W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Szczegółowe informacje znajdują się w POLITYCE PRYWATNOŚCI I WYKORZYSTYWANIA PLIKÓW COOKIES. X
YOCHI

Aktualności

,,Z góry świat wygląda piękniej." Aeroklub Koniński od 35 lat podbija przestworza

2021-12-12 12:20:02
Hubert Graczyk
Napisz do autora
,,Z góry świat wygląda piękniej." Aeroklub Koniński od  35 lat podbija przestworza

Aeroklub Koniński to jedyne takie stowarzyszenie w okolicy. Stawia na szkolenia i promocję lotnictwa, szczególnie wśród młodzieży. Członkowie klubu swoją pasją chcą zarażać kolejne pokolenia. Jak podkreślają, nauka latania nie jest bardzo skomplikowana. Najważniejsze są chęci, cierpliwość, wytrwałość i… dobra pogoda.

Aeroklub Koniński zajmuje się szkoleniem na pilotów szybowcowych, samolotowych i balonowych oraz doskonaleniem wszystkich umiejętności lotniczych. Stowarzyszenie w tym roku obchodzi 35-lecie. – W 1975 r. w Koninie zawiązała się grupa inicjatywna, która chciała stworzyć w mieście aeroklub. Byli to ludzie związani z Aeroklubem Pomorskim w Toruniu. Po rocznym staraniu udało się w lipcu pierwszej grupie ukończyć szkolenie szybowcowe i spadochronowe. Ja też byłem w tej grupie. Krótko potem została formalnie zawiązana filia Aeroklubu Pomorskiego w Koninie. W grudniu 1986 r. Zarząd Główny Aeroklubu Polskiego podjął decyzję o utworzeniu Aeroklubu Konińskiego. Nasza siedziba znajduje się w Kazimierzu Biskupim. Od ówczesnego naczelnika gminy otrzymaliśmy ziemię. Wszystkimi sprawami związanymi z budową i przygotowaniem lądowiska, budową pasa, hangarów zajął się Aeroklub Pomorski i liczna grupa przyjaciół, osób wspomagających. Jesteśmy jednym z najmłodszych aeroklubów w Polsce – wspominał Andrzej Sybis, Prezes Aeroklubu Konińskiego.

Klub dysponuje obecnie 2 samolotami, 8 szybowcami i 1 motoszybowcem oraz balonem. W hangarach znajduje się samolot szkolno-treningowy Cessna 152, samolot PZL-101 Gawron, 2 szybowce Bocian, szybowiec Puchacz, 3 szybowce treningowe Pirat, 2 szybowce Junior, motoszybowiec Ogar oraz wspomniany wcześniej balon. – Użytkujemy także sprzęt naszych członków, który został przez nich użyczony na rzecz aeroklubu. To są 2 samoloty, 2 motoszybowce i balon. Trochę tego sprzętu jest – poinformował Tomasz Ciemnoczołowski, Dyrektor Aeroklubu Konińskiego. Konserwacją i serwisem sprzętu zajmują się członkowie. – Staramy się ogromną część zadań związanych z funkcjonowaniem klubu wykonywać swoimi siłami. Aby wykonać prace okresowe przy sprzęcie lotniczym trzeba mieć określone uprawnienia. Nasi członkowie je mają. To są licencje mechaników szybowcowych i samolotowych. Żeby je zdobyć trzeba odbyć szkolenie, praktykę i zdać egzamin w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego. Obsługujemy także sprzęty z innych aeroklubów. Jest to też jedna z form naszego zarobkowania – dodał Andrzej Sybis.

