W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Szczegółowe informacje znajdują się w POLITYCE PRYWATNOŚCI I WYKORZYSTYWANIA PLIKÓW COOKIES. X

Konin

Rozmowa z dr. Markiem Waszkowiakiem, rektorem Wyższej Szkoły Kadr Menedżerskich. Edukacja internetowa zdała egzamin

2020-05-19 00:00:01
Rozmowa z dr. Markiem Waszkowiakiem, rektorem Wyższej Szkoły Kadr Menedżerskich. Edukacja internetowa zdała egzamin

W jaki sposób Wyższa Szkoła Kadr Menedżerskich w Koninie odnalazła się w dobie pandemii i poradziła w sytuacji zamknięcia i braku możliwości prowadzenia zajęć stacjonarnie? Czy zastosowane rozwiązania były efektywne, czy rok akademicki zakończy się w terminie, oraz – UWAGA – jakie propozycje uczelnia przygotowała dla tegorocznych absolwentów szkół średnich i maturzystów? Na te i wiele innych pytań odpowiada dr Marek Waszkowiak, rektor WSKM w Koninie.

Od półtora roku wdrażaliśmy platformę e-learningową Moodle. Byłą ona traktowana jako uzupełniająca forma kontaktowania się, przekazywania materiałów i prac zaliczeniowych. Decyzja rządu o zamknięciu uczelni spowodowała, że to, co toczyło się wolnym tempem, nabrało przyspieszenia. Na początku kwietnia wprowadziliśmy dodatkowe narzędzia do prowadzenia zajęć Microsoft Teams, co pozwoliło nam w bezpieczny sposób kontynuować proces kształcenia.

Czy taka forma zajęć jest wystarczająca, by zrealizować zamierzone cele?

Z realizacją celów bywa różnie i nie chodzi tu o techniczną formę, ale o postawę uczestników procesu edukacyjnego. Jest takie powiedzenie – „dobry nauczyciel nie jest w stanie nauczyć ucznia, który nie chce, ale i zły nauczyciel nie zaszkodzi temu, który ma determinację w zdobywaniu wiedzy”. Sytuacja, w której się znaleźliśmy, spowodowała, że wielu z nas w przyspieszonym tempie musiało uzyskać kompetencje związane z komunikacją internetową, niektórzy musieli się jej nauczyć od podstaw oraz przekonać się, że internet to nie tylko Facebook i Instagram, ale potężne narzędzie do realnej i efektywnej komunikacji, edukacji itp. Wielu wykładowców korzystało z różnych platform e-learningowych, którymi zaczęli posługiwać się w celu realizacji zajęć. To doświadczenie pomogło nam zdobyć umiejętności, które pozwolą na urozmaicenie procesu kształcenia o nowe formy przekazu, a także umożliwią – na wypadek powrotu pandemii – na bezpieczne dotarcie z wiedzą do naszych studentów. Jednak, warto podkreślić, że uczenie się na odległość nie zastąpi spotkania w realnym świecie i budowy relacji mistrz – uczeń.

Taki obraz uczelni jest dzisiaj. A co z zakończeniem roku akademickiego i egzaminami?

Ostatnie decyzje rządu i Ministerstwa Nauki wskazują, że rok akademicki zakończymy w terminie. Są dopuszczone zajęcia w formie stacjonarnej dla studentów kończących edukację na poziomie licencjatu i na poziomie studiów magisterskich, dla pozostałych zaś możliwe są konsultacje z wykładowcami w mniejszym gronie. Myślę także, że uda się – z zachowaniem zasad bezpieczeństwa – przeprowadzić egzaminy ustne oraz obrony prac dyplomowych.

Jak wyglądają plany uczelni, jeśli chodzi o nabór na kolejny rok akademicki?

Mijający rok akademicki, pomimo różnych trudności związanych z pandemią, był dla pracowników WSKM pracowity. Przeprowadziliśmy rebranding, który odzwierciedla naszą pozycję na rynku edukacji, ale i odświeża wizerunek: mamy nową stronę internetową, nowe logo. To ważne ze względu na nasze filie w Ostrowie Wielkopolskim i w Białymstoku, dzięki czemu z uczelni lokalnej stajemy się uczelnią o zasięgu ogólnopolskim. Poza tym otrzymaliśmy pozytywną akredytację od Polskiej Komisji Akredytacyjnej dla kierunku ekonomia (aż do 2025 roku!), wygraliśmy konkurs NCBR na kwotę prawie 2,5 mln złotych na dodatkowe kwalifikacje dla naszych studentów i jego realizację już rozpoczęliśmy oraz wygraliśmy kilka mniejszych konkursów, które pozwolą na szerszą współpracę ze środowiskami lokalnymi, m.in. szkołami w Koninie i okolicach. Nasi pracownicy są także w trakcie tworzenia diagnozy społecznej miasta Konina na zlecenie Urzędu Miejskiego. Ponadto promujemy poszczególne kierunki i nabór będzie prowadzony mimo obostrzeń. Elektronizacja komunikacji, możliwość przesyłania dokumentów w formie elektronicznej bardzo ułatwiają nam pracę. Jednak możliwości bezpośredniego dotarcia do przyszłych studentów są ograniczone, ale skorzystaliśmy z narzędzi elektronicznych i bierzemy udział w targach wirtualnych dedykowanych takim podmiotom jak my. Szczegóły na: www.wskmkonin.edu.pl

Słyszeliśmy, że od września mają pojawić się propozycje, które dedykowane będą uczniom szkół podstawowych, średnich i maturzystom?

To prawda. Od jesieni ruszają dodatkowe zajęcia, systematyzujące wiedzę, a tym samym przygotowujące do matury, dedykowane uczniom zdającym maturę z matematyki, chemii, historii, biologii czy języka angielskiego. Planujemy także korepetycje dla uczniów szkół podstawowych i tutaj wachlarz propozycji jest dość szeroki. Mamy nadzieję, że uda nam się również pozyskać nauczycieli szkół średnich i podstawowych do realizacji tych założeń.

Dziękuję za rozmowę.


Śledź nas na