Aktualny etap prac konserwatorskich sfinansowany został przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Parafia pozyskała na ten cel blisko 780 tys. zł. Prace wykonała firma Moniki Bystrońskiej-Kunat, konserwatorki malarstwa i rzeźby polichromowanej.
W ramach prac ściennych odsłonięto przedstawienia figuralne, które widoczne były już we wcześniejszych odkrywkach. Brakowało dużych fragmentów. Stąd w dużej części musiano korzystać z zachowanych niewielkich fragmentów i przekazów o przedstawieniach scen zżycia Bł.Bogumiła oraz scen biblijnych w polichromii L. Zdziarskiego. Koncepcja malowideł powstawała we współpracy z ks.infułatem Andrzejem Ziemieśkiewiczem, prepozytem kapituły kolegiaty uniejowskiej. Podjęto decyzję o pełnej rekonstrukcji kompozycji malarskich. W oparciu o zdjęcia archiwalne, słowo pisane i po przestudiowaniu szeregu malowideł malarza, znajdujących się winnych kościołach, przystąpiono do prac projektowych, a następnie rekonstrukcji brakujących fragmentów. Koncepcja ewoluowała do ostatecznego efektu, który można już podziwiać w kolegiacie.
Jednocześnie trwały prace w pracowni konserwatorskiej przy zdemontowanych elementach bocznego ołtarza Matki Boskiej Różańcowej. Dotację na ten cel parafia otrzymała z Urzędu Marszałkowskiego. Drewno ołtarza i rzeźb jest w bardzo złym stanie, z dużymi ubytkami. Główną przyczyną zniszczeń była podwyższona wilgotność sprzyjająca rozwojowi owadów żerujących w drewnie. Miejscami było całkowicie zdezintegrowane i wymagało silnego wzmocnienia poprzez wprowadzenie specjalistycznych żywic. Ten etap prac jest najbardziej uciążliwy. Prace wykonywane są w pracowni. Choć niezwykle trudne, to i tak łatwiejsze w planowaniu, ponieważ nie trzeba dostosowywać się do harmonogramu odbywających się mszy świętych i innych wydarzeń kościelnych. Prace zostaną ukończone z końcem tego roku.