Aeroklub Koniński zrzesza blisko 100 członków. W 2020 r. stowarzyszenie wyszkoliło 8 pilotów szybowcowych i 12 pilotów samolotowych.- Statystycznie rocznie jesteśmy w stanie wyszkolić od kilkunastu do nawet 20 pilotów. Z tego tak 1/3, a nawet połowa, zostaje w gronie naszych lotników. Pozostali z różnych względów tego nie kontynuuje. Jest to sport, który wymaga dużo wyrzeczeń, cierpliwości i sporo czasu. Część osób po prostu nie dokańcza szkolenia – powiedział prezes. – Staramy się, aby w szkoleniach brało udział jak najwięcej młodzieży z naszego regionu. Przychodzą do nas osoby nie tylko z Konina, ale także z sąsiednich powiatów, czy z dalszych zakątków. Stawiamy głównie na promocję wśród młodzieży – podkreślił Tomasz Ciemnoczołowski. Andrzej Sybis wspomniał historię studentki z Warszawy, która szkoliła się w Aeroklubie Konińskim. W Kazimierzu odbyła szkolenie samolotowe i szybowcowe. W innym ośrodku zdobyła licencję zawodowego pilota i dzisiaj jest pilotem w prywatnej linii lotniczej.

Do szkolenia mogą przystąpić osoby, które ukończyły 14 lat. – W naszej ocenie jest to trochę za mało. Rozpoczynamy szkolenie z kandydatem, który ma 15 lat. Do lotu samodzielnego dopuszczamy, gdy ukończy 16 lat. Dopóki kandydat nie jest pełnoletni to potrzebna jest pisemna zgoda obu rodziców. Żeby przystąpić do szkolenia trzeba być zdrowym. Kandydat musi mieć orzeczenie lekarskie w zakresie lotnictwa o zdolności do szkolenia i latania. Nie przeszkadzają okulary. Do korekcji +/- 4 jest dopuszczany kandydat. Na początku trzeba odbyć szkolenie teoretyczne. Obejmuje ono technikę pilotażu, meteorologię, nawigację, komunikację lotniczą, mechanikę lotu, budowę płatowca itp. Tę wiedzę trzeba posiąść, aby przystąpić do egzaminu. Wraz z postępem cyfryzacji to wszystko odbywa się za pomocą e-learningu. Jak ukończy się teorię można przystąpić do szkoleń praktycznych. Liczba lotów szkolnych zależy od szkolenia i jego specyfiki. Inna jest w przypadku szkoleń na samolot, czy szybowiec, a inna na balon. Łącznie trwa to od 5 do 7 tygodni. Dużo zależy od pogody. Trzeba wykonać określone ćwiczenia pod nadzorem instruktorskim. Po wykonaniu całego programu instruktor decyduje czy uczeń może polecieć samodzielnie, czy nie. Zależy też od ucznia czy czuje się już na siłach, aby samemu pilotować. Samotny lot jest zwieńczeniem tych szkoleń. Nie jest to bardzo skomplikowane. Najważniejsze są chęci, cierpliwość, wytrwałość i dobra pogoda. Od niej dużo zależy. Gdy ktoś robi prawo jazdy to może usiąść za kierownicą prawie przy każdej pogodzie. Jak jest lekka mgła, pada lub wieje to można jeździć. W przypadku lotów jest inaczej. Nie można wtedy latać. Trzeba też na pewno więcej uwagi poświęcić przy tych szkoleniach, niż na kursie prawa jazdy, ale jak widać jest to do nauczenia – mówił prezes o szkoleniach. Po pomyślnym zdaniu egzaminu otrzymuje się licencję. Aeroklub Koniński daje możliwość zdobycia licencji szybowcowej, samolotowej i balonowej.

Z powodów sprzętowych klub nie może rywalizować z najlepszymi. – Od kilku lat niestety nic nie zdobyliśmy. Jest duża konkurencja. Sprzęt, który posiadamy jest bardziej treningowy, niż wyczynowy. Aby startować w tych zawodach trzeba mieć drogie samoloty, szybowce. Kosztują ponad milion złotych. Nas na to nie stać. Oczywiście można startować tańszymi, ale szanse na dobry wynik są znikome. W sporcie balonowym Adam Jaskulski reprezentuje nasz aeroklub i odnosi sukcesy. Jest członkiem kadry narodowej – powiedział Tomasz Ciemnoczołowski. Aeroklub Koniński jest dobrym miejscem, aby zacząć swoją przygodę z lotami. Włodarze stowarzyszenia stawiają głównie na szkolenia. – Organizujemy też loty zapoznawcze. Przeznaczone są dla chętnych osób, które chcą zobaczyć jak to jest. Sprawdzają wtedy czy im to się podoba. Jeżeli uznają, że jest to dla nich to się zapisują na szkolenia – dodał dyrektor.

