas Konwentu Wójtów i Burmistrzów Gmin Aglomeracji Konińskiej dyskutowano dzisiaj na temat planowanej budowy mostu w Biechowach. Jego koszt to 218 milionów zł. To niemałe pieniądze, ale komunikacyjne korzyści z inwestycji wydają się być ogromne. Podczas konwentu projektanci szczegółowo omówili, jak most będzie wyglądał.

– Budowa przeprawy mostowej w miejscowości Biechowy to największe wyzwanie jakie stoi przed powiatem oraz Zarządem Dróg Powiatowych w Koninie. Założenia są takie, aby powstał most łączący drogę powiatową w obszarze między wałami przeciwpowodziowymi, łączący gminy Krzymów i Kramsk, z odcinkami niezbędnych dróg dojazdowych do połączenia z istniejącą drogą powiatową. W związku z tym most stworzy wspaniałe połączenie komunikacyjne, które połączy nie tylko drogi powiatowe, ale również wojewódzkie, od autostrady A2 aż do krajowej numer 25 na terenie gminy Ślesin, przez co będzie miało bardzo duży wpływ na rozwój społeczno-gospodarczy tego regionu – mówiła Sylwia Cichocka, dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Koninie. Podkreślała, że nie tylko powiatu konińskiego, ale również sąsiednich, czyli kolskiego i tureckiego. – Ciąg drogowy jaki tam powstanie będzie zbierał ruch pojazdów tutaj napływających z obszarów południowo-wschodniej Polski. Będzie prowadził ten cały ruch w kierunku północy. Będzie też drogą alternatywną dla drogi krajowej numer 25, przez co odciąży z ruchu miasto Konin przede wszystkim na kierunku północ-południe. Zadanie to wpisuje się też w infrastrukturę całego kraju, ponieważ będzie to połączenie, które ominie miasto Konin. Będzie to również spajało tutaj terytorium całego powiatu konińskiego łącznie z sąsiednimi powiatami i gminami. Będzie to połączenie komunikacyjne, wspierające ruch pojazdów zbrojnych, czyli też będzie miał wpływ na obronność państwa.
Będzie kosztował 218 milionów

Powiat koniński może pozyskać środki na budowę przeprawy mostowej w wysokości 80% wartości kosztów kwalifikowanych. Będzie jednak musiał mieć 20% wkładu własnego. – Biorąc pod uwagę wysoki koszt tego obiektu, bo to jest ponad 218 milionów złotych, po stronie powiatu musi być kwota około powyżej 40 milionów złotych – wyjaśniała Sylwia Cichocka. W tej chwili opracowana jest dokumentacja. – W tym roku uzyskaliśmy również zezwolenie na realizację inwestycji drogowej. Jednak zostało złożone odwołanie od tej decyzji i obecnie toczy się postępowanie odwoławcze przed wojewodą wielkopolskim. Postępowanie zostało przedłużone do końca stycznia przyszłego roku. Trudno powiedzieć, czy się zakończy, czy nadal będzie się toczyło. Wnioski o dofinansowanie mogą być składane od stycznia do końca marca każdego roku, ale niestety warunkiem głównym jest to, żeby posiadać zgodę na realizację inwestycji drogowych oraz wkład własny. Będziemy mogli więc faktycznie złożyć wniosek dopiero, kiedy otrzymamy ostateczną decyzję po procesie odwoławczym oraz będziemy mieli zabezpieczone odpowiednie środki w budżecie powiatu. Zgodnie z programem do budowy obiektu musimy przystąpić, abyśmy nie stracili tych środków w ciągu 3 lat od uzyskania ostatecznej decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji wieloletniej – tłumaczyła dyrektor ZDM.

Powstanie za przeprawą promową

O inwestycji mówili także projektanci – Ewa Kowalska i Szymon Antkowiak, którzy zdalnie połączyli się z uczestnikami spotkania. – Inwestycja znajduje się na terenie miejscowości Piersk i Drążno Holendry na terenie gminy Krzymów oraz miejscowości Ksawerów w gminie Kramsk – mówili. Przedstawili też fotografie stanu istniejącego, czyli przeprawy promowej, za którą budowana będzie most. Jak wyjaśniali projektanci jezdnia będzie składała się z dwóch pasów ruchu, będzie ograniczona krawężnikami, powstanie tam ścieżka pieszo-rowerowa o szerokości 3 metrów. – Długość projektowanych dróg wynosi tutaj około 2,3 km. Droga powiatowa zostanie wyposażona w jezdnię o szerokości 7 m. W ramach opracowania projektujemy 2 skrzyżowania z drogami gminnymi. Pierwsze skrzyżowanie jest z wydzielonym lewoskrętem w kierunku centrum miejscowości Drążna Holendrów. Natomiast po drugiej stronie rzeki mamy zaprojektowane rondo, które komunikuje ruch z drogą gminną w kierunku miejscowości Pogorzałki. Zostały zaprojektowane zatoki autobusowe. Została również zaprojektowana dodatkowa jezdnia po śladzie istniejącej drogi powiatowej. W jej obrębie przy samym brzegu znajdują się miejsca postoju. Są również zjazdy do posesji. Całość inwestycji jest wyposażona w kanalizację deszczową ze zrzutem do projektowanych zbiorników retencyjnych. Cała droga jest również oświetlona. Została też wyposażona w kanał technologiczny. Dodatkowo zostało wykonane niezbędne oznakowanie pionowe i poziome oraz urządzenia bezpieczeństwa. Wykonana zostanie wycinka. Obiekt będzie miał 14 przęseł i około 530 metrów długości.

Starosta zachęca do finansowego udziału

Prezentacja miała przybliżyć potencjalnym partnerom, a przede wszystkim użytkownikom tego regionu, a o tym jak potężna to inwestycja i jakie z niej wynikną komunikacyjne plusy mówiła starosta Katarzyna Fryza. Podkreślała, że w ten sposób połączona zostanie duża część Wielkopolski – powiaty koniński, kolski, turecki i słupecki, a ten szlak komunikacyjny ułatwi poruszanie się nawet w powiecie radziejowskim. – Skierowaliśmy do wszystkich państwa wniosek o rozważenie możliwości udziału w tym projekcie. Nie zasypiamy gruszek w popiele, będziemy się ubiegać o dofinansowania również z różnych innych programów. Wydaje się, że inwestycja nie jest duża obszarowo, natomiast koszty są przeogromne. Powiat koniński ma w programie Mosty dla Regionu szansę otrzymać dofinansowanie. Otrzymał je już na dokumentację projektową. Za chwilę będzie miał szansę złożyć wniosek o dofinansowanie w kwocie 80% inwestycji na budowę już tego przedsięwzięcia. 218 milionów to jest wartość kosztorysowa – mówiła starosta. Podkreślała też, że dobra komunikacja pozwoli pozyskać inwestorów i nowe miejsca pracy. – To nas wszystkich interesuje – mówiła.

Ile będzie kosztował wykup gruntów?

W konwencie uczestniczył także starosta kolski Robert Kropidłowski, który pytał między innymi czy wiadomo już, ile wyniosą koszty wykupu ziemi pod inwestycję? – W powiecie kolskim przy budowie obwodnicy to był koszt 12 milionów – mówił. Na razie jednak jeszcze nie wiadomo, ile wykup kosztowałby przy inwestycji konińskiej.

Także w wójt Krzymowa Danuta Mazur i Andrzej Nowak namawiali inne samorządy do pomocy finansowej, mimo tego że most miałby być zbudowany na terenie dwóch gmin.
Konwent odbył się w Agroturystyce Miraś w gminie Kramsk.

Otwarcie 1,5 %
Budowa mostu to same plusy komunikacyjne. Dwóch mieszkańców odwołało się do wojewody
Budowa mostu to same plusy komunikacyjne. Dwóch mieszkańców odwołało się do wojewody
Budowa mostu to same plusy komunikacyjne. Dwóch mieszkańców odwołało się do wojewody
Budowa mostu to same plusy komunikacyjne. Dwóch mieszkańców odwołało się do wojewody
Budowa mostu to same plusy komunikacyjne. Dwóch mieszkańców odwołało się do wojewody
Budowa mostu to same plusy komunikacyjne. Dwóch mieszkańców odwołało się do wojewody
Budowa mostu to same plusy komunikacyjne. Dwóch mieszkańców odwołało się do wojewody
Budowa mostu to same plusy komunikacyjne. Dwóch mieszkańców odwołało się do wojewody
Budowa mostu to same plusy komunikacyjne. Dwóch mieszkańców odwołało się do wojewody
Milena Fabisiak

Śledź nas na

Komentarze

Autor:
Treść komentarza:

Wybierz obrazek na którym narysowany jest dom:





lokalny patriota
To megalomania, komu tu most potrzebny? PiS wymyślił dla propagandy, a teraz my musimy te fanaberie finansować?