W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Szczegółowe informacje znajdują się w POLITYCE PRYWATNOŚCI I WYKORZYSTYWANIA PLIKÓW COOKIES. X
Browar 06.05.2025 - 31.07.25

Aktualności

Gotowi przerwać krąg. Powstała wyjątkowa gra dla młodzieży

2017-11-30 19:33:54
Gotowi przerwać krąg. Powstała wyjątkowa gra dla młodzieży

W Młodzieżowym Domu Kultury w Koninie odbyło się dość wyjątkowe, jak na Konin, spotkanie. Jego uczestnikami byli ludzie z różnych środowisk: policjanci, nauczyciele, samorządowcy, uczniowie, rodzice, szefowie placówek oświaty i kultury, organizacji pozarządowych i stowarzyszeń. Wcześniej połączyli swoje siły, aby współpracować wokół jednego zadania, a teraz spotkali się ponownie, aby podsumować jego efekty.

Organizatorzy odrzucili tradycyjną formułę prelekcji i zaproszonych gości rozmieścili wokół wolno stojących stołów. Ten prosty zabieg sprawił, że nikt nie był ważniejszy i pokazał na czym polega idea współpracy. Pomimo różnych funkcji pełnionych na co dzień przez uczestników, okazało się, że mają ze sobą wiele wspólnego, i to właśnie można było dosłownie zobaczyć.

Zadaniem, nad którym pracowali przez ostatnie 10 miesięcy był projekt pod nazwą „Gotowi Przerwać Krąg". Jego głównym celem było stworzenie przez młodzież, i to właśnie dla młodzieży, innowacyjnej gry społecznej, której zadaniem jest przekazywanie i przyjmowanie wiedzy na temat wychodzenia z przemocy.

Gra „Vis Orbis" bazuje na metaforze schodzenia z niebezpiecznej góry. Podejmując decyzje w grze, młodzież w symboliczny sposób dowiaduje się czego doświadcza osoba, która chce przerwać międzypokoleniowy cykl przemocy. Jakich emocji doświadcza? Przed jakimi dylematami stoi? Jakie aspekty osobowości dochodzą do głosu przy podejmowaniu przez nią decyzji?

„Vis Orbis" oznacza „Siłę Kręgu", czyli taką moc, która nie daje się uwolnić, nie wypuszcza z kręgu przemocy. Vis Orbis ma również inny sens, oznacza „Siłę Wspólnoty", bo to właśnie wspólnota potrzebna jest do przerwania kręgu. Jeden człowiek sobie z tym nie poradzi. – Przemoc ma bezpośredni, destrukcyjny wpływ na nasze przekonania, zachowania, sposób myślenia o sobie i świecie, i na podejmowanie decyzji. Gra pokazuje to każdemu, a w tym również - bezpiecznie i bez stygmatyzowania - tym, którzy jej doświadczają – zwracają uwagę autorki projektu Agnieszka Gołębiowska, prezes Fundacji Białe Konie i wicedyrektor Młodzieżowego Domu Kultury w Koninie oraz Małgorzata Pawłowska, nauczycielka języka niemieckiego w Szkole Podstawowej im. Marii Konopnickiej w Brzeźnie – Stworzenie gry przez młodzież dla młodzieży, czyli używając języka zrozumiałego przez młodych ludzi w ciekawej dla nich formie, zdecydowanie zwiększyło siłę przekazu.

Projekt był zrealizowany ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach konkursu Współdziałanie w Kulturze organizowanego przez Centrum Praktyk Edukacyjnych w Poznaniu.

Gotowi przerwać krąg. Powstała wyjątkowa gra dla młodzieży
Gotowi przerwać krąg. Powstała wyjątkowa gra dla młodzieży
Gotowi przerwać krąg. Powstała wyjątkowa gra dla młodzieży
Gotowi przerwać krąg. Powstała wyjątkowa gra dla młodzieży
Gotowi przerwać krąg. Powstała wyjątkowa gra dla młodzieży



Komentarze

Autor:
Treść komentarza:

Wybierz obrazek na którym narysowany jest dom: