W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Szczegółowe informacje znajdują się w POLITYCE PRYWATNOŚCI I WYKORZYSTYWANIA PLIKÓW COOKIES. X
Browar do 10.03.2025 r.

Aktualności

Graczy jest coraz więcej. Czym jest e-sport?

2024-12-05 07:00:00
Krystian Cichocki
Napisz do autora
Graczy jest coraz więcej. Czym jest e-sport?

E-sport to jedno z najszybciej rozwijających się zjawisk na świecie. Profesjonalne granie w gry komputerowe przyciąga miliony widzów i zawodników. Wiele osób zaczęło porównywać e-sport do tradycyjnych dyscyplin sportowych, zastanawiając się, czy można je traktować jako równorzędne formy rywalizacji. Warto przy tej okazji spojrzeć na podobieństwa i różnice między nimi. Co ciekawe, w Koninie e-sport cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem.

Obie kategorie mają wiele wspólnych cech, a jedną z nich jest przede wszystkim rywalizacja i dążenie do osiągania jak najlepszych wyników w określonej dziedzinie. Przygotowania do walki o najwyższe cele to przede wszystkim długotrwały proces treningowy, ale także aspekt psychologiczny, który w e-sporcie w ostatnich latach bardzo się rozwinął. Rywalizacja w obu przypadkach wiąże się ze stresem i presją, ponieważ na profesjonalnych turniejach do wygrania są zarówno duże pieniądze, jak i prestiż oraz sława.

Pomimo tego że w tradycyjnym sporcie człowiek angażuje większą część swojego ciała i różne dyscypliny wymagają intensywnego wysiłku fizycznego, zawodnicy e-sportowi również podatni są na kontuzje (np. dłoni, nadgarstków czy kręgosłupa). Kolokwialne „granie w gry” wiąże się jednak głównie z umiejętnościami umysłowymi, refleksem i zdolnością podejmowania szybkich decyzji. Wraz z rozwojem e-sportu, zawodnicy zaczęli być traktowani jak prawdziwi profesjonaliści, którzy grają w drużynach, posiadających trenerów, menedżerów, fizjoterapeutów czy psychologów.

Konin e-sportem stoi

Z okazji turnieju Esport Masters Konin, który odbywał się w Zespole Szkół im. Mikołaja Kopernika, zapytaliśmy Monikę Pigułę, wicedyrektor placówki o to, jak ważne jest to wydarzenie dla szkoły, ale przede wszystkim dla uczniów i mieszkańców Konina. – Widać, że zainteresowanie e-sportem jest naprawdę ogromne. Nasi uczniowie, mieszkańcy Konina i okolic chcą, żeby ten turniej się odbywał. Jest to jedno z lepszych tego typu wydarzeń w Polsce. Na początku przyjeżdżały tutaj drużyny szkolne, a teraz mamy zespoły profesjonalne. Miło nam, że kształcimy w tym kierunku i pomagamy rozwijać tę pasję i zainteresowania. Chcemy realizować ten projekt przez wiele lat i mamy ambicje być trzecią rozpoznawalną miejscowością w Polsce pod względem e-sportu po PGA (Poznań Game Arena) i IEM-ie (Intel Extreme Masters) – mówiła.

W Zespole Szkół im. Mikołaja Kopernika w Koninie prowadzone są zajęcia w ramach klas e-sportowych w technikum. Istnieje tam również szkolna liga e-sportowa, w której udział biorą uczniowie w różnym wieku. – To nie są tylko informatycy, ale również ekonomiści, gastronomowie, hotelarze i inni. Ci, którzy grają, poznają całą tę otoczkę związaną z e-sportem. Mieli tu spotkanie z osobami zajmującymi się tym zawodowo, uczniom przekazywana jest wiedza od strony psychologicznej, marketingowej czy organizacyjnej – tłumaczyła Monika Piguła.

Nauczyciele placówki podkreślali również, że klasy e-sportowe to nie tylko gry, ale dużą wagę przywiązuje się również do nauki. Dowiedzieliśmy się także, że uczniowie biorący udział w rywalizacji z innymi graczami, są dodatkowo sportowcami i grają w piłkę nożną czy siatkówkę. – Są to naprawdę mądre osoby, które wiedzą, jak pokierować swoimi pasjami. Jeśli ktoś nie radzi sobie ze szkołą, to nie może być graczem. Ustalamy pewne reguły i zasady, aby wszystko szło w dobrą stronę – mówili. Pierwsi pionierzy e-sportowi w „Koperniku” pojawili się już w 2016 roku, biorąc udział w Pucharze Polski. Jak mówiła Monika Piguła, wicedyrektor placówki, klasa e-sportowa jest prowadzona od 8 lat. – Zainteresowanie młodzieży jest ogromne. Okazuje się, że granie nie jest wcale takie łatwe i istnieje wiele skomplikowanych elementów związanych w e-sportem. W ramach zajęć uczniowie zapoznawani są z różnymi aspektami gry, analizy, treningu mentalnego, biznesu i zarządzania, a także nawet języka zawodowego ukierunkowanego na e-sport – podkreślała.

Czy e-sport to też sport?

Zdania na temat e-sportu są podzielone. Patrząc na rozwój tego zjawiska na przestrzeni ostatnich kilku-, kilkunastu lat można zauważyć, jak duży wpływ ma ono na młodych ludzi. O kilka słów w tej kwestii zapytaliśmy Monikę Pigułę, wicedyrektor „Kopernika”. – Ja jestem sportowcem z krwi i kości i uważam, że e-sport w którymś momencie pojawi się nawet na olimpiadzie, bo nie uciekniemy od nowej technologii, cyfryzacji, tego co się dzieje. Myślę, że jak najbardziej można nazwać e-sport normalnym sportem, absolutnie. Pieniądze wkładane w tę dziedzinę są ogromne, więc musimy na to spojrzeć przyszłościowo i jest to kierunek, w którym będziemy zmuszeni iść, czy nam się to podoba, czy nie – tłumaczyła.

Mimo że e-sport to wciąż raczkujące zjawisko, a swój rozgłos ma głównie wśród młodych ludzi, to już teraz można powiedzieć, że z każdym kolejnym rokiem przybywa turniejów, zawodników, sponsorów, a co za tym idzie pieniędzy. E-sport i tradycyjny sport to oddzielne kategorie i ciężko jest zrównać je ze sobą. Mają zarówno podobieństwa, jak i różnice. Wspieranie inicjatyw takich jak turniej e-sportowy w „Koperniku” z pewnością wpływa na rozwój tej dziedziny również w środowiskach lokalnych, jakim jest Konin.

Otwarcie 1,5 %