Od początku 2025 roku z powodu niezgłoszenia się pacjentów na wizyty tylko w samej Wielkopolsce przepadło już 78 tysięcy terminów. Wśród najczęściej nieodwoływanych świadczeń są wizyty u ortopedów, kardiologów oraz fizjoterapeutów. Wielkopolski Oddział Wojewódzki NFZ przypomina o haśle „Odwołuję. Nie blokuję” promującym powiadamianie placówek o rezygnacji z wizyt.
Jak informuje Marta Żbikowska-Cieśla, rzecznik prasowy WOW NFZ, w 2024 roku w Wielkopolsce z powodu niezgłoszenia się w terminie pacjenta nie zrealizowano 95 tysięcy świadczeń z zakresu: ortopedii i traumatologii, kardiologii, endokrynologii i onkologii. W ciągu pierwszych siedmiu miesięcy bieżącego roku przepadło już 78 tysięcy terminów, również z nowych zakresów świadczeń, które zostały objęte monitoringiem NFZ w ostatnim czasie: neurologii, nefrologii, urologii, okulistyki, pulmonologii, otolaryngologii, diabetologii oraz gastroenterologii. – Od stycznia do lipca 2025 roku najwięcej terminów wizyt w Wielkopolsce przepadło w świadczeniach z zakresu ortopedii i traumatologii narządu ruchu. Nie pojawiło się na nich 20,9 tys. pacjentów. Następne na liście są kardiologia – 10,1 tys. terminów oraz fizjoterapia ambulatoryjna - 8,7 tys. Natomiast 5,9 tys. nieodwołanych wizyt dotyczyło świadczeń w zakresie neurologii – informuje Marta Żbikowska-Cieśla. Pacjenci rezygnują bez powiadomienia o tym placówki również z badań diagnostycznych takich jak rezonans magnetyczny (2,1 tys. wizyt) czy kolonoskopia (2 tys.), a nawet zabiegów takich jak operacja zaćmy (337) lub endoprotezoplastyka stawu kolanowego (193).
Organizatorzy kampanii społecznej „Odwołuję. Nie blokuję” zachęcają pacjentów do przestrzegania kilku praktycznych zasad. Warto zapisać termin wizyty w kalendarzu lub telefonie, ustawiając przypomnienia na tydzień i dzień przed planowaną konsultacją. Jeśli pacjent nie może lub nie ma potrzeby stawiać się na wizytę, powinien jak najszybciej ją odwołać. Nawet jeśli zrobi to dzień wcześniej, placówka będzie mogła inaczej ułożyć grafik i przyjąć w zwolnione miejsce innego pacjenta. Przy umawianiu terminu należy zapytać o dostępne sposoby odwołania, takie jak telefon, e-mail, SMS czy aplikacja pacjenta. Najłatwiej skontaktować się z przychodnią po porannym szczycie, np. po południu. W razie braku innych możliwości wizytę można odwołać osobiście w rejestracji placówki.
zdj. Freepik