Ciekawą inicjatywą organizowaną na lotnisku w Kazimierzu były loty dla podopiecznych Fundacji im. Piotra Janaszka ,,Podaj Dalej”. – Przez dwa sezony wykonywali u nas szkolenie paralotniowe. Udostępniliśmy lotnisko nieodpłatnie i pomagaliśmy jak tylko mogliśmy. My nie mamy sekcji paralotniowej, dlatego organizowali to przy pomocy innego ośrodka. Dla tej grupy musi być odpowiedni sprzęt, który jest do niej przystosowany. Jesteśmy otwarci na współpracę – powiedział prezes. – Zapraszamy wszystkich chętnych, a także tych niezdecydowanych, żeby zobaczyli jak to jest. Akurat nie mamy teraz pory do latania, ale jest to czas na rozmowy i planowanie. Z góry świat wygląda piękniej – spuentował Andrzej Sybis.

,,Z góry świat wygląda piękniej." Aeroklub Koniński od  35 lat podbija przestworza
,,Z góry świat wygląda piękniej." Aeroklub Koniński od  35 lat podbija przestworza



Komentarze

Autor:
Treść komentarza:

Wybierz obrazek na którym narysowany jest dom:





X
Górnik Konin największy klub Konina .......5 liga.
Barry
Leszno,najbardziej zasłużony żużlowy klub 33 medale DMP 18 złotych, 8 srebrnych,7 brązowych, ekstraklasa futsalu,1 liga piłkarzy ręcznych, 1 liga damskiej koszykówki ( przez lata grały w ekstraklasie,nawet 4 miejsce ) ,dobra szermierka, ekstraliga kręgli kobiet i mężczyzn i wiele innych.W sumie 14 olimpijczyków z Leszna.Gdzie jest sportowo Konin większy od Leszna o 9 tys ?! Jeszcze 20 lat temu Konin był większy ludnościowo o 19 tys !
pilot
Najlepszym aeroklubem znanym na całym świecie jest Aeroklub Leszczynski.Znakomite warunki ( jedne z lepszych na świecie ), sprawiły, że Leszno 5 razy było organizatorem Szybowcowych Mistrzostw Świata ( żadne miasto na świecie tyle nie zorganizowało ) Były to Mistrzostwa w lotach Szybowcowych,jak i w zeszłym roku akrobacji szybowcowej. W przyszłym roku odbędą się kolejne Mistrzostwa Świata po raz pierwszy w Polsce, będą to Mistrzostwa Świata w akrobacji samolotowej.W Lesznie co roku organizowane są Mistrzostwa balonowe,gdzie startuje nawet 50 -60 załóg balonowych. Leszczyńska załoga balonowa przeleciała nad szczytami Tatr.Odbyły się także Mistrzostwa Świata kobiet i juniorów w baloniarstwie.Leszno posiada Szybowcowych Mistrzów Świata i Europy,nie wspominając Polski. Odbywają w się pokazy lotnicze gdzie startują najlepsze,renomowane załogi z Polski,Europy,Świata. Lesznie odbywają sie jedyne w Polsce nocne pokazy lotnicze.Praktycznie co roku odbywają się Mistrzostwa Polski w różnych klasach.Leszczynscy piloci latają na samolotach pasażerskich, a znany kapitan Wrona,który lądował samolotem pasażerskim na samym podwoziu,na początku szybował na szybowcach w Lesznie.Prężnie działa także sekcja skoczków spadochronowych.Na terenie lotniska znajduje się także jeden z kilku w Polsce tuneli aerodynamicznych. Leszno wyszkolilo setki pilotów i przyjeżdżają tam chętni spróbować lotnictwa nie tylko z Polski.