W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Szczegółowe informacje znajdują się w POLITYCE PRYWATNOŚCI I WYKORZYSTYWANIA PLIKÓW COOKIES. X
Browar 18.0321.04.25-

Konin

Prace nad budową linii kolejowej z Konina do Turku zostały oficjalnie wstrzymane! Spotkały się zainteresowane strony

2025-02-17 17:02:28
Prace nad budową linii kolejowej z Konina do Turku zostały oficjalnie wstrzymane! Spotkały się zainteresowane strony

– Budowa linii kolejowej Konin-Turek, po dokonaniu kolejnych analiz, okazała się nieracjonalna pod kątem niezbędnych nakładów finansowych – mówi Wojciech Jankowiak, wicemarszałek województwa wielkopolskiego. Tym samym to kolejowe połączenie, jak informuje Urząd Marszałkowski w Poznaniu, przechodzi do historii.


W 2020 roku w ramach naboru do Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej+ Samorząd Województwa Wielkopolskiego zgłosił projekt pn. „Budowa nowej linii kolejowej Turek-Konin” jako jeden z pięciu projektów na terenie województwa.

Koszt projektu oszacowano na etapie opracowanego na potrzeby naboru „Wstępnego Studium Planistyczno-Prognostycznego” na około 660 mln złotych. – Podczas prac projektowych przygotowano kilka wariantów przebiegu linii kolejowej. Po ich szczegółowej analizie oraz omówieniu z zainteresowanymi jednostkami samorządu terytorialnego wskazano wariant W9, który wybrano do dalszego procedowania – informuje urząd marszałkowski.

Po zakwalifikowaniu projektu do dofinansowania w ramach programu i podpisaniu stosowanych umów przyjęto formułę dwuetapową. Najpierw założono opracowanie dokumentacji projektowej, a dopiero w drugim kroku wyłonienie wykonawcy robót budowlanych. Nastąpiła faza projektowa linii dla rekomendowanego wariantu W9. Przedmiotowy wariant zakładał budowę nowej linii kolejowej na odcinku Konin-Turek przez Tuliszków, z siedmioma punktami obsługi pasażerskiej i czterema przystankami w ramach rezerwy terenowej. Linia miała zostać zelektryfikowana, a szacunkowy czas przejazdu na trasie Turek-Poznań określony został na około 130 minut. W ramach dokumentacji projektowej opracowana została koncepcja programowo-przestrzenna, która uszczegółowiła rozwiązania techniczne na podstawie przeprowadzonych uzgodnień z zarządcami cieków, dróg, wykonanych badań geotechnicznych gruntu oraz oddziaływania na środowisko. Przeprowadzone analizy wskazywały na znaczący wzrost kosztów takiej inwestycji z 660 mln złotych pierwotnie planowanych do ponad 1,1 mld złotych.


– PKP Polskie Linie Kolejowe będące realizatorem programu wspólnie z województwem wielkopolskim podjęły rozmowy na temat dalszego procedowania projektu. Strony podjęły wspólne stanowisko o wstrzymaniu jego dalszej realizacji. Główną przyczyną, która miała wpływ na tę decyzję, był brak możliwości sfinansowania inwestycji przez zainteresowane strony. Strona samorządowa, jak również realizator programu, musiałaby zapewnić znacząco zwiększone środki w realizację inwestycji. Wzięto też pod uwagę to, że realizacja projektu w wybranym wariancie spotkała się z negatywnym stanowiskiem części samorządów z tego terenu, a także z protestami społecznymi – czytamy w komunikacie Urzędu Marszałkowskiego w Poznaniu. 17 lutego w jego w siedzibie odbyło się spotkanie z udziałem zainteresowanych stron, w tym PKP Polskie Linie Kolejowe, zaangażowanych jednostek samorządu terytorialnego oraz wicemarszałka Wojciecha Jankowiaka, podczas którego oficjalnie poinformowano o podjęciu decyzji o wstrzymaniu prac nad projektem.

– Samorząd Województwa Wielkopolskiego nieustannie zabiega o rozwój sieci kolejowej, a także kolejowego transportu zbiorowego na terenie regionu. Jednak budowa linii kolejowej Konin – Turek, po dokonaniu kolejnych analiz, okazała się nieracjonalna pod kątem niezbędnych nakładów finansowych. Rząd kosztów okazał się niewspółmierny do potencjalnych korzyści, a biorąc pod uwagę dodatkowo protesty społeczne, doszliśmy do wniosku, że należy rozważyć inne rozwiązania dotyczące transportu publicznego na tym terenie – mówi Wojciech Jankowiak.

Otwarcie 1,5 %
Marcin Szafrański

Śledź nas na

Komentarze

Autor:
Treść komentarza:

Wybierz obrazek na którym narysowany jest dom:





Olo
Dobrze, że tych złodziei z pisu pakują do więzień, bo tam mają czas na przemyślenie takich debilnych pomysłów jak ta pusta kolejka za nasze miliardy.
Do Chłopków Roztropkow
Chcecie kolej,to róbcie z Koła do Turku.
Konin
Gdyby PiS byl przy władzy ten projekt by powstał, elektrownia również a przynajmniej większe byłyby szanse na ich realizacje, obecnie bez zmian nikt w nic nie inwestuje a jak już to na pół gwizdka.
Markos
To było pewne odkąd władzę przejęło PO z Lewicą i przystawkami. Po kolei wszystkie rozpoczęte za PiS programy są niszczone. Nie będzie żadnego rozwoju tylko zwijanie się na korzyść Niemiec. Obrzydliwe!
Bobik
To była wielka szansa na Turek , a teraz to tylko zaorać .